\

‘ AB,,_,'(J, ' " _

Y x \
> analytlcal K
dlgesb .J

www.res.ethz.ch e W WW.laender-analysen.de g

|| Y

RUSSIAN PUBLIC RELATIONS ACTIVITIES AND SOFT POWER

ANALYSIS
“Russian World”—Russia’s Soft Power Approach to Compatriots Policy 2
By Andis Kudors, Riga

OPINION POLL
Should Russia Defend Its Compatriots Abroad? 5

ANALYSIS
Russia’s Use of PR as a Foreign Policy Tool 7
By Robert W. Orttung, Washington

DOCUMENTATION
Recent Russian Public Relations and Lobbying Activities in the US,
as Described in the US Justice Department Database 11

Resource

German Association for Research Centre for East Center for Security Institute of History

Security
European Studies, Bremen Studies, ETH Zurich University of Basel

East European Studies

Institute




S : anal&tigal mrl

N

4\3{,_/‘: 9.0 1 r"}\,i

digest| _ jﬁ

\r.l""-v'—‘

Analysis

russian analytical digest 81/10

“Russian World”—Russia’s Soft Power Approach to Compatriots Policy

By Andis Kudors, Riga

Abstract

Russia uses its compatriots’ policy as a way of exerting soft power on neighboring countries. In order to
reach as wide a group as possible, Russian policy-makers developed the concept of the “Russian World.” In
pursuing its policy, the state has teamed up with the Russian Orthodox Church in promoting values that
challenge the standard Western tradition. Russian television is popular in many neighboring countries and
serves as a vehicle for spreading influence. The policy has raised concerns in the Baltic countries, but it is

too early to evaluate its overall effectiveness.

A New Reliance on Soft Power

In his October 2008 interview to the newspaper
Rossiyskaya Gazera, Russian Foreign Minister Sergei
Lavrovannounced that Moscow’s relations with Russian
compatriots residing abroad would be developed based
on the principles of soft power. Soft power, as a new ap-
proach in Russia’s foreign policy, was first mentioned in
the Russian Foreign Policy Review in 2007.

According to Joseph S. Nye, the chief proponent of
the concept of soft power, its attractiveness is derived
from three sources—culture (where it is perceived pos-
itively), values (if a state follows them both within and
outside its borders) and foreign policy (if this policy
is considered legitimate and morally grounded). Nye
speaks about soft power which, contrary to its “hard”
variety, can alter the behavior of countries without coer-
cion or offering economic benefits. In other words, soft
power stimulates others to wish what you wish, because
you possess authority based on charisma.

Russia’s Compatriots Policy

Western researchers usually assess Russia’s chances of ex-
erting soft power towards the West as limited. The sit-
uation is quite different with regard to Russia’s neigh-
boring countries, especially the ethnic Russians and
so-called Russian speakers residing there. Even though
many of these individuals have become citizens of their
host countries, Russia chooses to see them as its com-
patriots.

Who are these Russian compatriots residing abroad?
Although a law defining this concept has been in force
in Russia since 1999, the discussion is still ongoing.
Amendments to the law were submitted for consider-
ation to the State Duma in February 2010 with the aim
of more precisely defining the term compatriot, stress-
ing an individual’s self-identification and his/her prac-
tical connection with Russia. Such a connection could
be, for example, membership in a Russian non-govern-
mental organization (NGO) operating abroad. Critics

of the amendments inside Russia have already labeled
them as creating a group of “professional compatriots”.

‘The previous definition of the term allowed Russian
foreign policy makers to consider nearly all Russian-
speaking residents of its neighboring countries as a tar-
getaudience for its compatriots policy. Russia’s officially
stated “concern” for this group allowed it to portray its
active foreign policy towards the neighboring countries
as a moral obligation. In practice, this “concern” has at
times been little different from interference in the oth-
er countries’ internal affairs.

The debate on the principles of the compatriots’ pol-
icy has a lot to do with Russia’s ongoing search for iden-
tity. The multi-ethnic composition of the Russian pop-
ulation does not permit the proponents of its compa-
triots” policy to base their concept on ethnicity. In her
study entitled “Russian diaspora and the Russian com-
patriots”, Marlene Laruelle, a researcher at the Central
Asia-Caucasus Institute, observes that Russia’s foreign-
policy makers were faced with the task of finding a com-
mon denominator for compatriots living abroad that
would somehow combine legal, ethnic and other as-
pects. Over-emphasizing one of these features over an-
other might have caused problems for the policy. From
this issue sprung the need for yet another concept, the

“Russian World (Russkiy Mir),” which would forge a com-
mon bond between Russia and its emigrants who left
at various times.

“The Russian World”

The term “Russian World” is generally understood to
comprise not only the Russian diaspora itself, but also
an ideological concept of Russian culture and its mis-
sion in the world. Petr Shchedrovitsky, Efim Ostrovsky,
Valery Tishkov, Vitaly Skrinnik, Tatiana Poloskova and
Natalia Narochnickaja are among the foremost authors of
this concept. Its ideas were first formulated as early as the
1990s. In 2000, Schedrovitsky published an article entitled

“Russian World and Transnational Russian Characteristics,”

2




<
————— 1 analytlcal rl

A/ > A

N

dlges J

\r!"‘-«r'—‘

in which he laid out the main ideas and objectives of the

“Russian World” concept. Schedrovitsky identified the
Russian language as one of its cornerstones. In doing so, he
followed the ideas of the 18" century German philosopher
Herder on the mutual correlation between the processes
of language and thinking. Like Herder, Schedrovitsky be-
lieves that a culture may be understood and “learned” only
through its carrier—language. He insists that those who
speak Russian in their everyday life—also #hink Russian,
and as a result—act Russian.

Initially, the concept of the “Russian World” was de-
veloped in parallel to, but independently of, the official
Russian compatriots policy. Once Putin rose to power,
this changed—the concept of the “Russian World” was
henceforth promoted officially, too. Since belonging to
a cultural-linguistic group is considered to be the main
determinant of one’s belonging to the “Russian World,”
its boundaries are not strictly delimited. This charac-
teristic in turn allows Russian federal authorities to
target their policy of “protecting compatriots’ interests”
at a broad group of foreign countries’ citizens, flexibly
adapting it to changing circumstances. Putin’s speech
at the October 2001 Congtress of Compatriots Residing
Abroad supported such an approach: “The term ‘compa-
triot’ is definitely not a legal category. [...] For, since the
very beginning, the concept ‘Russian World™ has gone
far beyond the geographical boundaries of Russia and
even beyond Russian ethnic boundaries.”

Competition of Values

Asalready mentioned, according to Nye’s concept of soft
power, its sources may include particular values which
are broadly perceived as belonging to a country’s identi-
ty, as well as its foreign policy. During Putin’s first term
as president, the Russian power elite started searching
for common ideological denominators that could serve
as tools for the integration of society. A message unit-
ing Russians at home could theoretically also be used
for strengthening ties between Russia and its compatri-
ots abroad. This approach is based on the Russian power
elite’s conviction that Russian society needs a mobilizing
idea. A topic that has risen to great popularity among
Russian compatriots’ NGOs lately is the idea that the
USSR’s victory in World War I1 is evidence of the state’s
might and the nation’s muscle. Another preferred sub-
ject is the Russian Orthodox Church and its tradition-
al cultural values as an alternative to the ideas of liber-
al democracy. The “Russian World” concept broadens
the goals of the compatriots” policy by linking it to the
transcendent mission of the Russian people to defend
and disseminate concrete values.

russian analytical digest 81/10

In his 28 January 2008 interview to the Russia
Today television network, Andranik Migranian, a for-
eign policy expert close to Russia’s ruling elite, answered
in the affirmative a journalist’s question about wheth-
er the recently established Institute for Democracy and
Cooperation, with offices in New York and Paris, was
a Russian soft power project. Migranian, who heads
the Institute’s New York office, explained that its goal
would not be to compete against Freedom House and
similar organizations, but instead it was created to help
the US understand Russia’s position on human rights
and democracy issues.

The founding of the Institute exemplifies a new ten-
dency in Russia’s approach to human rights and democ-
racy matters. If previously official Russia, while criticizing
the European Union for alleged double standards, routine-
ly professed its adherence to universally accepted human
rights norms, the new Institute’s task is to initiate a dis-
cussion on the very universality of certain human rights
tenets. In this discussion, the Russian power elite has the
keen backing of the Russian Orthodox Church (ROC).

Metropolitan Kirill, before taking office as the
spiritual leader of the ROC, addressed the 10th World
Russian People’s meeting on May 2006, and declared
that a unique Russian civilization, consisting of Russia
and the “Russian World,” should oppose Western civili-
zation in its assertion of the universality of the Western
tradition. Patriarch Kirill’s current activities and his
statements in the context of “Russian World” indicate
that under his leadership the Church will actively partic-
ipate in further spreading the State’s compatriots policy.

From the point of view of its proponents, one of the
advantages of involving the Russian Orthodox Church
in the compatriots’ policy is that it removes the program
from the purely political realm, at least to a certain ex-
tent. While the traditionally close relationship between
church leaders and the secular authorities in Russia can-
not be negated, those in political office may arguably re-
duce the likelihood and fierceness of attacks against state
activities by teaming up with the church in promoting
the compatriots policy. Religious freedom, highly regard-
ed in the West, offers some degree of legitimacy to the
international activities of the Russian Orthodox Church.

Instruments

As regards the implementation of soft power, Nye men-
tions daily communication, strategic communication and

cooperation with opinion leaders. Through the Kremlin’s

direct or indirect control of the country’s major televi-
sion networks, the Russian power elite controls the tools

for maintaining a more or less uniform interpretation of

3




<
————— 1 analytlcal rl

A/ > A

N

russian analytical digest 81/10

dlges J

\r!"‘-«r'—‘

events on the country’s television channels, which are tar-
geted at both domestic and foreign audiences. Russian
television is quite popular in several CIS countries and in
the Baltic States, especially among the so-called Russian
speakers. For example, the strong influence of Russian
media in Moldova is demonstrated by the fact that in
2008, Putin and Dmitry Medvedev, not the Moldovan
leaders, ranked as the most popular politicians in opin-
ion polls. Like their counterparts in Moldova, part of the
Latvian and Estonian population in fact also lives within
the information space of the Russian Federation.

With the help of satellite television, Russia’s extensive
and flourishing popular culture, comprising its growing
film industry, pop music, modern literature and dramat-
ic art tradition, make Russia a rather attractive region-
al power. Moreover, in recent years, television channels
under direct or indirect governmental control appear to
be purposely cultivating nostalgia for the Soviet period.

The Russian television channel “RTR Planeta” has
begun to broadcast a series called “The best time in our
life” about life in the USSR. Journalists from Russia
have arrived in Latvia to shoot reports about the “good
Soviet times” and “huge losses after the collapse of the
USSR.” And these are just a few examples. The culti-
vation of nostalgia for the USSR seems to suggest that
maybe its restoration would not be too bad after all—
if not in the form it once existed, then at least intellec-
tually, with Moscow at its center.

Next to the media, NGOs are a second major chan-
nel for the implementation of soft power. NGO activi-
ties are one way of fostering changes in other countries’
public opinion, as well as in the behavior of their pol-
iticians. The Kremlin reacted to the wave of “colored”
revolutions in neighboring countries by establishing in
2006 and 2007 a number of NGOs, as well as activating
cooperation with compatriots’ organizations in the CIS,
the Baltic countries and elsewhere in the world. The ob-
jective was to influence socio-political processes in the
countries in a more favorable direction while at the same
time preventing drastic political changes inside Russia.

In parallel to the Russian embassies, Moscow Houses
and other official representative offices, the Russian
World Foundation has an increasing share in managing
the activities of pro-Russian NGOs in foreign countries.
The establishment of the Russian World foundation in
2007 under the supervision of Vyacheslav Nikonov, a
political scientist with close ties to the Kremlin, is one
example of the practical implementation of the concept
of “Russian World”. Popularizing the Russian language

About the Author

and culture abroad is among the main objectives of the
foundation. Russkiy Mir enjoys financial support from
the government, and the number of Russian centers es-
tablished by it is rapidly growing. By 2010, Russkiy Mir
had set up 50 Russian centers in 29 countries (includ-
ing the US, Germany, China, etc.).

Hard Power Displays Limit Effectiveness of
Soft Power
Smoothly-phrased slogans on the unity of the Orthodox
world and the unique spiritual mission of Russia stark-
ly contrast with the reality of Russia’s foreign policy
as exemplified by the military conflict with Georgia.
Demonstrations of crude power are likely to compro-
mise the effectiveness of the Kremlin’s on-going soft
power endeavors. Whether culture can successfully be-
come a source of soft power depends on the concrete sit-
uation and the circumstances in which it is embedded.
Although a relatively large segment of the ethnic
Russian population in neighboring countries has re-
tained good Russian language skills, politicizing lan-
guage issues is likely to alienate sizeable groups abroad
from the “Russian World” idea and trigger counter-reac-
tions. Unlike the so-called Russian speakers, the neigh-
boring countries’ political elites are much less prone to
the appeal of Russian soft power. Though officially so-
called Russian speakers are not dissuaded from main-
taining and strengthening their ethnic identity, the po-
litical instrumentalization of such tendencies by the pro-
ponents of the Compatriots Policy is viewed as problem-
atic by many. Thus, Russian compatriots policy does not
always possess the attractiveness and moral sway which
Nye would see as essential to its effectiveness.
Politicians and analysts in the Baltic States are in-
creasingly concerned about the fact that the values pop-
ularized by Moscow in the neighboring countries are ir-
reconcilable with democratic values. Former Communist
countries in Russia’s immediate neighborhood feel that
the acuteness of their exposure to Russian influence is not
always seen and understood further west. A fierce com-
petition for people’s hearts and minds has begun. The
Russian soft power projects are by no means sporadic or
coincidental, they have a long-term character, and they
are not likely to end either tomorrow or the day after.
Both the Russkiy Mir Foundation and the other in-
stitutions involved in the implementation of the com-
patriots policy have been operating only for a relatively
short period of time. It is thus still too soon for an ob-
jective assessment of their effectiveness.

Andis Kudors is Executive Director of the Centre for East European Policy Studies (Riga, Latvia).




russian analytical digest 81/10

Opinion Poll

Should Russia Defend Its Compatriots Abroad?

Should Russia take measures to protect Russians living in the “near abroad”*, and if yes, which
g ¥
measures?

[ =July 2003 mJuly 2008 |

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%
i i i i i
51%
Russia should take political measures
30%

Russia should impose economic sanctions 939,
‘o

Russia should use military force

Russia should not take measures

Don't know

Russia should not take measures Don't know

i Russia should take political measures B Russia should impose economic sanctions

W Russia should use military force

0% 20% 40% 60% 80% 100%
{
All respondents 6% 16%
18to 24 years 3% 11%

25t0 34 years | 7% 16%

§> 35t0 44 years | 7% 16%
4510 59 years 5% 15% 2%
60 years and older | 7% 2%

* “Near abroad” is the term for the successor states of the Soviet Union.
Source: representative opinion polls by VIsSIOM in July 2003 and July 2008,
http://wciom.ru/novosti/press-vypuski/press-vypusk /single/10410.htm|



russian analytical digest 81/10 ===

In your opinion, how effectively does the Russian government protect the rights of our
compatriots abroad?

~July 2003 W July 2008 |

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%

Very effectively ié o

Somewhat effectively ik 18%

Not very effectively T 37%

17%

Not effectively at all
R 1% ‘

Russia has left them to the mercy of fate 15%

T o

48%

10%

Don't know

21%

W Russia has left them to the mercy of fate M Not effectively at all
m Not very effectively Don't know
1l Somewhat effectively Very effectively

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

2

5%

| | IIIIIIIJI

[ [
o I
LTI

i
|||||||||||
LTI

i IIII

All respondents

18 to 24 years

25 to 34 years 5%

LU
|||||||||21%
LLHTTHI
Sl
‘ m
.
m

-

Age

35 to 44 years

===
32

45 to 59 years

i
17%
IIIIIWII

60 years and older

Source: representative opinion polls by VISIOM in July 2003 and July 2008,
hitp://wciom.ru/novosti/press-vypuski/press-vypusk/single/10410.hml



S : anal&tigal mrl

4\3{,_/‘: 9.0 1 r"}\,i

N

russian analytical digest 81/10

digest| _ jﬁ

\r.l""-v'—‘

Analysis

Russia’s Use of PR as a Foreign Policy Tool

By Robert W. Orttung, Washington

Abstract

Public relations plays a major role in Russian domestic politics and its foreign policies. Vladimir Putin re-
lied heavily on PR to establish his initial image in Russian politics. In foreign policy, the Russian state and
corporations have hired Western PR firms to improve their image abroad. They have also engaged in a num-
ber of other techniques, from establishing a global television network to sponsoring a German soccer team.
Russia itself seems to have derived few benefits from these efforts, particularly since self-inflicted wounds
which result in extensive reputational damage tend to overshadow the benefits gained from successful PR
campaigns. However, Russian companies such as Gazprom seem to gain some positive results from their ef-

forts to promote business relationships.

PR Power
Countries around the world use a variety of hard power and
soft power to either command or co-opt others into sup-
porting their goals. Hard power tools include coercion and
inducement, while soft power techniques emphasize agen-
da-setting and attracting others through positive values,
culture, media, and overall effectiveness. Public relations
techniques in all their various forms contribute a useful ad-
dition to this tool box, with persuasion fitting somewhere
between the hard and soft ends of the power spectrum.
Russia is not alone in devoting considerable atten-
tion to this effort. Through the Broadcasting Board of
Governors (BBG), the US government supports civilian
international broadcasting with the partial purpose of
explaining American policies and values. Its outlets in-
clude the Voice of America, Radio Free Europe/Radio
Liberty, Radio Free Asia, Radio and TV Mart{, and the
Middle East Broadcasting Networks —Radio Sawa and
Alhurra Television. BBG broadcasters distribute pro-
gramming in 60 languages to an estimated weekly au-
dience of 171 million people via radio, TV, the Internet
and other new media, according to the BBG website.
The agency’s 2008 budget was $682.1 million. Similarly,
China has launched a $6.6 billion dollar juggernaut to
establish a media giant that will give the rising power
the ability to offer international audiences Chinese per-
spectives on a wide range of issues and to correct the
misperceptions that Chinese leaders believe the Western
media disseminates. The effort includes broadcasts by
China Radio International, China Central Television,
and the official Xinhua news agency.

The Domestic Context
PR has been a part of Russian life and politics since Rus’s

beginnings in the ninth century, according to United
Russia Duma deputy and MGIMO professor Vladimir

Medinsky. His latest book, Osobennosti natsional’nogo
PIARA [Peculiarities of national PR, traces this history
in great detail showing how the authorities have tried
to get their subjects to think what they want them to
think without even realizing that their ideas are being
dictated by external stimuli. The process is the same for
selling a candy bar or the president, as Yeltsin’s famous
slogan “Vote or you lose” demonstrated.

While all politicians in all countries rely on PR to
build their image with the public, Vladimir Putin had
a special need for such techniques, as Greg Simons
points out in his 2010 study of media in Russia. When
Yeltsin chose him as his successor to the Russian presi-
dency, Putin was largely unknown to the electorate. The
Kremlin image makers could start with a reasonably
blank slate to build him up as someone whom voters
would support as their next leader. Even though Yeltsin
chose Putin as Russia’s second president, Putin’s cam-
paign for office created an image that both separated
him from Yeltsin and contrasted him with his predeces-
sor, depicting him as a chief executive who was healthy,
young, energetic, and able to reassert control over the
violence-plagued North Caucasus.

From his start as a Russia’s president, Putin has ef-
fectively shaped his image. He quickly asserted con-
trol over the national television networks, where most
Russians gain their information, in order to ensure that
his message reached its intended audience without filter-
ing through independent journalists and analysts. The
Kursk submarine incident early in Putin’s tenure as pres-
ident taught him the importance of constant vigilance
in securing his image. When the submarine sank, kill-
ing 118 sailors, Putin at first appeared unconcerned and
remained on vacation. When he finally did travel to the
sub’s base, angry relatives still grieving their loss berat-
ed him. Putin did not make this mistake again.

7




<
—————— analytlcal rl

1

e |

N

\r!"‘-«r'—‘

28

Subsequently, Putin has understood the impor-
tance of appearing to be a popular leader. In 2003, his
Kremlin took control of the country’s then most respect-
ed polling agency VTsIOM, provoking an exodus of the
key staff into the Levada Center, a new organization in-
dependent from the government. He also held annual
press conferences that gave the impression that he was
accessible to the population even though the questions
were tightly controlled in advance.

Putin uses PR to make his policies palatable to a
wide spectrum of the Russian audience. While Putin
presents himself as the scourge of the oligarchs to the
broad public, most of Russia’s richest men continue to
thrive, as Miguel Vazquez Linan points out in a recent
analysis of Kremlin propaganda. And while the govern-
ment describes Putin’s policies as lifting Russia off its
knees from prostration before the West, Russia in fact
frequently cooperates with Western policy. The com-
bination of extensive energy subsidies and the govern-
ment’s “monologue of power” control of the media en-
sure that the population will continue to back the cur-
rent leadership.

PR in Foreign Policy

Russia’s attempts to use PR strategies in its foreign policy
extrapolate from the Kremlin’s successful use of media
tactics inside Russia to achieve similar ends on the inter-
national stage. The Russian government, regional gov-
ernments, state-owned corporation, and even individ-
ual oligarchs have hired Western public relations firms
to achieve their purposes. This work goes on around the
world but is most transparent in the US since the US
government requires all PR firms working on American
territory to disclose their public relations activities con-
ducted on behalf of foreign governments and companies
(See Table 1). The Justice Department publishes these
disclosures on the Internet.

When Russia served as the G8 president and host-
ed the group in St. Petersburg in June 2006, it sought
Ketchum’s help in organizing its media relations, pay-
ing $2 million to the PR giant for this support. In 2007
the Russian government again hired Ketchum for advice,
lobbying, and media relations support to promote ener-
gy security, the Russian Federation as a place favorable
for foreign investments, and the Russian Federation’s ac-
cession to the World Trade Organization. The Russian
government sought to promote greater visibility and
understanding of its goals. It paid $845,000 for a two
month contract at the beginning of the year. Similarly,
in the first five months of 2009, the Russian govern-
ment paid $175,000 for help gathering information on

russian analytical digest 81/10

US policies that affected Russia. (See Table 1 for the de-
tails). The government currently does not have any con-
tracts on file in the database.

By comparison, the Georgian government is spend-
ing more than $2 million on PR and lobbying contracts
in the US during 2010, according to data collected by
Lincoln Mitchell and Alexander Cooley. The German
government does not engage PR firms for this kind of
work. On July 11, 2007, the Congressional Affairs of-
fice of the Chinese embassy in the US hired Patton and
Boggs for the fee of $22,000 per month and a term of
one year to provide counsel on US congressional matters.

Regional governments have also hired PR firms.
For example, Krasnodar Krai worked with APCO
Worldwide Inc. in order to arrange meetings with prom-
inent US media outlets such as Business Week, the Wall
Street Journal, Forbes, and The New York Times for the
purpose of promoting foreign investment in the region.

Russian corporations have also hired PR firms to
promote their interests in the US. According to the pub-
licly available documents, Gazprom and its subsidiary
Gazprom Export have paid approximately $350,000 a
month for PR services in the US since August 2007. The
goal is to work with the media to improve understand-
ing of Gazprom’s basic business strategies and strength-
en investor trust in the company. The basic idea was to
encourage Western media to broaden their focus away
from problem areas in covering Gazprom, such as its
prominent energy conflicts.

Techsnabexport (TENEX), the key Russian exporter
of nuclear materials, hired APCO Worldwide in April
2010 to improve the image of Rosatom, Russia’s State
Atomic Energy Corporation, as a reliable supplier for
US utilities among relevant American decision-mak-
ers. It also sought help in overcoming existing political
and trade barriers and in overcoming information at-
tacks by competitors.

Additionally individual oligarchs have hired US
firms to help promote their business. Oleg Deripaska,
the head of a diversified business empire with major
stakes in Russia’s aluminum and automobile sectors, has
sought help trying to obtain a US visa. The US govern-
ment has denied him a visa allegedly on the basis of al-
legations that he is linked to organized crime. He also
sought help in an ultimately unsuccessful effort to pur-
chase General Motor’s European operations.

A Variety of Techniques

The Russian government has employed a variety of
other techniques as well. The most prominent is the
global RT (formerly Russia Today) television network.

8




<
————— 1 analytlcal rl

1

e |

N

russian analytical digest 81/10

dlges J

\r!"‘-«r'—‘

Set up in 2005, the network now broadcasts 24/7 in
English, Spanish, and Arabic in over 100 countries, ac-
cording to its website. It has correspondents in New
York, Washington, London, Paris, Delhi and Tel Aviv.
It also claims to be the first network to “set up a bu-
reau in Tskhinval, the capital of South Ossetia after the
August 2008 conflict”. When President Medvedev vis-
ited Washington for the Nuclear Security Summit in
May, he gave an interview to the local RT bureau, an
honor that only Zzvestiia has received this year, accord-
ing to Nezavisimaya gazeta on June 2.

Among the more subtle PR techniques Russia em-
ploys are purchasing space in prominent foreign me-
dia. For example, the official government newspaper
Rossiyskaya Gazeta has funded monthly supplements in
newspapers in India, Britain, Bulgaria and the United
States, including a paid supplement in the Washington
Post.

“Russia Now,” as the supplement is called, presents a
sophisticated view of Russian domestic politics and ad-
vocates Russia’s foreign policy positions. Although the
official Rossiiskaya gazeta is the source of most of the in-
formation, the May 26 supplement to the Washington
Post included an article entitled “Outpost of Change”
that was “prepared in cooperation with gazeta.ru,” the
well-regarded Russian-language Internet news portal,
which is now owned by Alisher Usmanov, who has close
ties to Gazprom. The article, using a clever identifica-
tion with Obama’s change theme, puts a positive spin
on opposition protests that took place in Kaliningrad
in January this year, in which as many as 10,000 par-
ticipants joined a rally where some placards called for
Putin’s resignation. The article described the northwest-
ern exclave as a “model for constructive dissent” where
some of the activists claim that they “are starting to be
heard.” This picture of the domestic scene in Russia con-
trasts sharply with news usually presented in the Post
and New York Times, which paints events in a much
harsher light.

The supplement also makes a clear case for Russia’s
foreign policy priorities and explains through example
how Russian actions should be portrayed in the West.
Under an unflattering picture of the Georgian presi-
dent, it asks “Should America support Saakashvili?”
Another article proclaims “Kremlin’s New Foreign
Policy: Partnership with the West.” That text was writ-
ten by the Carnegie Moscow Center’s Dmitry Trenin
and republished from the Moscow Times.

Such efforts are only a small part of a much larg-
er campaign. For example, as Gazprom’s image in
Europe was sinking fast after the 2006 gas dispute with

Ukraine, the company managers decided to follow the
example of Roman Abramovich, who gained celebri-
ty status in the UK by purchasing the Chelsea football
club. Since UEFA rules prevent Gazprom from pur-
chasing a second club in addition to St. Petersburg’s
Zenit, it could only sponsor one. Zenit President
Andrei Fursenko recommended that the company spon-
sor Germany’s Schalke 04, since it has the same col-
ors as Zenit. Gazprom is now the chief sponsor of the
club and its logo is displayed prominently on team jer-
seys and the website. Similarly, in December 2008, as
it was becoming clear that gas deliveries to Ukraine
would probably be affected in the upcoming dispute,
Gazprom opened a website for the crisis—Ukrainefacts
(http://www.gazpromukrainefacts.com/)—which car-
ried daily reports of meetings, press conferences, and
the company’s version of events as they unfolded.

Mixed Results

The use of public relations techniques has produced
different results for the Russian state and Russian
companies. The Russian state has had little success
in improving its foreign image. Russia often inflicts
serious damage to itself in moves that receive wide
attention in the Western media. Russia’s invasion of
Georgia, energy conflicts with its neighbors, high lev-
els of corruption and human rights violations at home
win considerable attention in the West. The negative
consequences of such actions greatly overshadow the
positive benefits Russia receives from its wide rang-
ing PR campaigns.

Additionally, it is not clear that many people are in-
terested in this kind of material. For example, few of
the US’s Russia policy-makers are likely to be swayed by
this effort, while the general public is unlikely to focus
on events in Russia when economic and political prob-
lems closer to home are much more pressing.

However, Russian companies, including state-
owned Gazprom, who want to achieve very specificaims
may be able to use PR effectively in these more concrete
cases. Many observers have claimed that the blame for
the 2009 gas crisis between Russia and Ukraine was
more evenly shared between the two countries because
Gazprom had improved its PR in comparison to the
2006 crisis. Gazprom’s business partners were obvious-
ly well prepared and supported Gazprom not only with
words but also with proposals for concrete actions (like
financing the additional gas needed for transport pur-
poses). These results likely had an impact on political
decision-makers. Of course, Gazprom will not be able
to convince Western audiences, particularly the gener-

9



http://www.gazpromukrainefacts.com/

usiri_f. 3

aalﬂfggélst i N | russian analytical digest 81/10 =

al public, that it is a white knight, but its PR may just that they can profitably do business with Gazprom. Such

be enough to assure business partners and governments outcomes are crucial for the company.

About the Author

Robert Orttung is the president of the Resource Security Institute and a visiting fellow at the Center for Security
Studies at ETH Zurich.

Recommended Reading

*  Greg Simons, Mass Media and Modern Warfare: Reporting on the Russian War on Terrorism, Surrey: Ashgate, 2010.
Miguel Vazquez Linan, “Putin’s Propaganda Legacy,” Post-Soviet Affairs 25: 2 2009, pp. 137-59.

Please see p. 11 and 12 for an overview of recent Russian public relations and lobbying activities in the US, as described in
the US Justice Department Database.

10



A

analy

N
3
\rf"‘-«r"—‘

lytical digest 81/10

russian and

.
A
)

)

tical
digest

Documentation

m\s\tg ponuiguos)

*SE2TE SANSST TR[TWIIS UT $S213U07) o) UT S1Uawd0[2A9p 2ATIE[SIZD]
uo 110da1 pue 103TUOW OS[E [[IM JTT P 29 U0IS[y ‘dIysuone[ar uerssmy g [eI2Ie[Iq o) 109Je
yorym sansst Areyrjr-oonijod pue 431ous open Surpnpur 4orjod srwouods uSpIof pue udoio)

G JO SeaIE SNOLIEA UO SISA[EUE PUE 201APE 9p1aoid pue UONEWLIOJUT 1Y1eS [[IM PIIg 29 UOIS[Y

(puowr & 000°CES)
000°6Z1$

6002 ‘1€
£eN-600T

1 Arenue(

(wnymoy
[ ek A s}
-uooqns ®B)
d11P1d
2@ UOIS|y

[OURIG AN
UOTIRIDPI]
URISSIY

‘suonerodo ueadorny s1010]

[e19uaD) jo uonismboe aanoadsord oy Surpredar 2010, yjse] 0Ny sAmsear] jo usunreda(y oYy
M 23e3ud pUE SUOISSNOSIP WNUTWN[E [EQO[3 [eauswuI2A03-enur oY1 ur uonedonred g 28emoo
-Ud 01 201JJO 2ANELIUISAIAY IPEIT, $A1IG PAITUN) AYI YIIM 1OBINUI *** 01 $102dxd dnoid 1oaeapuy
*sanssT wnurwn(e [eqo[3 01 102dsar Yam exjsediIa(] I\ 01 0UBISISSE

pue 2o1ape [€39] sapraoid dnoiny 10aeapUY A[[EUONIPPY ‘SUONDESUEI [EDISWWIOD JO UONNIIXD Y}
uf S1SIsse pue uo sasiape osfe dnoiny 1oaeapuy ‘uonesrydde yons jo reaordde g 105 sares0apE pue
uonedorjdde esia g e jo voneredard ayp ur exsedua(y 1A [edound oy sisisse dnoiny 1oavapuy

sasuadxa [enioe snid

quow 12d 000 0F$

600T ‘9 4y

dnoin)

JoAaeapuy

exysedia g 8910

"suonen3a1 pue UONE[SI3] 1UeAd[2I SuTsen pue S3urTesy [euoIssaIduo))

JUBAI[DT SUTIDA0D ‘S[RIOLJO JUSWUIIA0Z (M SUNSOW 01 PIWI] 10U ST ING OPN]OUT ABW SIOA
"SM 2y ur 1udunsaAul uSroroy pue (Aorjod AS1ous FurpreSar suonejar udiaroj 10109s A310Ud o UT
suonismboe pue s181owr {(d>nsawop pue [euoneuraur) sapIod A31ous FurpIeSar sonianoe JudW
-UI9A03 I0ITUOW [[TA J[P0ISUTDA 29 Te[D) Modxy woidzer) 10§ saprjod 431ous urpredar sopianoe
JUSWUI2A0S JOITUOW 0 *OU] WNYDIDY JO J0I0LNU0ONS B St PAFeSud udaq Sey J00ISUIA 29 JIB[D

soxey snjd
qruow 12d 006L7$

600T ‘T1
I2QUIDAON]

S[PoISUIM
R 3TED

110dxyg wordzen)

***SOII2AT[AP s10onpoid respnu uerssmy jo

[enua10d [RIOIOWWIOD JO UOMEZI[Ed] 1UIDIJO WNWIXEW Y} 21nsud 01 syue[d 1omod respnu jo s101
-e1ado — sanimn g Y uSredwres Sunoenuod s XN L, 01 110ddns Aressooou oy Surropuay o)
*++ ss10madwoo £q sypene

uonewIojur 03 puodsar 01 SPUULYD PuUE S[001 [euonerado woIesOY Jo sALreIpIsqns 10§ Junear)
**'800¢ ‘9 AeA parep £31oua reapnu jo sasn [nyaoead jo ppy oy ut uon

-e12d00d 10] Y Y JO JUSWUIIAOKL) Y} PUE UOTIBIIPI,] URISSTIY Y} JO JUIWUIIAOL) ) UAIMID]
1uowa213y 9y jo [eaordde [euorssaiduoy) 10y UOISSILQNS 01 Pa1e[dI SANTANOE 21 110ddns 01 s1105j0
Teonoexd Surpnpour ‘siorireq apen pue eanijod Sunsixa 9y SUTWOOI9A0 UT 2OUEISISSE SULIIPUY 1)
SOMLIOYINE 21E1S PUE [ED0] SUIPN[OUT SISRUW-UOISIOAP

pue suepnijod ym sdiysuone|ar fenanuw 1u2LYe Surysijqess ur 2dueIsisse Juropual pue (110d
-dns ssautsnq pue eontjod ‘euoneindar) ySn ayp ur woresoy jo s1sararut oy Juntoddng g
BIPW SSEW 9} UT OS[E PUE A1[UnNwWwod d[wapede pue orqnd

‘SO[DIID [RIDUBUY PUE SSIUISN] ‘SaNLIOYINE Funjew-me| quawuIdaod g oy Suowre 1yrew £310ud
SN 2y 103 1o17ddns o[qerpar & pue sardojouypa reapnu jo 1opraord Jurpes] Auedwrod paysioarp
[eqo]3 © se woresoy uoneiodion) A31ouy orwory 211§ jo et mau & Junoword pue Junear)) 'y

1o1renb

12d sasuadxa ur
000°671$ 03 dn snyd
LVA UBISSIY 9681
snd 000°000°€$

1eoA

2u0 10§ 10T
71 udy

UEH
SPIMPLION
00dV

(XdN4.1)
11odxaqeusyday,

(rusuneda(q 2onsnf g Y1 YA PI[Y SIUSUINEIS 01 FUIPIOIIE) SINTANOY

EC

sare(

wIg dd

redoung

aseqere(] Judunredsq
2onsn( g Y2 UT PAQLIdSI(] SB ‘G Y2 UT SANIANOY SUILqqOT PUE SUOTIB[RY OI[qNJ UBISSIY 1UIY

11



(010 B 2unf passazov) /oio|/|oulwo/nob lopsnmmm //diiy asvquip (] 19y uorpugsisR] siuadly usiodo. aausnf fo jusugwda(y §p) 224108

*SOIIpEOE
PUE SIOYINE SE YONS ‘SUOIE[AI [BUONBUINUT INOJE 211035 UT s11adxa se pajonb Apuonbaxy mcomhom
pue ASUIPISAI] §r) SEISSIY Jo saaneIuasardar usamiaq sdunosouwr SuneI(oe) pue s1opunoIdsoeq
pue s109ys 10e ‘saseafor ssaxd ‘smoraraur 10§ syurod-Sunyer Surdofpasp Qrwwing gy oY1 1€ 191U
ssoxd oy Suygers Brnqs1a19 1§ UT rwwns go) oy puane 01 Juruued sisieuwnof Surrsidar ur

lytical digest 81/10

russian and

<L

)

g

)

tical
digest

b 4

Sunsisse a8e10400 erpaw urddipd ferpawr 9 Jo sToquIaW pue AOUIPISAI] §T) Y3 JO saANEIuasardar 9007 ‘1€ juaprsard go) se
U20M12q SMITATIIUT SUISUEBILIE :9PNOUT SINTATIOR 2SIY[ EIPIW Y1 PUE §X) Y1 JO AOUIPISII SEIS TqUI( — Sunoe uoneIopaj
-smy] U22Mm12q dIysSuonE[aI & 9IBI[IOR] 01 SINTATIOE SUOIEDTUNWIWOD [eI9A2s ansind [[1m wnymay| 000°000C$ 9007 1dy wnyay| ueIssIy

*SIUAUNSIAUT US[AI0] 10J A[qeI0Ar] 29%[d © SE BISSTIY PUE ‘O A\ 2} 03 UOISSIIOE SUON
-BIOPI] URISSTY 23 JO SIIoW Y3 A111ndds 315U jo 203 oY1 Jo SurpurisIopun pue AIIqIsia Jroq dnoin)
a10wo1d 03 ST SUOIIB[AI JUSWUILA0S PUE BIPW FUNLIIIOR] UT $ANII(qO dY T "g0) o Jenonied ur uoIUTYSEA\
‘S911IUNO0D ToquIdW-() T A\ Y10 UT BIPIW PUE JUIWUIA0S ) PUE UOTIBIIPI,] UBISSTY Y3 JO SIAT oy, ATerpis
-ejuasardor ueam1aq drysuorie[a1 o) MBI[IOEY 01 ST SAOUIFE Jo Wed) Pa[-wnyPIdY] ayp £q papraoid /007 | -qns paumo

110ddns oy jo snooj Arewrnid oy ‘uonezIUESI() SPEI PIHOA\ Y} 01 UOISSIOOE SUOIEIIPI,] UBISSTIY ‘g7 Arenx 0001 | YOUBIF SATMOIX]
) PUE ‘SIUIUNSIAUT US[DI10] 10 A[qeI0Ar] 208[d © Se UOnLIOPa,] UrIsSTY oY) A111noas A31oua Jut -921 - £00T sJ1 pue UONeIIPa]

-yowo1d jo asodmd a1 105 110ddns suoneper epawr pue 3uiqqof Jesunod suonear orqnd apraoig 000°6%8$ Arenue( wnyo1ay UBISSTIY

N
*SIOPUNOIZYOEq PUE ‘$199Y[s 10] ‘5581 $821d ‘smatazarut uosIapuy
10y syutod oFessour urdopaaap 2Fe10400 erpawr Jurroaruow eIpawr oY) Jo sraquiour pue woidzer) (sasuadxa 193p0d UIABD) 0] 101
Jo saareIuasa1dar uaamIaq smataIaIUl Surduelre SUIPNOUT SANTANDE snolTea ansind [[Im wnypIay] Jo 1o pue $29) | £0(T Isndny | -doenuooqns
“unioruowr erpawr pue paysanbar se 110dxg woidzeny 105 1r0ddns suonear erpaw apraoI] qruow/006 /TS Suruuidog | wnyo1dy | 11odxswordzen)
(®>h0 3N
SUOSIdPUY
UIABD) 0] 101
-oEnuodqnNs
e se Sur
(sasuadxa 1opod | £z 3sndny | -3T0M) "0D)
‘wordzen) ur $101$9AUT JO IS} 21 UAYIFUANG "SAI311S SSIUISN dIseq swoIdzer) JO IO puE $227) Suruurdaq 2@ uosIp
Jjo 3urpueiszopun aaordwry ‘woidzen) 10y 110ddns suonear erpaw [epuEUY 3ur03-Uo APIACI] puowr/000‘001¢ | Apuareddy Uy UTABD) woidzer)
(uordoy
TepouseIy[ Y1 Jo
A1anoy [euraixy
Jo 1da o
"BISSTIY] JO UOT3DI TEPOUSEIY] Y3 UT TUSWIISIAUT JO JTy2q uo)
ugrer0y Sunowoid jo asodmd oy 10§ 258D YoBS UT /00T ‘0T PUE G YOTEJA UO SIWI T, S[I0K MIN] ouy T Aouady
o[, PUE ‘$2qI0,] ‘[EUINO[ 19911G [[eA\ Y} S[23/4\ SsauIsng jo saaneruasardar ym 19our 01 fedourrd 00T ‘1€-1 OPIMPIIOA\ Sursnioapy
ugra10y oY 10§ pagduere pue [edourid udioro oy 031 [Psunod pue 1APE papiaord 1uensidar ayy, €9°90L0€$ 1240110 ODdV | 21821eng 9j1pe1Iay,
(yusunaeda(q sonsnf g Y1 YA PIY SITSWSIEIS 03 FUIPIOOOE) SINTANOY EER | sare(] wir Yd [edoung

A

analy

S

(93ed snoraaid woiy panunuoo)
aseqere(] Jusunredo(q 201sN[ g UT PAQLIdSIP SB ‘G Y1 UT SANIANOY SUILQQOT PUE SUONB[RY JI[qNJ UBISSIY U0y



http://www.usdoj.gov/criminal/fara/

y

acomil
—————— analytlcal

P

russian analytical digest 81/10

About the Russian Analytical Digest

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perovi¢, Heiko Pleines, Hans-Henning Schroder

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East European Studies
[Forschungsstelle Osteuropa] at the University of Bremen (www.forschungsstelle.uni-bremen.de), the Center for Security Studies
(CSS) at the Swiss Federal Institute of Technology Zurich (ETH Zurich), the Resource Security Institute and the Institute of History
at the University of Basel (hifp://histsem.unibas.ch/seminar/). It is supported by the German Association for East European Studies
(DGO). The Digest draws on contributions to the German-language Russland-Analysen (www.laender-analysen.de/russland), the
CSS analytical network on Russia and Eurasia (www.res.ethz.ch), and the Russian Regional Report. The Russian Analytical Digest
covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in international relations.

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at www.res.ethz.ch/analysis/rad

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen

Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is ded-
icated to socialist and post-socialist cultural and societal developments in the countries of Central and Eastern Europe.

In the area of post-socialist societies, extensive research projects have been conducted in recent years with emphasis on political
decision-making processes, economic culture and the integration of post-socialist countries into EU governance. One of the core
missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular email services
with nearly 20,000 subscribers in politics, economics and the media.

With a collection of publications on Eastern Europe unique in Germany, the Research Centre is also a contact point for research-
ers as well as the interested public. The Research Centre has approximately 300 periodicals from Russia alone, which are avail-
able in the institute’s library. News reports as well as academic literature is systematically processed and analyzed in data bases.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich is a Swiss academic center of competence that specializes in research, teach-
ing, and information services in the fields of international and Swiss security studies. The CSS also acts as a consultant to various
political bodies and the general public. The CSS is engaged in research projects with a number of Swiss and international partners.
The Center's research focus is on new risks, European and transatlantic security, strategy and doctrine, area studies, state failure
and state building, and Swiss foreign and security policy.

In its teaching capacity, the CSS contributes to the ETH Zurich-based Bachelor of Arts (BA) in public policy degree course for pro-
spective professional military officers in the Swiss army and the ETH and University of Zurich-based MA program in Comparative
and International Studies (MACIS); offers and develops specialized courses and study programs to all ETH Zurich and University
of Zurich students; and has the lead in the Executive Masters degree program in Security Policy and Crisis Management (MAS
ETH SPCM), which is offered by ETH Zurich. The program is tailored to the needs of experienced senior executives and man-
agers from the private and public sectors, the policy community, and the armed forces.

The CSS runs the International Relations and Security Network (ISN), and in cooperation with partner institutes manages the
Crisis and Risk Network (CRN), the Parallel History Project on Cooperative Security (PHP), the Swiss Foreign and Security
Policy Network (SSN), and the Russian and Eurasian Security (RES) Network.

The Institute of History at the University of Basel

The Institute of History at the University of Basel was founded in 1887. It now consists of ten professors and employs some 80 re-
searchers, teaching assistants and administrative staff. Research and teaching relate to the period from late antiquity to contem-
porary history. The Institute offers its 800 students a Bachelor’s and Master’s Degree in general history and various specialized
subjects, including a comprehensive Master’s Program in Eastern European History (hitp://histsem.unibas.ch/bereiche /osteuro
paeische-geschichte/).

Resource Security Institute

The Resource Security Institute (RSI) is a non-profit organization devoted to improving understanding about global energy se-
curity, particularly as it relates to Eurasia. We do this through collaborating on the publication of electronic newsletters, articles,
books and public presentations.

Any opinions expressed in Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors.
Reprint possible with permission by the editors.
Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Ortung, Jeronim Perovic, Heiko Pleines, Hans-Henning Schréder
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann
ISSN 1863-0421 © 2010 by Forschungsstelle Osteuropa, Bremen and Center for Security Studies, Zirich
Research Centre for East European Studies © Publications Department  Klagenfurfer Str. 3 © 28359 Bremen © Germany
Phone: +49 421-218-69600 © Telefax: +49 421-218-69607 * e-mail: fsopr@uni-bremen.de © Infernet: www.res.ethz.ch/analysis/rad

13


http://histsem.unibas.ch/seminar/
www.laender-analysen.de/russland
http://histsem.unibas.ch/bereiche/osteuropaeische-geschichte/
http://histsem.unibas.ch/bereiche/osteuropaeische-geschichte/

	Analysis
	“Russian World”—Russia’s Soft Power Approach to Compatriots Policy
	By Andis Kudors, Riga

	Opinion Poll
	Should Russia Defend Its Compatriots Abroad?

	Analysis
	Russia’s Use of PR as a Foreign Policy Tool
	By Robert W. Orttung, Washington

	Documentation
	Recent Russian Public Relations and Lobbying Activities in the US, as described in US Justice Department Database


