
Mohammed Turki Al-Sudairi 

GRC GULF PAPERS
February  2013

China in the Eyes of the Saudi Media



© Gulf Research Center 2013

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or 
transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, 

without the prior permission of the Gulf Research Center.

The opinions expressed in this publication are those of the author alone and do not state or reflect the 
opinions or position of the Gulf Research Center.



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 3

  GRC  PAPER

Mohammed Turki Al-Sudairi*

Introduction
China remains this mystery we cannot understand, we cannot love her or even hate her, and 
all this despite every veto she slaps the face of the Arab World within the Security Council 
right now1

- Umayma Al-Khamis, Saudi Columnist

تظل الصين اللغز التي لانستطيع أن نؤطرها،لانستطيع أن نحبها وحتى نكرهها، على الرغم من كل فيتو تلطم 

به وجه العالم العربي في مجلس الأمن الآن.

- أميمة الخميس 

One of the oft-repeated axioms regarding Chinese soft power in the Middle East 
is that it unfolds in a largely welcoming space receptive to its overtures on both the 
state and grassroots level.2 This has been an attractive presupposition to make and 
certainly corroborated to some extent by the ‘motion’ of ideas and complementarities 
that have shaped the development of Sino-Arab relations over the past two decades: 
the ‘Rise of China’ has generated a great deal of excitement among the Arab elite and 
intellectuals; the Eastern giant’s potential ‘balancing’ role to that of the United States, 
as well as its unique modernization model have nurtured positive perceptions about 
the country and its authoritarian political culture. The lack of a Chinese imperial 

*    Mohammed Al-Sudairi is a graduate of Georgetown University’s School of Foreign Service in 
Qatar with a degree in International Politics. He is currently in Beijing studying Chinese and 
preparing for his postgraduate studies focusing on Sino-Arab relations.

.Accessed: Oct.-Nov. 2012 .الخميس, اميمة. »نحن لسنا بصينيين.« الرياض  .1
2.  Please see: Chris Zambelis and Brandon Gentry, “China through Arab Eyes: American Influence in the 

Middle East,” Parameters 38, no. 1 (Spring 2008): 60-72, at www.carlisle.army.mil/usawc/parameters/
08spring/zambelis.pdf and Jon Alterman, “China’s Soft Power in the Middle East,” in Chinese Soft 
Power and Its Implications for the United States: Competition and Cooperation in the Developing World, ed. 
Carola McGiffert (Washington, D.C.: Center for Strategic and International Studies, 2009), 63-76.

China in the Eyes of the Saudi Media



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center�

legacy, a shared collective memory of anti-colonial “Third Worldism” harkening 
back to the Non-Aligned Movement of the 1950s, and the country’s own Oriental 
heritage have all further contributed to these positive assessments. Underlying this 
enthusiasm is a seemingly widespread desire among the Arab elite to engender a 
transformation in their region’s current geopolitical circumstances which can only 
be realistically executed with the support of a non-traditional revanchist power 
unassociated with (and perhaps even opposed to) the status quo powers (namely, 
the United States and Israel.) Given China’s own rapid ascension and intensifying 
rivalry with the United States, its appropriation of such a role in the Middle East 
seems almost pre-determined. Not surprisingly, China has sought to cultivate and 
reciprocate, but not necessarily fulfill these expectations and attitudes by way of 
echoing regional concerns over US involvement while emphasizing its own unique 
historical and religious links with the Arab world. It has also sustained an active 
campaign of cultural diplomacy aimed at enhancing its profile and propagating its 
narrative of a ‘peaceful rise.’ Chinese soft power therefore dynamically arises from an 
interaction between a relative shift in global power and a sub-system’s desire to escape 
from unipolar domination; depending on how its sum-images are constructed and 
deployed, soft power can accelerate or decelerate the process by which the Middle 
East re-positions itself towards Beijing. As the authors of China through Arab Eyes: 
American Influence in the Middle East put it: 

An often overlooked aspect of Beijing’s success in projecting influence and power in the 
Arab world transcends economics and stems from the generally positive perceptions of 
China that prevail in the region—both at the state and grassroots levels. These positive 
perceptions are crucial to facilitating closer Sino-Arab bilateral and multilateral con--
tacts and cooperation and cannot be underestimated. Indeed, rightly or wrongly, Arabs 
in varying degrees see China as a potential strategic partner able to counter the influ--
ence of an increasingly unpopular United States. Initial Arab hopes for the emergence 
of a credible check on American influence in the Middle East and across the globe in 
the shape of the European Union or a rejuvenated post-Soviet Russia have failed to 
materialize. In this context, China is widely perceived as the only credible alternative 
to US hegemony.3

The argument, therefore, is that the success of Chinese soft power is predicated 
on favorable perceptions shaped by local political and strategic realities. While 
seemingly convincing, one must ask as to what extent these recounted assumptions 
about Chinese soft power and its successes in the Arab World are even true. A 
preliminary look at datasets drawn from Gallup, the Pewsurvey, the University 
of Maryland, the Brookings Institute, and Zogby International (all covering the 

3.  Chris Zambelis and Brandon Gentry, “China through Arab Eyes.” 



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 5

  GRC  PAPERperiod 2002-2011,) would suggest that Arab public opinion has been largely well 
disposed and even favorable toward China throughout much of the first decade 
of the 21stcentury corroborating in part or whole some of these assumptions.i A 
closer examination of the same data, however, yields a more nuanced and interesting 
picture overall, including observable but rarely noted aberrations that undermine 
– at least in the case of Saudi Arabia – these well-established assumptions. 

Moreover, there are problems with the general interpretation of the data. No doubt, 
China enjoys comfortable pluralities in most if not all Arab countries. These positive 
pluralities largely appear to confirm the arguments of Zambelis and Gentry that 
they have been largely circumstantial and dependent on the actions of other “Great 
Powers” than the result of an active Chinese soft power campaign. But this assumes 
a limited analysis that only takes the United States and China into consideration: 
indeed, Chinese gains appear less impressive when taking into account other 
countries, such as Japan, Turkey Germany, France, and (at least prior to 2006), Iran 
that have managed to attract far larger pluralities in the Arab World than what 
China could muster.� In addition to this, and notwithstanding the continued growth 
of Sino-Arab relations and the implications of the Arab Spring, Arab public opinion 
towards China has, since 2008, not been very positive.5 There are also unexpected 
divergences in how the Arab public at large evaluates different aspects of Chinese 
hard power. The Pewsurvey’s datasets, for example, while unfortunately limited in 
their selection of Arab countries, are particularly revealing in that regard: In 2010, 
5� percent of respondents in Egypt, 71 percent in Jordan, and 5� percent in Lebanon 
reported that they believed China’s economic growth had an overall positive impact 
on their national economies.6 By contrast, when asked if growing Chinese military 
power constituted a net gain for their countries, the numbers were largely reversed: 
55 percent of respondents in Egypt, 56 percent of those in Jordan, and 57 percent 
of those in Lebanon described it as negative. While these numbers do confirm that 
public opinion is largely lukewarm toward China, opinions are more complex than 
what first meets the eye and show that Arab expectations about the ‘rise of China’ do 
not necessarily conform to popular assumptions about strategic repositioning – they 
reveal rather that attitudes, despite overall positive perceptions - are largely guarded 
about the country in question.

As noted, the narrative of Chinese soft power is especially challenged by the anomaly 

�.  Please look at the Arab American Institute datasets. Links available in the (i) endnote. 
5.  Please look at the Pewsurvey, Arab American Institute, and Gallup datasets. Links available in the 

(i) endnote.
6.  Please look at the Pewsurvey datasets. Links available in the (i) endnote.



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center6

of Saudi public opinion trends. While the Kingdom has actively sought – one could 
even say more so than any other Arab state – to improve relations with Beijing and 
stress the importance of its bilateral ties to the public, nearly all available polling data 
gauging Saudi public opinion reveal the existence of large negative pluralities (with 
only one exception dating from 2002.)7 What is particularly interesting about this 
phenomenon is that it emerges as a glaring exception to wider Arab public opinion 
patterns found elsewhere. In an early 2005 survey conducted by the Arab American 
Institute, for example, we find that while 15 percent of Egyptians (versus 38 percent 
of Moroccans, 26 percent of Jordanians, and 25 percent of Lebanese) reported having 
unfavorable opinions about China, a whopping �1 percent of Saudis reported the 
same – slightly exceeding those who indicate having a positive impression about 
the country (�0 percent) in the same poll. The same source also noted that Arab 
public opinion in 2011 had become less optimistic and far more polarized in its 
attitudes toward China – with �3 percent of Egyptians, �0 percent of Moroccans, �� 
percent of Jordanians, and 29 percent of Lebanese reporting having an unfavorable 
impression of the country. By contrast, 66 percent of respondents in Saudi Arabia 
reported having an unfavorable impression of the country (versus 26 percent). More 
unsettling is the fact that the last poll covered Saudi public opinion attitudes in the 
first half of 2011 – well before the eruption of the Syrian uprising, the condemnation 
of Russia’s and China’s roles in the UN, and the mobilization of Saudi society 
over this issue. We are confronted thus with two parallel but contradictory trends 
unfolding within the context of Sino-Saudi relations over the last decade: on the one 
hand, we have an intensifying political and economic engagement between Saudi 
Arabia and China, and on the other, a sustained negative perception about China 
among the wider Saudi public. 

It is perhaps tempting at this point to claim that “Arab public opinion” – and 
especially when laden with so many discrepancies – is not a totally suitable approach 
to understand the dynamics underlying Chinese soft power in the region. It is also 
possible to add that public opinion does not necessarily reflect the attitudes of the 
Arab elite formulating state policies to begin with. But this dismissal is problematic, 
first of all because there is an overwhelming propensity among scholars to rely on 
such polls when evaluating Arab receptivity to Chinese soft power, and secondly 
because while the public is perhaps not a significant actor in the decision-making 
processes of autocratic or stratified systems like those found in the Middle East and 
the Gulf, it is still an audience of, and a participant in, a wider discourse about such 
issues. It not only receives tailored texts by those with access and ownership of the 

7.  Please look at the Arab American Institute datasets. Links available in the (i) endnote. 



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 7

  GRC  PAPERmedia but generates its own set of notions and ideas that influence the overall tone 
of the conversation in the relative free flow of information. Public attitudes therefore 
cannot be totally ignored in the context of examining Chinese soft power in the Arab 
World: its trends are indicative of a larger discourse that includes and influences 
the perceptions of the political elite who in turn respond to the discourse itself. 
Public opinion thus cannot be totally de-linked from policymaking considerations 
– it usually reflects the boundaries of what is, and what is not, strategically feasible, 
especially when concerning sensitive issues such as the Arab-Israeli peace process 
or Gulf security. 

If we accept that there is some connection between public opinion and receptivity, 
by what means are we to interpret the numbers cited earlier and particularly those 
coming from Saudi Arabia?  More significantly, why does China augur such negative 
impressions despite active promotion of bilateral ties on the part of Saudi Arabia? The 
paper hopes to explore these vexing questions by examining how the Saudi media 
has chosen to “imagine” China from 2006 to the middle of 2012 (coinciding roughly 
from King Abdullah’s seminal visit to Beijing and overlapping with the general 
timespan of the public opinion surveys examined by this paper).8 Of course, I do not 
mean to imply that the ‘media’ is a consummate reflection or crystallization of public 
opinion, but examining it will hopefully serve to identify the larger narrative about 
China that is unfolding in Saudi Arabia. More specifically, the paper aims to deepen 
our understanding of some of the challenges facing the development of Sino-Saudi 
relations by looking at potential sources of situational and ideational contention/
comity through the available political and economic commentary. To wilfully ignore 
what the Saudi media is trying to communicate “between the lines” – especially when 
taking into account its present state of connectivity and globality – about China is to 
risk misreading current public attitudes and fail to address/avert what are potentially 
very real hurdles to the continued growth and consolidation of Sino-Saudi relations. 

The paper will begin by outlining the type of media texts it will focus on, the 
reasons behind this selection, and how the media texts in question choose to 
construct imagery about China. Following that, it will look at the overall tone of 
the conversation about China in the Saudi media focusing on the two categories 
of politics and economics.9  These categories will be further arranged to include a 

8.  The media cache is the only available medium which could allow us to examine the causes behind 
certain public perceptions, especially since the polling data itself is, while consistent, scattered and 
limited regarding Saudi Arabia and China. 

9.  A cultural sub-category was initially considered, but many of its themes were already subsumed 
under political or economic rubrics. 



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center8

limited number of ‘sub-categories’ (at least for the political section) that will focus 
on key issues regarding China as identified in the Saudi media. These two sections 
will primarily showcase many articles from the Saudi media juxtaposed in the form 
of an ongoing conversation. Observations will then be drawn from these texts about 
the emerging narrative in the Saudi media and how this narrative – or repertoire of 
images – connects with the phenomenon of negative Saudi public opinion. The paper 
will then conclude by briefly considering the possible sources of tension underlying 
Saudi public opinion in regard to China. 

Saudi Media: Definition, Categories, and Preliminary 
Observations

The term ‘media’ usually refers to the main means of mass communication, including 
traditional and non-traditional channels. For the purposes of this paper, however, 
the term will be used to refer to printed newspapers from which an even more 
constrained body of ‘subjective’ texts – mainly columns, editorials, and articles 
– will be drawn. While this may appear to limit and narrow our reading of the 
larger discourse about China unfolding elsewhere within Saudi Arabia, it should be 
recognized that these types of texts are already produced in an environment largely 
shaped by a dynamic conversation involving many mediums such as youtube, twitter, 
online forums, television, as well as wire service news items from the international 
press. One could therefore say that the ‘slice’ we are examining is a representative 
sample that embodies the themes and imagery produced elsewhere, and this despite 
the altogether higher degree of regulation and government messaging the written 
press is subject to. The six newspapers this paper is concerned with are all national 
Saudi newspapers with sub-regional variations: Al-Jazirah, Al-Watan, Al-Riyadh, 
Al-Madina, Al-Eqtisadiyyah, and Okaz.10

This selection of newspapers will be divided into two categories: populist and elitist, 

10.  This means I will not be examining such newspapers as Dar Al-Hayat or Al-Sharq Al-Awsat which 
are oriented, despite their Saudi patronage and wide circulation in Saudi Arabia, towards a more 
trans-Arab and international audience. Arab News, Saudi Gazette, and other English publications 
have been excluded due to their language medium. I should also add that the selected newspapers 
are widely distributed in the Kingdom and reflect a wide range of regional and sub-regional 
groupings and readerships. According to a study conducted by Global Investment House, Al-
Jazirah is reported to have a circulation of 110,000, the Jeddah-based Okaz of 110,000, Al-Riyadh 
nearly 150,000, and Al-Eqtisadiyyah around 81,888. Data is unclear about Al-Watan and Al-Medina, 
but both appear to be available everywhere in the Kingdom. For information on circulation and 
political links behind each paper, please see: http://mec.biz/term/uploads/SRMG_03112009.pdf



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 9

  GRC  PAPERSuch a categorization will allow for a more coherent commentary that factors in the 
political and cultural considerations at play concerning the representation of China 
in Saudi Arabia. By using these two terms, I do not mean to imply the existence of 
ideological categories; for example, while Al-Riyadh (elitist) and Al-Watan (populist) 
are described as liberal newspapers, Al-Eqtisadiyyah (elitist) and Al-Jazirah (elitist) 
are believed to espouse very conservative positions. More paradoxically, seemingly 
Islamist, modernist, and Western discourses/critiques find some platform or the 
other in most if not all Saudi papers, making this type of categorization redundant, 
especially when taking into account that all newspapers are shaped at some level or 
the other by the government narrative. Rather, the purpose of this distinction is to 
point out the power structures, reflected in the identity of a given paper, that influence 
the construction or the mode of representation of news regarding China. In other 
words, the proximity of a given paper to the levers of power (and hence its propensity 
to reproduce the ‘official line’), and the makeup of its targeted audience, work in 
tandem to define the parameters and nature of its content. Therefore, Al-Riyadh, 
Al-Eqtisadiyyah, and Al-Jazirah are defined, for our purposes, as elite newspapers 
– due to their links to the Saudi  political establishment– while Al-Watan and Okaz 
are defined as populist primarily because of their regional backgrounds, constrained 
and more parochial reporting, as well as the identity of their readership.11 Al-Madina 
emerges as an exception in that its China coverage is usually quite sophisticated 
for a local paper, and could be considered a hybrid of a sort – a populist newspaper 
that has the professionalism usually expected in elite newspapers but whose reach 
is largely limited to a smaller audience chiefly residing in the Hijaz, without any 
exceptional political clout. I should note that all Saudi newspapers – regardless of 
their proximity to the authorities – do reflect the official line on some level or the 
other and particularly in the main editorial columns due to the nature of censorship 
practiced in the Kingdom. However, the relative importance of elitist newspapers as 
mediums of authority in comparison to more populist ones grants the latter more 
leeway in their coverage and, as a result, they show less of a tendency to ‘tow’ the 
official line. One should not overplay this point, however. 

In addition to the implicit structural differences, populist and elitist newspapers 
also differ in their approach to content by the degree to which they embrace 
‘contextualization’ in their reporting. Because China is a relatively ‘new’ knowledge 
space, it remains a largely unknown entity to much of the Saudi readership. Elitist 
newspapers have sought to address this by periodically publishing analytical and 
descriptive articles – of varying levels of sophistication and detail – introducing 

11.  Ibid.



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center10

different aspects of modern China’s economy, system of governance, culture, and 
strategic aspirations. Of course, this ‘contextualizing’ tendency is not limited to 
general topics but extends to issues of major public concern.  Particular events – such 
as Syria or Xinjiang – are therefore situated within a larger analytical framework that 
attempts to identify the causes and dynamics influencing the said event outside the 
repeated truisms found in more populist texts which – because of their more local 
focus – rarely offer any context to Chinese political decisions or events. Needless to 
say, contextualization does not always serve to ‘expand’ knowledge but also works at 
times to intensify or assuage negative or positive perceptions by implicitly influencing 
the discourse. For instance, while all Saudi newspapers reported on the Xinjiang 
riots in 2009, only elite newspapers chose to publish analytical pieces on “Islam 
in China” emphasizing the rebirth of traditional Muslim culture throughout the 
country. Another example includes routine attempts on the part of elite newspapers 
to relate the experiences of Saudi students or tourists in China. These topical choices 
function as a form of positive representation which generates a sense of familiarity 
about China through the sympathetic narratives of religion and the diaspora, diluting 
in turn the poignancy of the ‘larger’ issues at hand.   

Despite differences in the populist and elitist approaches, there are observable 
similarities at least in their coverage on China. Since King Abdullah’s endorsement 
of a “Going East” strategy in 2006, the Saudi media has employed and maintained, 
when superficially read, a largely positive-neutral tone in its coverage about China. 
Editorials and major articles, towing the official narrative, have constantly sought 
to emphasize the significance and importance of Sino-Saudi ties. Accordingly, 
many of these pieces are colored by a positive Orientalist (or reverse Occidentalist) 
undertone. By this I mean to imply that there is clear admiration for the Chinese 
model of growth and its perceived ability to wed its traditional culture with 
modernity.12 This echoes the non-Western world’s excitement over China’s ascension 
on the global stage and could be described more as a projection of an imagined 
China than anything else. Furthermore, and perhaps in conjunction with Saudi 
political efforts, there is a propensity to also reproduce the ‘official’ Chinese narrative 
even when it relates to China’s Muslim minorities (a narrative which discounts, 
for instance, the depredations of the Cultural Revolution.)13 Another interesting 

12. 
حماد, أيمن ”الصين.. بين سياسات الانفتاح والمحافظة على الهوية التقليدية“. الرياض. Accessed: Dec.-Jan. 2012/2013. شراحيلي, يحيى 

بكين.« الرياض. Accessed: Nov.-Dec. 2012. حماد, أيمن. ”بكين  في  والتراث  المعمار  فن  في  والجمال  الإبداع  من  المحرمة“ سحر  ”“المدينة 
.Accessed:. Dec.-Jan. 2012 واختزال العولمة.« الرياض

13. 
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 شراحيلي, يحيى. ”المظاهر الإسلامية تزين شارع البقر في بكين.« الرياض 



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 11

  GRC  PAPERtrend that has consistently appeared in all Saudi newspapers is the notion of China 
as an evangelization project. By this, I mean to imply that there is a widespread 
perception in the media coverage that the country and its residents are in need 
of, and susceptible to, Saudi religious guidance. This is especially noticeable in the 
attention the media has paid to the stories of mass conversion among the Chinese 
workers in Saudi Arabia. 

In recent years, however, the media commentary as a whole has manifested new 
strands of skepticism and pessimism about China. These strands have not only 
reproduced common motifs found in the Western media about China, including oft-
heard critiques about the country’s dismal human rights record and its authoritarian 
political system, but also seem to draw on an indigenous repertoire of anti-Chinese 
sentiment that dates to the early years of the Cold War during which opposition to 
Communist China was a guiding diplomatic principle for the Kingdom. Negative 
perceptions about the quality of Chinese products (the ‘made in China’ brand) have 
always existed in the Saudi discourse, but these too have been amplified, especially in 
the wake of certain events, including those of political contention and those involving 
Chinese production scandals. The emergence of these strands appears to be closely 
connected to certain key events – such as the Xinjiang riots and the Syria UN veto 
(2009-present). However, it is also clear that the language and discourse they deploy 
hails from already pre-existing undercurrents found in the media which predate 
these events altogether. These negative undercurrents may have been concealed in 
the past due to Saudi political considerations, but have been allowed to come to the 
forefront as political realities changed and conciliatory coverage no longer seemed 
feasible (or beneficial.) 

In all, it seems that the one major reason for the negative commentaries in the 
Saudi media about China is the existence of a serious knowledge gap. This gap not 
only reflects the limitations and orientation of Saudi newspapers (which are rooted 
in the local and regional), but also the more significant fact that the Saudi people’s 
interest in China followed the state’s consolidation of political and economic ties 
with Beijing in the first decade of the 21st century. Since the gap poses a risk of 
exaggerating the centrality of certain events, there has emerged a tendency within 
the press – and backed by political concerns – to contextualize Sino-Saudi relations 
and place them within a positive framework. This process of contextualization often 
exaggerates the reality of Sino-Saudi relations and creates more confusion than 
understanding about it. The mechanisms underlying the process are also problematic: 
more often than not, Saudi newspapers address their own information deficiency 
by turning to either Western news sources (henceforth adopting viewpoints and 



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center12

critiques alien to the Saudi context) or comfortable historical legacies dating from 
the Cold War which reinforce paradigms and stereotypes that resonate with the 
wider Saudi public. We should also take into consideration the fact that authors 
also bring in their own experience or idiosyncratic viewpoints when writing about 
China. This may, at times, give rise to highly professional pieces – such as those 
written by Ayman al-Hamad of Al-Riyadh who authored countless papers dealing 
with China’s domestic and international challenges – but more often than not 
leads to confusion about the country and the issues it faces as journalists resort to 
reductive descriptions about it.1�  

It can be said then that the confluence of these tendencies – the goading of a larger 
political order that wants to foster better relations on the one hand, and a knowledge 
gap that undermines these efforts and encourages a resort to outside sources and 
assumptions on the other – serves to complicate overall attitudes about China in 
the Saudi discourse: despite widespread political messaging asserting traditional 
friendship and strategic convergence, China emerges as neither friend nor foe in the 
commentary. This confusion is easily reflected in the absence of a proper and wide-
ranging debate on the future of Sino-Saudi relations. While this may be attributed 
to certain political considerations (as is operative with the United States and other 
entities), it is far more likely that the lack of intimate knowledge about China and a 
general failure (or inability) within the Saudi media to recognize the latent problems 
in the current Saudi security regime and/or appreciate the full strategic potential 
implicit in China’s rise is at fault here. There are very few authors who have discussed 
the possibility of China emerging as a strategic ‘alternative’ to the United States, 
and those who have present an arguably circumscribed analysis: all of them, with 
the exception of one author, asserted the inevitability of an eastward shift, or the 
need for it, without any accompanying interpretation of the strategic implications, 
repercussions, structural forms, or issues of interest that the Saudi readership might 
be interested in. There is, in other words, an operating assumption about a natural 
convergence between the two states and a need to emulate Chinese success – with 
little else said beyond that. In this respect, elitist and populist newspapers show little 
difference.

1�.  Some examples of his work are: “China and the Challenge of Breaking the American Cordon,” 
“China and India....A Fight for Influence in Afghanistan,” and “The Chinese Presence in Africa...
an Investment Accused of Colonialism!” 

حماد, أيمن.”الصين ومهمة فك الطوق الأمريكي“ الرياض.

حماد, أيمن.”الصين والهند...صراع النفوذ في أفغانستان“ الرياض.

حماد, أيمن.”الوجود الصيني في أفريقيا...استثمار بتهمة الاستعمار!!“الرياض

 Accessed:. Nov.-Dec. 2012.



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 13

  GRC  PAPERA few examples should make this clear enough and give the reader a taste of the 
limited nature and even superficiality common to the Saudi discourse: Mazen Al-
Sudairi, writing for Al-Riyadh in “The place of Saudi is in Asia and not the Middle 
East” promoted the notion that the strategic focus of the Kingdom should not be set 
on Yemen or the Gulf. Rather, he argues, the future of the country lies in emulating 
the development experiences of China, Korea, Japan, Taiwan and Hong Kong. 15 He 
ends his rather short piece with a call for Saudi involvement in Asian organizations 
and a deepening of bilateral ties with East Asia and away from the larger Arab 
World. Mohammed al-Maklouf ’s Al-Watan article “The Voice of China and the 
picture from Shanghai” regurgitates Al-Sudairi’s sentiments while emphasizing the 
potential of China as a possible ally and a development model par excellence for Saudi 
Arabia – Beijing being the key to solving Riyadh’s many security and economic 
dilemmas.16 In an article titled “The Visit of the Chinese President to the Kingdom: 
Changing Strategic [Variables]” in Al-Madina, Dr. Sami Sa’id Habibby makes the 
curious argument that Saudi Arabia and the Gulf are poised to decline in the coming 
years as demand for energy slumps, primarily as a result of the United States and 
Europe embracing energy-saving technologies. 17 He then goes on to claim, in what 
appears to be a contradiction of sorts, that the US is likely to collapse under the 
weight of the 2008 financial crisis which would then catapult China into the role of 
Saudi Arabia’s most important partner due to its continued dependence on oil. Dr. 
Habibby then winds up his piece with a general recounting of the current state of 
Sino-Saudi relations, underlining its continued growth and future prospects.

Taking a different viewpoint, Mohammed Hassan Alwan, in an article titled “Is 
China the alternative we want?” for Al-Watan, utilizes a seemingly pro-Western 
liberal discourse to attack the pervasive acceptance of China within the Saudi 
political milieu18 The author begins by inviting readers to consider the differences 
between a world run by a Chinese police officer and one run by an American officer. 
He then goes on to question, in a sarcastic tone, if Chinese values are in any way 
superior to American values – implying, of course, that the comparison itself is too 
frivolous to be taken seriously, and that, despite our misgivings about Washington, 
its humanistic values remain far superior to those of Beijing. He dismisses the 
‘momentary’ love experienced by China in the Arab World as based on nothing 

.Accessed: Oct.-Nov. 2012 .السديري, مازن. »موقع السعودية هو في آسيا وليس في الشرق الأوسط.« لرياض  .15
.Accessed: Dec.-Jan. 2012/2013 .مخلوف, محمد. »صوت الصين وصورتها من شنغهاي.« الوطن أون لاين  .16
المدينة  .17 استراتيجية.«  للمملكة:متغيرات  الصيني  الوزراء  رئيس  »زيارة  سامي.  أ.د.  حبيب,   .Accessed: 28 Jan .سعيد 

2012.
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .حسن علوان, محمد. »الصين: هل هي البديل الذي نريد؟.« الوطن أون لاين  .18



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center1�

more than spite and hatred for United States and a desire to see the latter’s clout 
in the region curtailed as soon as possible. This sentiment, Alwan argues, is not 
only false but also out of touch with reality – it would take China many decades to 
translate its newly acquired economic wealth into ‘hard power’ – in the meantime, 
US supremacy would persist. Alwan’s key argument is that China can never be an 
acceptable partner to the Arabs (and more specifically, Saudi Arabia.) To that end, 
he lists a set of reasons: China opposed the Arab Spring with its refusal to endorse 
the NATO bombing of Qaddafi’s Libya and displays continued support for Bashar 
Al-Assad’s regime in Syria. In addition, he describes China’s economic behavior 
as hegemonic, opportunistic, and, in the context of Africa, clearly colonial and 
exploitative. There is also the problematic issue of China’s political system, which 
is downright authoritarian in nature, routinely executing – according to Alwan - 
over 5,000 people a year for crimes as simple as tax evasion. To add insult to injury, 
Alwan then highlights China’s increasingly warm ties with Israel, brushing off in 
the meantime its early recognition of the PLO (as the first non-Arab country to 
do so) as part of Beijing’s overall anti-Western strategy than a genuine expression 
of solidarity with Arab causes. Indeed, according to him, China could very well be 
described as an enemy of the Arabs by virtue of the fact that it had undermined the 
effectiveness of the Arab boycott of Israel by providing the latter with an alternative 
and lucrative market for Israeli exports. Alwan finishes his article by stating that 
the emergence of China as the global hegemon will not make the world better 
for the Arabs simply because such a world will be dictated by a hegemonic logic 
where political opportunism will run amuck and the law of the jungle will prevail. 
Countries should and must depend on themselves and not on some imagined 
‘salvational’ power, and especially when the said Messiah in question is China.

China as a Political Entity

(a) Xinjiang 

The Urumqi riots, which first began on July 5, 2009, marked one of the major turning 
points in the Saudi media’s representation of China and precipitated the emergence 
of a new stream of negative commentary in a space that has, since 2006 at least, 
maintained a positive-neutral tone in its coverage of the country. The increasing 
daily count of the dead and the Chinese authorities’ heavy-handed response to what 
were clearly identified as Muslim grievances led to an eruption of public outrage 



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 15

  GRC  PAPERin Saudi Arabia.19This anger was fed by a highly emotional and charged depiction 
of the events beginning with the decision of several Saudi newspapers and cyber 
media outlets to publish pictures of the purported massacres committed against 
the Uyghur. One particular photograph showing two lines of mangled corpses – 
ostensibly Uyghur – left inside what appears to be a storage room gained widespread 
notoriety and came to symbolize the savagery perpetrated against a defenseless 
Muslim minority.20 In an attempt to contain the damage and placate growing public 
concern, the Chinese embassy in Riyadh issued three separate statements over the 
span of five days narrating the official Chinese version of events.21

The damage, however, had already been done. The riots served to activate public 
interest in much the same way as the events in Bosnia and Chechnya had done 
in the 1990s. Religious solidarity as well repeated outbreaks of violence in 2010 
and 2011 (which the photo came to epitomize)22 sustained this public interest and 
helped generate a narrational aspect of ‘Other’ against China. This explosion of public 
interest also fed and reinforced pre-existing fears and conceptions about China as 
a ‘Communist country,’ a theme that was picked up across the Saudi press with its 
frequent use of Cold War terminology in its coverage on Xinjiang in ways similar to 
its earlier condemnations of the Soviet invasion of Afghanistan in the 1980s. While 
it is unclear whether these associations with Cold War imagery were intentional 
or simply expressed long-held assumptions about the country, one cannot easily 
downplay the impact this type of language has had on the overall framing of the 
story: the use of particular keywords or monikers – atheist, communist and so on – 
easily invites public disgust in ways that function to undermine counter-narratives of 
comity and friendship. At the very least, they raise suspicion about China’s professed 
values and long-term aims, especially viz-a-viz Muslims and Saudis. This gradually 
spills over to the larger coverage on China so that, for instance, while an author 
may praise China’s development model or the industriousness of its people, this is 
usually accompanied – particularly after 2009 – by remorseful or critical comments 
regarding China’s lack of a spiritual tradition or its continued assault against Muslim 
expressions of piety and faith. Public pressure also plays a significant role in buttressing 
this: a failure to hold China to account could very well invite public denouncements 

الرياض  .19 �1�3شخصاً.«  والمعتقلون   ..  156 بلغ  القتلى  وعدد   .. أورومتشي  شوارع  في  واليوغور  الهان  بين   :Accessed .اشتباكات 
2012.

20.   Ibid. 
21.   Please look at the website of the Embassy of the People’s Republic of China in Saudi Arabia: 

http://www.chinaembassy.org.sa/eng/  
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .مقتل 15 شخصا في اضطرابات في إقليم شينجيانغ الصيني.« الرياض  .22



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center16

against the author in the Saudi cyberspace and online commentary. At times, one 
can even encounter comments that go on to compare the United States’ albeit 
misguided adherence to an Abrahamic religion (Christianity) with China’s state-
endorsed atheism, raising in turn the specter of irreconcilable differences between 
the Islamic world and China. This raises the proposition that while the West is in 
an oppositional relationship to Islam, it is somewhat redeemed by the fact that is 
possess a core religious identity. The same cannot be said about China which is anti-
Muslim by virtue of its communist system and atheistic/immoral culture. 

Media Texts on Xinjiang

During the course of the Xinjiang events, Saudi newspapers, both elitist and populist, 
adopted a negative and condemnatory tone in their coverage. Even in pieces which 
were aimed at ‘contextualizing’ the Uyghur-Han ethnic riots and placing them within 
a historical and purportedly objective framework, there was a strong propensity 
among authors to place the blame wholly on China and assert that some form of 
ethnic cleansing was taking place. Despite the appropriation of a negative discourse 
on the part of elitist newspapers, however, their critiques, in contrast to populist 
newspapers, still maintained some aspects of the older and larger narrative of comity 
and friendship with China (in some cases via the pathway of contextualization). 
Whether this was a result of political pressures aimed at controlling the fallout or 
of a natural synthesis in what appear to be conflicting viewpoints – i.e., between 
the ‘established’ line of thinking and the new stream of information brought about 
by the Xinjiang issue – is uncertain, but what is clear is that one can sense a desire 
to salvage the image of China as a friend of the Arabs in some parts of the elitist 
discourse (this does not imply of course that the public acquiesced to this as the 
commentary will show.) The most common opinion observed among elitist authors 
– aside from outright condemnation – stressed the need for finding a constructive 
solution to the Xinjiang issue involving an incremental application of pressure 
aimed at dissuading Beijing from its current policies. This ‘reasoned’ approach 
would eventually yield concrete results that would prove to be far more enduring in 
the long run than Turkey’s widely popular and well-received diplomatic posturing 
against China. These calls also carried an implicit warning about the risks involved 
in mishandling the issue: that China could end up an enemy of Muslims in the same 
way that the West had become. These were usually juxtaposed to articles not only 
contextualizing the events, but also covering the ‘modernizing’ policies spearheaded 
by Beijing in the province.23

التاريخية والاجتماعية““   .23  حزمة اصلاحات تقودها الححكومة الصينية تجاه الاقليم...والرئيس الصيني يرجع تخلفها للأسباب 



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 17

  GRC  PAPERThe reader should take note that the selection I have chosen to showcase the Saudi 
media’s discussion on Xinjiang heavily favors items from elitist newspapers as a 
result of two factors: (1) populist newspapers had noticeably far less articles and 
editorial pieces addressing the issue in comparison to elitist newspapers, and (2) their 
quality and sophistication was noticeably far less than that of any of those found 
in elitist newspapers. While some examples will be given below, populist coverage 
can be reduced to a basic condemnation of China followed by a call for imposing 
some form of punishment on Beijing including the severance of diplomatic ties. It is 
probable that populist commentary in this case is closer to Saudi public sentiment, 
at least to the extent that I can discern from the accompanying commentaries in the 
Saudi cyberspace. 

It would be best to start off with Dr. Hassan Al-Barari’s Al-Eqtisadiyyah article “The 
Uyghur…A Problematic Issue for China and a Mark of Shame for the Muslim 
World” given its rather typical line of argument.2� It begins by providing readers with 
a mainstream account of Xinjiang’s history, starting with an early ‘golden age’ era of 
Muslim rule (marked by the first Arab conquests, of course), which then is abruptly 
put to an end by the Qing conquests of the late 18th century. According to the author, 
the Chinese occupation put into motion a long string of pogroms and attacks directed 
against the local community that only intensified with the Communist takeover 
in 19�9. Han ethnic nationalism, unjust government policies, and the biased role 
of the Chinese media are identified by Al-Bariri as the main culprits behind the 
Uyghurs’ difficult situation. He then lists, as do many other authors, examples of 
the religious persecution faced by the Uyghur, including anti-Hijab campaigns, the 
execution of Quran teachers, the enforcement of “I will not go to Hajj” pledges and 
so forth. He ends his piece by stating that, whatever the Chinese claims about the 
presence of Al-Qaeda in the region, the authorities are committing ethnic cleansing 
against a defenseless minority in the name of security. Dr. Nora Khalid Al-Sa’ad, 
also writing for Al-Eqtisadiyya, chose to look at the Xinjiang issue through a slightly 
different lens, but comes to similar conclusions as those espoused by Al-Bariri. In 
her article, “Mrs. Rabiya Qadir, the Uyghur National Resistance Fighter,” Al-Sa’ad 
recounts to her readers a short Al-Jazeera interview with Rabiya Qadir in which the 
latter narrated the history and challenges facing the Uyghur peoples, including state 
sanctioned disenfranchisement and the like.25 Dr. Al-Sa’ad, in her own follow-up 
commentary compared the situation of the Uyghur to that of the Native Americans 

.Accessed: Nov, 2012 .الرياض
.Accessed: Sept.-Oct. 2012 البراري, د. حسن. »الإيغوريون.. ورطة للصين وحرج للعالم الإسلامي.« الاقتصادية  .�2
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .خالد السعد, د.نورة. »السيدة ربيعة قدير المناضلة الأويجورية.« الاقتصادية  .25



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center18

and Palestinians, all of whom had experienced dispossession and subjugation under 
colonial rule. This comparison is accompanied with a call to ‘not forget’ the Uyghur 
plight and China’s guilty involvement in perpetuating it. 

M’hna Al-Habeel, writing for Al-Madina (“Even Candles Are Forbidden for 
Uyghur Martyrs”) describes the dire straits of the Uyghurs one year after the events.26 
He first takes the opportunity to remind his readership of Turkey’s lone but heroic 
efforts in condemning the massacres perpetrated by China. He then contrasts this 
with the muted silence found in Saudi Arabia, urging in turn the Saudi media and 
Ulema to expend greater efforts in informing the wider public of the Uyghur plight. 
He argues that pressure, both domestic and international, has to be put on China 
in order for the Uyghur to gain genuine self-autonomy and live a dignified life. 
He ends his article by exhorting people not to let China get away with erasing 
the memory of its crimes. Tariq Mohammed Nasir, in his Al-Riyadh column “The 
Uyghur: How can we help them?” regurgitates the same themes, but goes on to 
underline that the issue of Xinjiang is significant to the Saudis given their strong 
sense of religious solidarity.27 Interestingly, he contrasts this pious identification with 
the ethnic nationalism displayed by the Turks which, in his opinion, is narrower and 
jahili (ignorant) in character. His call to action was similar to Al-Habeel’s in which 
he hoped that the Saudi authorities, in conjunction with the wider public, would 
mount a peaceful campaign against China to end its state sanctioned discrimination 
against the Uyghur.

Yusuf Al-Kuwaleet’s article “China and its Muslim Minority,” published in Al-
Riyadh, offered what is perhaps the most sympathetic representation of China in the 
selection examined in this paper.28  Rather than focusing on the history of Xinjiang, 
Al-Kuwaleet opted to start his article by reminding readers of the amiable and war-
free relationship traditionally maintained between the Muslim world and China. 
He then goes on to state that China had always been a pacifist country, and even 
during the Communist era had only really waged two wars in total – and all of 
which, he emphasizes, were executed in self-defense. Xinjiang is a Chinese internal 
affair, but the situation there, Al-Kuwaleet admits, threatens the goodwill built up 
over many centuries with the Muslim world in the same way as Chechnya drastically 
affected the traditionally good relationship shared with Russia. A security response, 
he argues, should not be the first reaction for a country that had been able to bring 

  .Accessed: 17 July 2010 .الحبيل, مهنا. »حتى الشموع ممنوعة لشهداء الأيغور.« المدينة  .26
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .محمد الناصر, طارق. »الإيغور : كيف نساعدهم؟.« الرياض  .27
.Accessed: Nov. 2012 .الكويليت, يوسف. »الصين.. وأقليتها المسلمة..« الرياض  .28



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 19

  GRC  PAPERback Macau and Hong Kong via peaceful measures. Given the West’s hatred of 
Muslims – epitomized according to Al-Kuwaleet by its reaction to the Gaza cordon, 
the killing of Marwa al-Sharbini, and the French Niqab row and so on – the Muslim 
world cannot afford to lose China. Rather, it must work to convince the country that 
safeguarding the rights of its Muslim minority would be the key to its long-term 
stability and prosperity. 

It is interesting to note that Al-Kuwaleet’s article, among all those written on Xinjiang, 
was one of the few to elicit a strong public reaction in the Saudi cyberspace beyond 
the attached commentary section provided by the newspaper’s website. One popular 
thread entitled “To Yusuf al-Kuwaleet: Fear God in the blood of the Muslims!” and 
which was readily reproduced in many Saudi forums chastised Al-Kuwaleet’s ‘generous’ 
depiction of China and his ‘active’ support for an atheistic power that had shown a 
habit of spilling Muslim blood.29 The terms used in these threads approximated the 
rhetoric deployed in populist newspapers. Okaz’s editorial piece “The Confrontations 
of Xinjiang” is typical in that regard.30 After starting off with a now well-established 
cursory narration of China’s occupation of the region, it went on to denounce the 
Chinese presence there as a clear form of colonialism and imperialism. What else, the 
editorial questions, sounds eerily similar to Western justifications for Imperialism – the 
so-called “white-man’s burden” - than the Chinese leadership’s repeated claims about 
bringing economic development and technology to Xinjiang? China, the editorial 
concludes, must be brought to question about its actions. 

By my assessment, these pieces have contributed to the emergence of a persuasive 
and powerful narrative that inexplicably links China to the persecution of Muslims. 
While initially limited to Xinjiang, the narrative quickly pervades across the discourse 
– corroborated as it were by many passing references to it in articles that have little 
to do with China to begin with (and certainly with some interesting mutations). 
In Ali Al-Habardi’s Al-Riyadh column “Return of the Tartars from the West,” for 
example, wherein the author mainly focuses, as the title would suggest, on the West’s 
depredations and what he calls the ‘grand conspiracy’ against the Muslim polity, he 
attributes the massacres in Xinjiang to the importation of Western Islamophobia 
to China.31 While obviously acknowledging the association mentioned above, his 
argument carries a ‘sympathetic’ and even positive representation of China in which 
it carries no responsibility for its actions. Al-Habardi’s commentary appears to be 

29.   Examples of some forum links: http://www.baq3a.com/archive/index.php/t-3�6.html http://sl3sl.
com/vb/showthread.php?t=7872

.Accessed: Oct.-Nov. 2012 .مواجهات شينجيانج عكاظ  .30
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .الحبردي, علي. »عودة التتار من الغرب.« الرياض  .31



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center20

more of an exception, however, with more commentators reinforcing the negative 
narrative as it were. Ali Al-Hijli’s Al-Eqtisadiyya article “Ramadan Thoughts,” which 
mostly discusses random social ills found in Saudi society, reminds readers, almost 
as an afterthought halfway through, of the plight of the Xinjiang Muslims who 
– 9 million in total – are barred from fasting due to government diktat.32 In Rakan 
Habib’s Al-Watan article “Fitna of Al-Kashgar and Escape from the Dragon” we 
again find the same image of an oppressive and anti-Muslim China (projected to 
the distant past and personalized through the story of the Al-Kashugri family which 
fled from Xinjiang) in an article that mainly focuses on defending the person of 
Hamza Kashugri during the twitter-blasphemy events. 33  

(b) Syria 

Since the first UN Security Council vote in October of 2011, the Saudi media has 
maintained a largely negative tone in its coverage of China’s role in the Syrian crisis. 
Its critical reporting deepened as Saudi diplomatic efforts to bring about a meaningful 
change in Beijing’s position for the February and July 2012 resolutions faltered. Yet, 
amidst the media’s seemingly unanimous condemnation of China, one can distinguish 
many competing narratives reflecting the dichotomy of elite/populist representations 
mentioned earlier. Conveying a sympathetic undertone in their coverage, elite 
newspapers reproved, but did not necessarily condemn Chinese behavior. Rather, they 
emphasized the futility of disengaging, let alone punishing China for its vetoes, but 
stressed that Beijing would have to radically change its behavior lest it suffers further 
damage to its hard-earned reputation in the region. Again, this is not to imply that 
all columns or articles under the elitist rubric participated in this form of sympathetic 
representation. Given the widespread rejection of the Chinese position even within 
the Saudi political establishment, condemnations – some utilizing an overtly pro-
Western discourse – are rather common. By contrast, populist newspapers – riding 
the wave of public outrage and Sunni mobilization over Syria –consistently deployed 
a more negative and pessimistic discourse (notwithstanding some exceptions in the 
editorial ranks), with some columnists even urging the government to ‘force’ a change 
in Beijing’s stance on Syria by leveraging the country’s “special” economic relations 
with China (other opinions – more commonly heard in the commentary – called for 
a public boycott of Chinese goods). In all, the common narrational thread is that of 
disappointment with what was assumed to be an up and coming friend of the Arab 
and Muslim worlds. 

.Accessed: Sept.-Oct. 2012 .الجحلي, علي. »خواطر رمضانية 3. ”الاقتصادية  .32
.Accessed: Dec. 2012 .حبيب, راكان. »فتنة »الكشغر« والهجرة من »التنين«« الوطن أون لاين  .33



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 21

  GRC  PAPERVariations in the discourse are more pronounced in the interpretations advanced 
by columnists and analysts regarding the motives or causes underlying China’s 
obstructionism or opposition to Saudi-backed UN Security Council resolutions. The 
most frequently cited interpretation (the ‘conventional interpretation’) places China’s 
action – along with that of Russia – within the context of a global struggle (fueled 
by ideological differences or hard power disparities) between the West and the East 
in which regime change in Syria plays a significant role. Within this conventional 
interpretation there exist a number of gradations, with some authors voicing a passive 
acceptance about the inevitability of such power plays and others casting China and 
Russia as downright immoral and Machiavellian in their actions (and a few absolving 
China of any responsibility by suggesting that its vetoes were influenced by Russia.) 
Whatever the chosen slant, authors tended to couple their identified motives with 
a series of assumed military and economic connections shaping China’s relations to 
the Assad regime. A few authors – mostly writing for elitist newspapers – felt that 
ideological or cultural factors had influenced Chinese behavior, but these were by 
far a small minority. A realist (conventional) interpretation therefore pervades the 
discourse.   

Populist pieces on the Syrian issue are markedly more numerous than those dealing 
with Xinjiang. This could be attributed to greater public concern over Syria – by 
virtue of proximity, sectarian sympathies, and more active government backing – 
than anything else. For the sake of balance, I will start by examining the populist 
pieces first. 

Media Texts on Syria  

Setting the tone in what can be considered a rather archetypal piece, Dr. Nasir bin 
Abdullah Al-Khar’an explains in his Okaz column “Russia and China….Swimming 
against the International Current” that the Chinese and Russian vetoes are nothing 
but empty, symbolic gestures which were cast in the name of ‘resistance’ (ostensibly 
here, against the West).3� Al-Khar’an makes an appeal to the leaders of the Gulf 
countries to use their economic relations with China to convince it to end its 
support for the Assad regime. Marwan Al-Qablan, also from Okaz, agrees with 
Al-Khar’an, but stresses in his article “A Bit of Thinking to Understand the Chinese 
Veto” that one must acknowledge the fact that China’s decision in the UN is largely 
shaped by what he defines as the country’s three principal strategic concerns: the 
need to maintain internal stability, secure its energy supply lanes, and ensure that the 

.Accessed: Nov. 2012 .عبدالله الخرعان, د. ناصر. »روسيا والصين .. السباحة عكس التيار الدولي.« عكاظ  .�3



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center22

homeland is never surrounded or ‘ringed in’ by hostile powers.35 While he does not, 
in my opinion, spell out a clear link between these three principal concerns and his 
conclusion that China is using Syria as a hedge against further US expansionism, 
he reiterates what can be considered at this point the conventional interpretation 
which Al-Khar’an also put forward: China is using Syria to resist further Western 
advances in the region. In a markedly less vocal piece, the Okaz editorial, “Where 
Are China and Russia’s Interests?” tried to draw its readership’s attention to the fact 
that China’s and Russia’s links with the wider Arab world were more substantial and 
at far greater risk than any ties the two powers claimed to possess with the faltering 
regime in Syria.36 While the editorial dismissed the possibility of Russia assuming 
a constructive role in the crisis, it hoped that China – by virtue of its growing links 
with the Gulf – will come to reason and alter its unjust position on Syria.

In “China is the Biggest Loser in the Syrian Game” by Omar al-Zubayidi of 
Al-Watan, we encounter a more critical assessment of the Chinese UN stance.37 
Regurgitating the narrative that China is using its veto to ‘make its voice heard’ 
(and thus, asserting itself viz a viz the West), the author comments that China 
has given Bashar the green light to continue butchering the Syrian people, gaining 
nothing in turn but the eternal enmity of the Arab and Muslim worlds. He then 
goes on to add that while Moscow had acquired a new base in Tartosa as the price of 
its veto, China by contrast, in committing this grievous political error, has suffered 
irreplaceable losses in the Arab world. He concludes by remarking dismissively that, 
when the rebels manage to wrest control of all of Syria, China will be revealed for 
the ‘infantile’ power it is, unable, as he terms it, to play ‘adult games.’ Al-Zubayidi’s 
exasperation is shared by another author, Hussein Al-Hoyader, who remarked in 
his brief column in Okaz that, along with its cheap and faulty goods, China was 
now getting proficient in exporting ‘wounds and injuries’ to the Arab world.38 This 
symbolic connection between ‘cheap’ China and its position on Syria conveys his 
own disdain at Beijing’s moral failings. Turning to elite newspaper excerpts, Ayman 
Al-Hamad of Al-Riyadh expounds in his “China’s Foreign Policy – A Fight for 
Priorities” a view that amalgamates the conventional theory and a condensed version 
of Al-Qaban’s ‘principal concerns.’39 He argues that China is fearful of the Arab 

.Accessed: Nov. 2012 .القبلان, مروان. »قليل من التفكير لفهم الفيتو الصين.« عكاظ  .35
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .أين مصالح الصين وروسيا؟.« عكاظ  .36
لاين30  .37 أون  الوطن  السورية.«  اللعبة  في  الأكبر  الخاسر  »الصين  عمر.   .May 2012. Accessed: Nov.-Dec الزبيدي, 

2012.
.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .بن حويدر, حسين. »الصين تصدر لنـا الـجـراح.« عكاظ  .38
.Accessed Dec. 2012.حماد,أيمن.« سياسة الصين الخارجية.. صراع في حيز الأولويات«,الرياض  .39



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 23

  GRC  PAPERfallout from its UN veto, but its efforts at minimizing the damage are undermined 
by the Chinese leadership’s adamant opposition to the West and its need to limit 
the emancipatory effects of the Arab Spring on its own society (this interpretation 
appears to be influenced by Western sources and the notion of a ‘Jasmine Revolution’ 
in China.) He adds, however, that, despite the tensions that will arise in Sino-Arab 
relations, both sides cannot afford to deepen these tensions. The Arabs need China 
and should therefore be selective in the issues they pressure Beijing for – otherwise, 
they risk blunting the effectiveness of their arguments and the capacity to persuade 
this rising power in the future. In the same vein, Al-Hamad argues that for China to 
safeguard its credibility in the region, it must become more sensitive and responsible 
in its foreign policy, particularly on issues of great concern for the Arab/Muslim 
worlds.

Yusuf Al-Kuwaleet, in his Al-Riyadh article “Why Are the Russians and Chinese 
Backing the Assad Regime?!” begins by questioning the notion that the Chinese and 
Russian vetoes can be explained in light of their economic and military interests in 
Syria.�0 Instead, he offers an elaboration of the conventional interpretation by stating 
that Russia and China, which operate according to him from different vantage points 
– of weakness and strength, respectively – are attempting, via the UN veto, to limit 
further US gains in the region. He adds, however, that their diplomatic behavior 
leaves room for the possibility of finding a resolution to the Syrian crisis without 
damaging relations any further. In another editorial also for Al-Riyadh, “China 
and Russia…Falling into a Deadly Mistake,” Al-Kuwaleet explores the ‘costs’ both 
countries had suffered in their bid to save the Libyan and Syrian regimes. He argues 
that, in contrast to China and Russia, the West successfully adjusted to the new 
circumstances arising in the region following the Arab uprisings and is now reaping 
the benefits. China, he warns, should take heed and alter its position on Syria before 
it incurs further losses in the future.

In addition to the conventional theory, another, albeit less pervasive avenue of 
interpretation sought to examine Chinese behavior through the prism of ideology 
and culture.  In this regard, it should be noted that, with one exception, none of 
the authors reviewed in this section dealing with Syria appear to have considered, 
let alone discussed, the validity of China’s claim of principled non-interference 
in the affairs of other countries. The articulation of this claim was largely left to 
spaces allotted to translated articles from the Chinese official press, or to interviews 
with figures from the Chinese government (almost solely in Al-Riyadh and Al-

.Accessed: Nov. 2012الكويليت, يوسف. »لماذا انحاز الروس والصينيون لنظام الأسد؟!« الرياض  .�0



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center2�

Jazirah.)�1 Interestingly, these ‘Chinese spaces’ were badly received by Saudi netizens 
unconvinced by official explanations from Beijing. This could explain the absence 
of this interpretation among skeptical journalists who – in so far as they are part of 
Saudi society – might share what appears to be a unanimously ‘rejectionist’ public 
sentiment towards the Chinese “official line.” But this may be an overt simplification 
on my part, especially when taking into consideration there were only a limited 
number of articles – all of which in elite newspapers – espousing even a basic 
ideological or cultural interpretation of Chinese politics. This suggests that, with few 
exceptions, the Saudi media still suffers from serious ‘knowledge gaps,’ undermining 
a more nuanced debate on Chinese decisions and intentions. This is not to say that 
the strategic analyses found in the Saudi press are unreasonable or unexpected, but 
it is somewhat unusual that the Saudi media seems to have little exposure to the 
academic and scholarly discussions found elsewhere in the global press. 

I have selected two articles to cover this part – the first of which closely approximates 
in its argument the Chinese claim to non-interference (and mixes it with elements 
from the conventional interpretation) and the second which provides an unusual 
critique of the ‘Orient’ using a pro-Western or liberal discourse of human rights 
that also alludes to the image of China as an anti-Muslim power. The first, titled 
“Russia and China…Reasons behind the Veto…and the Price of Retreating from it” 
comes from the Al-Madinah’s Studies Center and is written by one Hatim Izz Al-
Din.�2 In this article, the author attempts to determine the reasons behind China’s 
veto from a cultural perspective. He begins by stating that Chinese civilization, 
with nearly �,000 years of political experience and copious amounts of bloodshed 
in its history, has learned to appreciate, and even assimilate, a sense of balance and 
non-spontaneity in its foreign policy approach. This attitude is epitomized best in 
China’s cautious stance towards the Arab Spring revolutions which it sees as a threat 
to its economic and political projects in the Arab region. The sudden change in 
the ‘rules of the game’ has forced the country – fearful of American influence – to 
recalibrate its strategy and halt any further developments by way of supporting the 
Assad regime. China, However, Izz Al-Din believes that China has shown some 
flexibility in its diplomatic engagement and might be willing to let go of Assad if 
it is either persuaded to do so or its interests are no longer served by the survival of 
his regime.

�1. 
حماد, أيمن. »المبعوث الصيني ل»الرياض«: لا »مآرب خفية« لموقفنا بشأن سوريا« الرياض. Accessed: Nov. 2012. حماد. 

 Accessed: .أيمن.“ السفير الصيني ل»الرياض«: سمعنا أصواتاً مختلفة بعد»الفيتو« .. وعلاقتنا مع العرب مستمرة« الرياض

Accessed: Dec. 2012 .الصين والأمم المتحدة“ الجزيرة” .Dec, 2012
.Accessed: Nov. 2012 .عزالدين, حاتم. ”روسيا والصين.. أسباب الفيتو.. وثـمن التراجع عنه.“ المدينة  .�2



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 25

  GRC  PAPERThe second article from Al-Riyadh “Man’s Humanity between the East and the 
West,” and written by Mohammed bin Ali Al-Mahmud, is a liberal critique that 
compares the ethical culture of the Orient and the Occident through the prism 
of Syria.�3 Al-Mahmud opens his article by stating that China’s position on Syria 
has proven that those gambling on the East in the Arab world have lost. For in 
the East, Al-Mahmud argues, politics is king and the end justifies the means. 
From this guiding principle, it is clear that support for the Syrian regime on the 
part of Beijing and Moscow is justified on several grounds: (a) China and Russia 
share an ideological solidarity with the totalitarian and security institutions of the 
Assad regime which places the interests of the few over the interests of the many. 
Supporting authoritarian governments allows Russia and China to assert to their 
peoples that the non-democratic nature of their own systems is not an aberration 
in the global context – but a natural form of governance found elsewhere and 
everywhere; (b) According to most analysts cited by Al-Mahmud, the only 
reasonable replacement for the regime in Syria will likely be one that adheres to 
some form of political Islam. This explains why Russia and China are fearful of the 
blowback the regime’s demise could cause in their Muslim provinces – Chechnya 
and East Turkestan (Xinjiang); (c) In addition to these two factors, Al-Mahmud 
also factors in China’s military and economic interests in Syria as a significant 
element in the equation. 

The crux of the matter, Al-Mahmud states, is not about politics but about stark 
differences in the ethical systems separating the East from the West embodied in 
the international reaction to Syria. The West, of course, seeks out its own interests 
but unlike the East, does not divorce its humanitarian principles from its political 
calculations. This concern is maintained through a vibrant press, an electoral system 
characterized by transparency, and a moral code demanding responsibility. In the 
East, there is no concern for ‘man’ as such – he simply does not exist in its lexicon. 
Yes, Al-Mahmud admits, the West has committed atrocities in the past but it is 
the West itself that sheds light on them. In the East, by contrast, Russian society 
has yet to come to terms with the Stalinist period, and in China, the authorities 
have effectively erased any discussion on Tiananmen and the massacres of East 
Turkmenistan. These widely different approaches need to be seriously taken into 
account. Al-Mahmud ends his article by warning readers who celebrate China’s 
ascendancy and display an idiotic glee when the West retreats from any front – for 
in the end, any defeat for the West, is a defeat for ‘man’ as such. 

.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .علي الـمـحـمـود, محمد. »إنسانية الإنسان بين الشرق والغرب.« الرياض  .�3



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center26

China as an Economic Entity

Over the past �0 years, China’s ascendancy on the global stage has been closely 
associated with the economic transformation that it has undergone since the gaige 
kaifeng. It follows then that the notion of China as an ‘economic power’ assumes 
a place of importance in the Saudi discourse – whether as a model of success or 
an entity to guard against.  However, as noted earlier in the paper, it is difficult to 
identify – as was the case with the political section – clear topics around which the 
media focuses its attention. The reason for this is that while the topics and concerns 
voiced by both elite and populist papers are diverse enough to warrant some form 
of categorization, they all embrace very similar themes and stereotypes that leave 
any category-wise breakdown wholly redundant. More specifically, China oscillates 
between two conflicting images: the first is easily described as a form of overtly positive 
orientalism embodied in the avid admiration displayed by Saudis towards its quick-
paced neo-liberal development (and noticeable in the nearly universal repetition of 
the Napoleonic idiom on China among Saudi authors ‘when the slumbering giant 
wakes, the world will tremble) and the second, a stereotyped projection that reduces 
China’s success to a formula that relies on a basket of immoral practices including its 
dependence on hive-like numbers – “Yajuj Majuj” �� – to bolster production, illegal 
and unfair trade subsidies, crushing low wages, widespread adoption of copycat 
methods, and low-quality goods.�5 “Low quality” in fact is widely presented as a 
Chinese trademark, with many Saudi commentators (and some authors) questioning 
the moral integrity of businessmen who keep importing and dumping the market 
with cheap but dangerous goods (this should be seen in the context of global concern 
following a string of scandals relating to Chinese production in areas ranging from 
dairy products to toys.) While the two images appear to be mutually exclusive, they do 
at times co-exist in the same commentary, and most notably when used as a standard 
by which Saudi industry, projects, and government/customs practices are compared. 
In assessing the Saudi media’s discourse overall, it appears that the representation 
of China as an economic entity is largely positive in both elitist and populist works 
if only by virtue of the speed with which the ‘Chinese miracle’ has unfolded and its 
proximity, in public imagination at least, to the modern successes of Japan, South 

��.   The term ‘Yajuj Majuj’ - or Gog and Magog - comes from the Quran and Islamic sacred texts, 
refering specifically in the Islamic context to a tribal horde (or two tribal hordes) characterized 
by their numerousness and savagery. In popular usage, the term is used in connection with Asian 
countries, and particularly China, which are populous, industrializing, and about to ‘overwhelm’ the 
world as it were.

.Accessed: Nov. 2012 .اللحياني, هاني. »أسواق الجملة الصينية تتصيد السعوديين بشهادات تزكية مزورة.« الرياض  .�5



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 27

  GRC  PAPERKorea, and the ‘Asian Tigers.’ This success is continuously compared to the failing 
economies of the West (after 2008) which had long been presented as a model for 
imitation. It is likely that this generally positive assessment of China reflects several 
underlying ‘anxieties’ (and hopes) shaping the Saudi polity and society that include: 
(a) a search for a successful model of development and economic transition; (b) 
and a sense of urgency and trepidation regarding the current course of national 
development (becoming a mirror, as it were, for Saudi failures.)

The selected articles that follow address a variety of issues that, while seemingly 
disorganized and haphazard, fall within an economic rubric, including discussions 
about the Chinese model of development and modernization, domestic issues related 
to Chinese consumer products and companies operating within the Kingdom, as well as 
cultural and political ruminations on China emanating from an economic standpoint. 
While both elitist and populist newspapers participated in these discussions, elitist 
newspapers as a whole displayed greater interest in the process of Chinese development 
and modernization. By contrast, populist newspapers focused on more localized topics 
such as quality control issues, the speed at which current infrastructure projects were 
being completed, and how the Chinese development model continues to influence 
living standards and prices both within and outside China. Interestingly enough, 
the sophistication of the Saudi media in dealing with China as an economic entity 
is not concentrated among elitist newspapers as one would have assumed: unlike 
their somewhat crude reporting on political affairs, populist newspapers were nearly 
comparable to their elitist counterparts in the quality of their coverage. It is likely that 
the more heightened interest in economic issues among the Saudi public, as well as 
the lack of pervasive ‘political’ messaging about China in relation to such topics plays 
a role here. One could also potentially add the impact China’s economic growth has 
had on the Saudi socio-economic system as a major factor in elevating the debate and 
raising more immediate concerns as a whole. 

Economic Media Texts

Given the prominence of the China development model as a primary focus for the 
Saudi media, we will start from there. Ayman Al-Hamad published a long piece in 
Al-Riyadh entitled “A ‘Developing Country’ called China.” In this half-travelogue, 
half-analytical piece, Al-Hamad attempts to identify the reasons behind Chinese 
growth.�6 Utilizing a very celebratory language about the country, the author begins 
by introducing his readers to the model Chinese city of Wushi with its whopping $100 
billion GDP as an emblem of the new China. Following his glistening description of 

.Accessed: Oct.-Nov. 2012 .الحماد, أيمن. »دولة نامية اسمها الصين!« الرياض  .�6



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center28

Wushi, he presents a series of truisms about how China had reached the current stage 
in its development: the work ethic of the local people, the influence of Deng Xiaoping 
and so on. The end result, he believes, has been breathtaking: after an arduous path 
spanning only a few decades, China has emerged as an economic superpower worthy 
of Western respect. Al-Hamad then abruptly forwards two questions in the middle 
of his piece, the first of which is seemingly to reprimand the Saudi leadership over the 
country’s current state of affairs: If China is still a developing country, what can we call 
our own Third World countries? He then asks a more significant question: what can 
be learned from China’s amazing experience? In answering this question, Al-Hamad 
attempts to compare Arab and Chinese societies. Both peoples, he notes, were once 
largely dependent on subsistence agriculture and craftmaking and shared a traditional 
outlook and challenges as colonized societies. The Chinese, however, decided to 
join the bandwagon of the global revolution, welcoming Western investment and 
industry while laying down the basis of an economic system one could only envy. 
Al-Hamad ends his article by noting that the West is attempting to monopolize the 
claim to ‘modernity’ (which seems to be an outcome of economic progress, according 
to the author) but China presents, by virtue of its success, a real model for other non-
Western societies seeking their own ‘modernities with non-Western characteristics.’ 
The Arabs must follow the path already taken by their Chinese brothers if they wish 
to define modernity on their own terms. 

Ahmed Al-Ghawi, also from Al-Riyadh, avoids Al-Hamad’s meta-approach to the 
question of Chinese development and opts instead to examine more closely some 
of the ‘concrete’ factors that may have contributed to its takeoff. Al-Ghawi begins 
his piece “China…Studying the Market is the Key to Success” by pointing out 
that Chinese products have been well-received in the Saudi domestic market, and 
particularly in the so-called 2 riyal stores.�7 He attributes this success to the Chinese 
ability to quickly adapt to the local conditions and tastes of the market, maximizing 
their existing comparative advantages there. He offers the example of the electronic 
prayer-beads. Al-Ghawi then laments the lost opportunity for Saudi industry and 
wonders how such simple daily goods have been completely abandoned to the 
Chinese. He ends his article by calling upon Saudi entrepreneurs and industrialists 
to imitate the Chinese in their approach and to effectively compete with them in 
quality and price within their own domestic market. Dr. Salim bin Ahmed Sahab 
from Al-Watan reproduced much of Al-Ghawis assessment in his “Caution about 
China” piece.�8 His focus, however, was mainly on the Chinese challenge to the 

.Accessed: Nov.-Dec. 2012 .غـاوي, أحمد. »الصين .. دراسة السوق هو سر النجاح.« الرياض  .�7
.Accessed: Dec. 2012 أحمد سحاب, أ.د. سالم. »حذارِ من الصين.« المدينة  .�8



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 29

  GRC  PAPERnascent Saudi solar industry, stressing that if Saudis are interested in competing with 
a people who “work, work, and then work some more,” they will have to embrace an 
approach to development that approximates that of Beijing in its unbridled support 
for industrial growth. 

Dr. Abdullah bin Muhsin Al-Faraj’s Al-Riyadh piece “This is the [naught] of China” 
examines the growing competitiveness of Chinese products in the wake of the 2008 
financial crisis.�9 Chinese competitiveness, he argues, is not limited to “burying 
other countries with cheap goods and buying failing companies wholesale,” but also 
in embracing a copycat approach to everything. Dr. Al-Faraj recounts China’s desire 
to build a major tourist city near Shanghai with an estimated annual capacity of �3 
million tourists. The city’s design, according to Chinese officials, would be based 
on an actual Austrian tourist town that already attracts some 800,000 tourists per 
year. While the author is uncertain as to whether one should congratulate China 
for its business savvy or adopt a cautious attitude towards it, he admits that Chinese 
protectionism – whether via depreciating the Yuan, supporting exports through 
subsides or fighting cases in the WTO court – has been a remarkable success. This 
competitiveness could very well bring about the downfall of the West and relegate it 
to the fate of its former colonies. 

Populist newspapers, as mentioned, have displayed similar enthusiasm for the Chinese 
model. Yassir Al-Amru’s Okaz piece “The Chinese Experiment” largely reflects on 
how quickly China has made the jump from a society that in 19�9 was 80% illiterate 
– and suffered moreover from the depredations of the Cultural Revolution in the 
mid-60s and early 70s – to a country that today has effectively eliminated illiteracy 
and is poised by 2020 to become the world’s largest economy.50 He further adds that 
current unemployment in China – a country of over a billion people – stands at �.3 
percent as opposed to the United States’ whopping figure of 9.5 percent. Surely, 
Al-Amru asks, on the basis of these figures alone, something could be learned from 
China’s experiences? Al-Watan’s Salah Al-Deen Khashugshi takes a slightly different 
angle in his piece “How Has China Reached the Top?” He begins by remarking on 
the change in the tone of the United States towards China following Hu Jintao’s 
last state visit – it has become, he notes, far more respectful and deferential than one 
is usually accustomed to.51 In reality, Khashugshi argues, China has at last achieved 
parity with the United States, and this was not only due to the 2008 financial crisis 

.Accessed: Dec. 2012.محسن الفرج, د. عبدالله. »هذا عقد الصين.« الرياض  .�9
Accessed: Nov.-Dec. 2012. Web .العمرو, ياسر. »التجربة الصينية.« عكاظ  .50
.Accessed: Sept.-Oct. 2012 .خاشقجي, صلاح الدين. »كيف وصلت الصين إلى القمة؟.« الوطن أون لاين  .51



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center30

which hastened global shifts in power, but also largely to the meticulous planning 
and hard work of its elites. Their vision – crystallized in a successful development 
policy – has at last garnered them the respect and even begrudging admiration of the 
West. Khashugshi’s argument clearly establishes a link between the respectability of 
a given nation and its stage of development. It also alludes to the notion that power 
constitutes a real safeguard for any society, and particularly non-Western ones, in a 
world dominated by the West. 

Abdul Aziz Hamad Al-Uqayshiq (Al-Watan) has a more critical and sober 
assessment of the Chinese development model. His article “China, Corruption 
and the Price of Fast Growth” discusses how recent attempts by the authorities 
to jumpstart internal consumption after the 2008 financial crisis have led to the 
proliferation of corrupt practices and underhand deals.52 According to his own 
estimate, corruption alone makes up around 3 percent of the Chinese GDP. 
Moreover, it is rarely – if ever – combated by the CCP, which operates on the 
basis of political considerations and connections in dealing with economic matters, 
leading in turn to the emergence of real structural problems in the economy that 
will have to be resolved at some point in the future. Al-Uqayshiq cites the example 
of corruption to highlight the need for a more objective and fact-based examination 
of the Chinese model that does not simply regurgitate empty laudations and 
truisms about it. 

Some authors – by and large, in populist newspapers – turned their attention to the 
issue of infrastructure projects in Saudi Arabia in so far as it relates to China. While 
many, like Okaz’s Mohammed Al-Harbi, opted for a theoretical and self-flagellating 
interpretation that compared the quick-paced successes of Chinese building projects 
with those within the Kingdom ( Jeddah’s still-born ventures in Al-Harbi’s case,)53 
a few such as Abdullah Abdul’ Samh, again from Okaz, attempted to cover some of 
the recent rumors surrounding the problems and issues faced by Chinese companies 
in Saudi Arabia. His piece, “Has the Chinese [Quality] Fallen?” looks specifically at 
the dispute between the Ministry of Education and the China Railway Bureau 15, 
in which the latter was contracted to build over 200 schools over the span of several 
months.5� He cites misunderstandings and language barriers as the main cause but 
also suggests that the much-lauded Chinese model is not all that it is set up to be 
– at least when compared with its Korean competitors.  

Accessed: Oct.-Nov. 2012 .العويشق, عبدالعزيز حمد. »الصين والفساد وثمن النمو السريع.« الوطن أون لاين  .52
.Accessed: Nov.-Dec. 2012. Web .الحربي, د. محمد. »جسر الصين العظيم.« عكاظ  .53
.Accessed: Nov.-Dec. 2012. Web .ابو السمح, عبدالله. »هل انكسر الصيني؟.« عكاظ  .�5



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 31

  GRC  PAPERConclusion

Having showcased and examined a sizable slice of the media coverage about China, it 
has become somewhat clear that we are facing a cultural landscape that has produced, 
and continues to produce, many different representations or images about China. 
These images are shaped by what can be described as reductionist understandings 
about China, its institutions, interests, and long-term aims, a condition that stems 
from the Saudi media’s reliance on Western news streams, a Cold War inheritance, 
and the lack of a historical experience of sustained engagement with China. The role 
of government messaging, particularly through elitist newspapers, plays a role here 
as well in that, while it gives rise to a contextualizing discourse, it concomitantly 
undermines the articulation of indigenous critiques about the country, relegating to 
the media the responsibility of promoting as opposed to informing about Sino-Saudi 
relations. One can, however, easily see the ‘fissures’ eating away at this optimistic 
narration when differences of interest between Riyadh and Beijing become 
irresolvable – as was the case with the UN Security Council veto on Syria – or 
when religious issues involving China and eliciting Saudi public outrage come to the 
forefront. This appears to have less to do with the government instructing a change 
in messaging and more with it permitting the media to express popular outrage and 
reactions (perhaps for the purpose of indirect political pressure.) These expressions, 
in turn, are colored by the knowledge gap discussed earlier regarding China which 
simply adds to the confusion in the coverage. Taking all this into consideration, it 
seems that the ‘gap’ separating the media’s ‘positive-neutral’ representations of China 
and the public’s adamantly negative perceptions about it is real only to the extent to 
which the state allows it to be so. 

The media’s overall coverage reveals the existence of several points of tension that 
could in part explain why China continues to garner such negative pluralities within 
Saudi Arabia as found in the polls. The first main source of tension relates to genuine 
fears about China and its relationship to ‘Islam’ both in terms of its treatment of 
local Muslims and the problematic aspect of its identity as a country that publicly 
adheres to ‘state socialism’ and ‘state atheism.’ As may be expected, this tension is 
unavoidable given the centrality and significance of Islam to the wider Saudi public, 
its collective impressions from the Cold War period, and the fact that China will 
likely – notwithstanding dramatic changes in its government – maintain the status 
quo. There is little that could be done to alleviate this ideational issue which could 
very well worsen over the coming years depending on the popularization of the 
Uyghur narrative in the Arab and Saudi media and on whether insurgencies coming 
from Pakistan or elsewhere spill over into Xinjiang. 



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center32

The second source of tension relates more to the conflict between expectations and 
reality. The meta-narrative espoused by the media rests on the assumption that China 
is or will become a close ally of the Arabs. Accordingly, when long-term Chinese 
policy approaches – such as its opposition to foreign interference – or its decades-
long friendly relations with Iran or Syria come under the media limelight, there is 
an immediate clash with such expectations, breeding in turn a sense of cynicism and 
pessimism about a country that seemingly does not pay any attention to principles and 
morality (since Saudi positions are identified as such in the public mind) except in so 
far as it facilitates or impedes its ability to more make profits. This source of tension 
is coupled closely to the glaring knowledge gaps about China discussed earlier, which 
have allowed many authors to project their own assumptions and visions about the 
‘Other.’ I should also add that this tension also reflects the policy-making limbo 
which the Saudi elite finds itself in: there is, as yet, no long-term vision as to where 
Sino-Saudi relations are going beyond expanding economic ties. 

The last source of tension relates more to what I believe are orientalist and even 
racist perceptions about Chinese society in Saudi Arabia. While this is rarely seen 
in the Saudi media’s various discourses, it does manifest itself often enough in the 
media’s textual language (stereotypes), the Saudi readership’s commentaries as well 
as in daily contexts. I cannot, of course, comment expansively on this issue given 
that there are, as yet, no comprehensive academic studies on racial constructions 
in Saudi Arabia. However, it does appear to me that one can speak of a Chinese 
stereotype: while there are ‘positive’ elements involved in the perception of Chinese 
– industrious being a key element here – negative imagery frames much of this 
perception. These include the notions that the Chinese lack proper hygiene habits, 
think in a hive-like mentality (Yajuj wa Majuj,) adhere to no religion or moral code 
(in some cases this also extends to Chinese Muslims who are often seen as being 
only culturally affiliated to Islam and rarely if ever perform the prayers), and place 
wealth at the center of their existence. This is not a particularly difficult hurdle when 
compared to the others and betrays a lack of familiarity and interaction with the 
Chinese more than anything else. 

In all, there is still a great deal of confusion about China in Saudi Arabia, 
notwithstanding the media’s promotion of government policy. The discourse will 
continue to evolve and may even attain greater sophistication in time, but this is 
predicated on the need for a clear blueprint regarding the future of Sino-Saudi 
relations. In regard to Saudi public opinion: it is unlikely, given the past decade’s 
overall trend, that Saudi public opinion will experience any dramatic shifts on its 
own. However, the persistence of these negative attitudes poses a risk to (and may 



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 33

  GRC  PAPERvery well constrain) any future policies aimed at integrating China into a regional 
security framework favorable to Saudi interests especially since it reflects elitist 
attitudes as much as it reflects popular ones. What is needed in light of this is a more 
expansive and active ‘cultural’ diplomacy aimed at introducing Chinese culture and 
society to the wider Saudi public while offering avenues for multi-cultural dialogue. 
More significantly, polls gauging Saudi public perceptions about China should be 
conducted on an annual basis. These yearly polls should examine the Saudi public’s 
apprehensions about China and contribute to a more comprehensive and accurate 
understanding of developments in Sino-Saudi relations. 

Appendix I

To help readers get a better sense of the general undercurrents and type of language 
deployed about China in the Saudi cyberspace, I selected a number of Saudi comments 
found beneath a selection of articles and translated them from Arabic into English. 
Most are from elite newspapers since these typically allow online commentary. 

1. From ‘Chinese Companies Hand over Their Projects to Saudi Contractors and 
Leave the Market’ in Al-Riyadh: 55

And I’ll tell you something – boycott Chinese goods as they kill, and harass our broth--
ers in the faith in the Turkmenistan region now called Xinjiang. They also support 
Bashar the Nasiri, the Alawite scum. By God, anyone who has the blood of Islam 
flowing through his veins and believes in God should boycott them! Those polytheists 
–[they are not even] Christians! They don’t believe in a Creator. So do it oh Muslims so 
that they may know our value all countries [unclear] so combat them at least once by 
God for the sake of our religion and the sanctity of the Prophet, the guided one. 

وانا مني شهاده قاطعوا بضاعة الصين انهم يقتلون ويضيقون على اخواننا في الدين في اقليم تركستان المسمأ 

الان تشيجانج وكذلك يدعمون بشار النصيري العلوي النجس بالله عليكم كل من يمشى دم الاسلام بعروقه ويؤمن 

بالله انه يقاطعم هؤلا الوثنين حتي مسحيين ماهم مسحيين اي لايؤمنون بخالق فافعلوها يأيهاء المسلمين حتي 

الهادي  لرسولنا  واحترام  ديننا  لرفعه  بالله  اناشدكم  مرة  ولو  فحاربوهم  بناء  تساهين  الدول  قيمتنا كل  يعرفوا 

المصطفيوالله الهادي لسوا السبيل

2. From ‘Chinese Bulk Markets Seek out to cheat Saudis with Fake Guarantees ‘ in 
Al-Riyadh: 56

A rising power indeed! May God keep their evil away from us. A mysterious people, 
full of distrust, and difficult to deal with. Honestly, there is a big difference between 
the Japanese – and the South Koreans included – and the Chinese in terms of manners 
and morals.

.Accessed Dec. 2012 .شركات صينية تسند أعمالها لمقاولين سعوديين وتخرج من السوق.« الرياض«   .55
.Accessed: Nov. 2012 .اللحياني, هاني. ”أسواق الجملة الصينية تتصيد السعوديين بشهادات تزكية مزورة.« الرياض   .56



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center3�

قوة قادمة عسى الله ان يكفينا شرهم.. شعب غامض شكاك و صعب التعامل معه.. و بصراحة هناك فرق كبير 

بين اليابانيين مع الكوريين الجنوبيين و الصينين من ناحية الادب والاخلاق..

It is incumbent upon us to boycott them for their support of Bashar. Some guy will 
ask me ‘don’t you have anything else aside from boycott?’ My response to him will be 
‘the strongest weapon is that of economic warfare as pursued by America and its allies.’ 
Anyway, our businessmen only bring the rubbish of China and they sell it for really 
exaggerated prices!

الواجب علينا نقاطعهم لوقوفهم مع بشاراح يسالني واحد يقول ما عندك غير المقاطعه ارد عليه واقول من اقوى 

الاسلحه الفتاكه هي الحرب الاقتصاديه كما هي سياية امريكا وحلفائها اصلا تجارنا ما يجيبوا الا نفايات الصين 

ويبيعوه بمكاسب مبالغ فيها جدا جدا

China is the land of wisdom and quick development in all fields without exception. As 
for the ‘sleeping’ world countries, and especially the Arab ones, they are at the bottom 
in all fields because they are countries built on lies, boasting, and false claims of gran--
deur [and they never even left!]

الصين بلد الحكمه والتطور السريع في جميع المجالات دون استثناء -اما دول العالم النائم وخصوصا العربيه فهم 

الزائف اكبر واطول واضخم  التخلف وفي جميع المجالات لانها دول بنيت على الكذب والتفاخر  في اسفل قائمة 

وافخم في العالم وهم وهم في وهم مكانك راوح

3. From Dr. Nora Khalid Al-Saad, ‘Ribiya Qadir the Uyghur Resistance Fighter’ in 
Al-Eqtisadiyah: 57

In the ‘Rasid’ show that aired two weeks ago, Sheikh Mohammed al-Munjid dedicated 
a whole episode to discuss the tragedy [of the Uyghurs] and there were some good re--
ports in it that covered different aspects of the issue as well as what is hidden, including 
the persecution of the Muslims on the part of the Chinese authorities and the cutting 
off of the internet so that people would not know what is happening there. They even 
forbade journalists from entering and discovering what is happening. The problem is 
if you enter the Chinese websites you’ll find a lot of talk that reflects the Communist 
government’s stance like such absurdities that the family of Rabiyah Qadir must desist 
from terrorism! They want to use the global media’s agitation against Bin Laden to 
accuse a whole people!

في برنامج الراصد قبل اسبوعين خصص الشيخ محمد المنجد الحلقة كلها للحديث عن هذه المأساة وكانت هناك 

تقارير مفيدة تحدثت عن القضية وخفاياها وعن قمع السلطات الصينية للمسلمين وقطع الانترنت عنهم حتى 

لايعرف الناس ماذا يجري هناك حتى انهم منعوا المراسلين من الدخول واكتشاف ما يحدث، المشكلة انك لو دخلت 

للمواقع الصينية تجد كلام مختلف تنشره الحكومة الشيوعية المسيطرة على الاعلام ومنه أن عائلة ربيعة قدير 

تطالبها بالتوقف عن الارهاب!! يريدون استغلال الاعلام العالمي ضد بن لادن ليتهموا شعب كامل بالارهاب

.Accessed Nov.-Dec. 2012 .خالد السعد, د.نورة. ”السيدة ربيعة قدير المناضلة الأويجورية.« الاقتصادية   .57



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 35

  GRC  PAPER�. From Omar Al-Zubayidi, ‘China, the Biggest Loser in the Syrian Game’ in Al-
Watan:58

Countries that claim to be friends of Saudi Arabia but only seek out their own interests 
cannot be trusted.

لا يمكن الوثوق بدول تعتبر نفسها اصدقاء للسعودية وهي في الحقيقة تبحث عن مصالحها فقط  

5. From Yusuf Al-Kuwaleet, ‘Why are the Russians and Chinese backing the Assad 
Regime?!’ in Al-Riyadh: 59

It’s already known and no one needs to ask questions about (Chinese support for Syria) 
– it’s because he (Bashar) is a Nusayri atheist otherwise why would the Chinese sacri--
fice billions of dollars of trade with the Gulf for Bashar?!

الدولارات قيمه  الصيينين تضحي بمليارات  المعقول  والا هل من  معروفه مايبي لها سؤال عشانه نصيري ملحد 

تبادلها مع دول  الخليج بالذات عشان سواد بشار الطفران !؟!!

Whatever Russia’s and China’s points of view, they have proven that human rights 
mean nothing to them even if the Syrian regime uses the worst types of weapons and 
slaughtered its people in whole.  

مهما تكن وجهة نظر روسيا والصين ولكنها اثبتا ان حقوق الإنسان لا تعني لهما شيئاً على الإطلاق حتى ولو 

أستخدم النظام السوري  أعتى الأسلحة وأباد شعبة ونحرهم كما يفعل الان ؟..

Endnote

i Arab and Saudi opinion polls used in this paper were drawn from a number of 
sources, including:

1) The Arab American Institute (Zogby International) sources:    
(What Arabs Think about Other Countries in the World, December 09, 2002 ) 
http://www.aaiusa.org/dr-zogby/entry/w120902  
(Attitudes of Arabs 2005) http://aai.3cdn.net/f82a26b55�af8f607d_g6m6bej0w.
pdf 
(Arab Attitudes 2011) http://www.aaiusa.org/reports/arab-attitudes-2011 /
(Arab Attitudes towards Iran, 2011) http://aai.3cdn.net/fd7ac73539e31a321a_
r9m6iy9y0.pdf

.May 2012. Accessed: Nov.-Dec. 2012 الزبيدي, عمر. ”الصين الخاسر الأكبر في اللعبة السورية.« الوطن أون لاين30   .58
.Accessed: Nov. 2012الكويليت, يوسف. ”لماذا انحاز الروس والصينيون لنظام الأسد؟!“ الرياض  .59

•

•

•
•



Mohammed Turki Al-Sudairi

China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center36

2) The University of Maryland, Brookings Institute, and Zogby International surveys 
(principal investigator Shibley Telhami): 

(University of Maryland in collaboration with Zogby International 
surveys for the years 2003,200�, 2005, 2006 and 2008) http://sadat.umd.
edu/surveys/index.htm  
(Brookings Institute, University of Maryland and Zogby International 2008) http://
www.brookings.edu/~/media/events/2008/�/1�%20middle%20east/0�1�_
middle_east_telhami 
(Brookings Institute, University of Maryland and Zogby International 2010) 
http://www.brookings.edu/research/reports/2010/08/05-arab-opinion-poll-
telhami
(Brookings Institute, University of Maryland and Zogby International 2011) 
http://www.brookings.edu/research/reports/2011/11/21-arab-public-opinion-
telhami

3) Gallup sources: 
“China’s Leadership Better Regarded outside the West,” April 29, 2008, http://
www.gallup.com/poll/106858/Chinas-Leadership-Better-Regarded-Outside-
West.aspx; “U.S. Leadership Approval Lowestin Europe, Mideast,” April 2, 
2008, http://www.gallup.com/poll/105967/US-Leadership-Approval-Lowest-
WorldPoll dataset question: “Do you approve or disapprove of the job 
performance of the leadership of China?” – Saudi Arabia. 2006-2009, https://
wpr.gallup.com 

�) Pewsurvey dataset questions drawn from http://www.pewglobal.org/
And overall do you think that China’s growing military power is a good thing or 
a bad thing for our country? (Survey: Spring 2011, Spring 2010, Spring 2008, 
Spring 2007)
Which comes closer to describing your view?...China will eventually replace 
the U.S. as the world’s leading superpower; China has already replaced the U.S. 
as the world’s leading superpower; or China will never replace the U.S. as the 
world’s leading superpower? (Survey: Spring 2011, Spring 2009, Spring 2008 )
Overall do you think it would be a good thing or a bad thing if China were to 
become as powerful militarily as the US? (Survey: Spring 2011, Spring 2005)
Turning to China, overall do you think that China’s growing economy is a good 
thing or a bad thing for our country? (Survey: Spring 2011, Spring 2010, Spring 
2008, Spring 2007, Spring 2005)

•

•

•

•

•

•

•

•

•

•



China in the Eyes of the Saudi Media

Gulf Research Center 37

  GRC  PAPERToday, which ONE of the following do youthink is the world’s leading economic 
power? (Survey: Spring 2012, Spring 2011, Spring 2010, Spring 2009, Spring 2008)
Please tell me if you have a very favorable, somewhat favorable, somewhat 
unfavorable, or very unfavorable opinion of...China  (Survey: Spring 2012, 
Spring 2011, Spring 2010, Spring 2009, Spring 2008, Spring 2007, Spring 2006, 
Spring 2005) 

•

•




