Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Palestine’s Occupied Fourth Estate:

An inside look at the work lives of Palestinian print journalists

Miriam Berger

Abstract

While for decades local Palestinian media remained a marginalized and often purely politicized
subject, in recent years a series of studies has more critically analyzed the causes and
consequences of its seeming diversity but structural underdevelopment.! However, despite these
advances, the specific conditions facing Palestinian journalists in local print media have largely
remained underreported. In this study, | address this research gap from a unigque perspective: as
viewed from the newsroom itself. | present the untold stories of the everyday work life of
Palestinian journalists working at the three local Jerusalem- and Ramallah-based newspapers—
al-Quds, al-Ayyam, and al-Hayat al-Jadida—from 1994 until January 2012. | discuss the
difficult working conditions journalists face within these news organizations, and situate these
experiences within the context of Israeli and Palestinian Authority policies and practices that
have obstructed the political, economic, and social autonomy of the local press. | first provide a
brief background on Palestinian print media, and then | focus on several key areas of concern for
the journalists: Israeli and Palestinian violence, the economics of printing in Palestine, the
phenomenon of self-censorship, the Palestinian Journalists Syndicate, and internal newspaper
organization. This study covers the nearly two decades since the signing of the Oslo Peace
Accords between Israel and the Palestinian Liberation Organization (PLO) which put in place the
now stalled process of ending the Israeli military occupation of Palestine (used here to refer to
the West Bank, East Jerusalem, and Gaza Strip). My analysis is drawn from over fifty interviews
with Palestinian journalists, media monitors, and politicians conducted in Jerusalem and
Ramallah in August 2011 and January 2012.% From this in-the-field perspective | describe how—
despite the potential for it to be otherwise—Palestinian print media remains an “occupied” fourth
estate with the everyday lives of journalists shaped by red lines from all sides.’

Introduction
“Our profession is to edit, to liberate our material!”
— Maher Alami, al-Quds

It was late one night in December 1995, on the eve of the first Palestinian Legislative Council
(PLC) elections, when Maher Alami, head night editor for al-Quds (Jerusalem) daily newspaper

1



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

in East Jerusalem, received a fateful call. “We want you to publish this story in the news for our
President Arafat on the front page,” Alami recalled hearing a voice on the phone say.* “What
news?” Alami asked.

The news in question came by fax and concerned a meeting between Palestinian Authority (PA)
President Yasser Arafat and the Patriarch of the Greek Orthodox Church. In the meeting, the
Patriarch compared Arafat to the Caliph Omar, to whom the Crusade-era Patriarch allegedly
conferred control of Jerusalem. The story’s symbolism was important for Arafat who, on the eve
of elections, wanted to see the Patriarch calling him the historic ruler of Jerusalem on the front
page of the Palestinian newspapers.

Alami considered what to do. He read over the faxed statement and corrected many grammar
mistakes and historical inaccuracies. He scanned the front page of the next day’s paper and saw
four other articles about Arafat. He thought about the many advertisements PLC candidates had
paid for, a key source of the paper’s revenue, which also needed to be published. Arafat may
have placed the order, but “It’s not news,” he lamented. So in an act that came to define his
career, Maher Alami published the article on page eight.

The next day, the head of West Bank Preventive Security called the newspaper owner and
ordered that Alami come to his Jericho office. “Why? What crime did I do?”” Alami asked over
the phone in defense of the article’s placement. “I’m a journalist. That’s my profession. Your
profession is to liberate us from the Israeli occupation and our profession is to edit, to ‘liberate’
our material.”

Alami’s reply was a play on the word tahrir which in Arabic means both to “edit” text and to
“liberate” in the political sense. But the security forces did not find this amusing. Arafat ordered
Alami imprisoned, where he remained for seven days. Several foreign organizations came to
Alami’s defense, but al-Quds, his own newspaper, did not publish the news of his arrest. Neither
did the two other Palestinian dailies, al-Hayat al-Jadida (New L.ife) or al-Ayyam (Days). Nor did
al-Quds’ editor-in-chief, the Fatah-controlled journalists syndicate or most of his own colleagues
offer public support.®

After a week of detention, Alami was brought to the Mukataa, the president’s compound, where
Arafat kissed him three times, told him he was sorry to detain one of his brothers, and ordered
him released. But Alami’s story does not end there.

Palestinian media and human rights reports often cite Alami’s arrest as an indicator of the limited
freedoms of press and expression in Palestine due to the PA’s hegemony and the Israeli
occupation.® But an often-overlooked part of Alami’s story is that during the past sixteen years
he has continued to write for al-Quds and to be a syndicate member. All this despite the fact that
the Palestinian security forces detained him again in 2000, this time for 13 days, for writing
about corruption in the PA. “I liked the press since elementary school,” Alami said of his resolve

2



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

to stay with institutions that did not always support him. “This love of the press and journalism
only grew with me. Now I’m in my sixties, and despite this I like to work and follow the news.”

Indeed, the conditions and context of Alami’s story reflect an unfortunate reality: under Israeli
occupation and PA control, local Palestinian print media has remained an “occupied” fourth
estate. And despite political and technological developments since the Oslo Peace Accords, in
this respect not much has changed for local Palestinian journalists as they struggle, against many
odds, to put out a newspaper each day.

In interviews | conducted with Alami and over fifty Palestinian journalists, public officials, and
media monitors on two separate occasions in August 2011 and January 2012, a common theme
resonated throughout: a frustrated resignation with the occupied state of work in the local press.
The Palestinian journalists | interviewed were quick to criticize the material printed in their
newspapers and frequently conveyed their desire for a more viable and independent press. They
expressed their dissatisfaction with the newspapers’ often politicized, censored, and unoriginal
content, the lack of investigative and human-interest stories, and their low salaries, circulation,
and revenue rates.’

“You can’t imagine working at a newspaper without an editorial board, without a media policy,
without contracts, without a syndicate that will protect you, with a political system that is not a
state, as you have the PA, but then you have Israel which is controlling everything,” mused
former al-Ayyam editor Khalil Shaheen, who after over fifteen years left the newspaper in 2010
out of frustration. “There is no way to change the situation without developing the professional
structure of the newspaper itself, because if you do not do that, the same thing will continue
happening on a daily basis. Without structural changes everyone will turn out to be, as we say, a
screw in the machine.”®

In an article on the Palestinian media sphere, Nibal Thawabteh, executive director of the Media
Development Center (MDC) at Birzeit University, echoed Shaheen’s sentiments. “Palestinian
media institutions lack the minimum components, such as a transparent legal framework, media
management planning, and necessary specifications for the journalistic profession... Qualified
people—and there are few—become like unqualified people, which leads to a brain drain from
those institutions, or pushes them to search for another job because of the lack of salaries. There
are no administrative councils, editorial boards, or plans. In addition, one of the assessments of
standards in the work of any media institution’s cadre is its degree of harmony with the
institution’s manager. In Palestine, the institution manager has extraordinary power to control
performance of staff who thus turn into obedient servants.”

It did not have to be this way. The three dailies once represented the promise of a new
Palestinian media for a new Palestinian state. As the newspapers’ positive names convey,
journalists envisioned a media that would report on a free Palestinian press and people. Now,
two decades after the signing of the Oslo Peace Accords, neither has realized independence, and

3



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

political, economic, and socio-cultural restrictions—the red lines, as the journalists call them—
keep the press in its occupied state.

Hani al-Masri, one of Palestine’s most prominent commentators, knows this dynamic well. “The
occupation is the main factor that limits freedom of press in Palestine,” he argued in 2011. “It is
the main issue for all the Palestinians. The second [obstacle] is the split inside the Palestinians
[between Fatah and Hamas]. After that it’s ordinary factors, such as we need big investments,
another law without tadakhkhulat [interventions] from the PA, and we need a real journalist
union that supports the journalists...Palestinian traditions are also a contributing factor,” he
added, listing the “no’s”: sex, religion, and the president. “We have traditions that prevent us
from covering some issues.”*

Indeed, independent papers in hame, the ruling Palestinian Authority and the dominant Fatah
Party retain significant editorial and financial control over the newspapers, while the violence
and pressures of the Israeli occupation remain a constant threat and barrier to journalists seeking
meaningful media independence. Add to this the occupation’s arbitrary rule of law, the constant
threat of violence, politicized subsidies, restrictions on freedoms of expression, socio-political
censorship, and work life for local Palestinian journalists in the occupied West Bank becomes a
much more complicated—and important—story.**

Historical Background

“There is still a lot we have to do to reach a standard where we can compete.”

-Maher Abu Khater, formerly of al-Fajr

Maher Abu Khater smiled as he recalled his days at al-Fajr English newspaper, a Jerusalem-
based pro-PLO publication that closed in the early 1990s. “Journalism is an interesting job,” he
said in 2011, speaking of his early passion for the press. “You are meeting with people, you
discuss different subjects, you hear about differing issues. Something comes in your blood and
you can’t really give it up after a while.”"

No longer a journalist, Abu Khater has remained active in the media scene; he now works at
WAFA, the official Palestinian Information Service. Seated in the Ramallah-based WAFA
office, Abu Khater recalled his optimism when PLO leaders returned to Ramallah in 1994 after
their decades in exile. “When the PA came in and there was some real changes in the way of life
and we became more autonomous in our work, | was hoping that the Palestinian press and papers
would eventually become competitive with the foreign press and be able to produce some really
good quality stories, and writers and columnists that really reflect the views of the people here.
Unfortunately, it did not happen....”



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Indeed, after a century of rule by others—Ottoman, British, Egyptian, Jordanian, and Israeli—
most Palestinians hoped that the signing of the Oslo Accords and the beginning of the PA’s rule
would lead to the creation of an autonomous Palestinian state—and a more open local media
environment. Until now, neither has happened.*

For former journalists like Abu Khater, the legacy of occupation and its effect on Palestinian
political and daily life is a large part of the problem. During the first phase of the Israeli military
occupation of the West Bank and Gaza strip from 1967 to 1994, there were few media options
for Palestinians. The Israelis forbade indigenous Palestinian radio or television stations (although
channels from abroad could sometimes be reached) and placed heavy licensing and content
restrictions on Palestinian publications.™ The few newspapers published were a primary means
for communication and political mobilization against the military occupation. Openly pro-PLO
newspapers were banned outright, and publishing could only occur in Jerusalem where the Israeli
Military Censor had to approve the contents of all Palestinian media prior to publication. “We
had to be careful how we wrote the stories,” Abu Khater said. “And the censorship was always in
our thoughts.”

Under these restraints, newspapers relied on under-the-table support and subsidies from the
various political forces at play, financial models that to a degree continue today. Al-Quds, for
example, began as a pro-Jordanian paper in 1952, but then switched allegiance to the PLO in the
early 90s when the tides began to change in favor of the Palestinian cause. Decades later, Abu
Khater and several other journalists I interviewed still hesitated at first to speak about some of
the past PLO ties.

The prospects for Palestinian sovereignty—and local media opportunities—started to improve in
the period between the first intifada (1987) and the signing of the 1994 Oslo Accords.” The
agreement created the PA and granted it partial sovereignty over Palestinians living in the West
Bank, Gaza Strip, and East Jerusalem—areas it designated as the future state of Palestine. The
PA, led by the recently returned Yasser Arafat and his Fatah party, moved quickly to assert
control over the local media that had begun to develop during the PLO leadership’s absence.
Beginning in 1994, the PA directly or indirectly closed all local newspapers and helped to create
two new daily papers in the West Bank—al-Hayat al-Jadida in 1994 and al-Ayyam in 1995—
and revitalized a third, al-Quds."

Between puffs of his cigarette, Abu Khater tried to situate the press’ evolution and stagnation
since the early 90s. “To be honest with you, I don’t really have high hopes at the moment. The
way | see it, without the rule of law, without some really strong legal system so journalists who
write a story feel like there is someone or something to protect him if some political party tries to
attack him because of his views, we are not going to go anywhere. Journalists who work under
such constraints are not going to dig into some really interesting stories, to talk about corruption
and political officials.... Because of the political situation we live under, everyone says that we



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

have an occupation that should be our concern and not worry about internal differences. But if
we focus mainly on the occupation and ignore our own problems we keep sinking lower and
lower. And that’s unfortunately how I see it happening now... The foreign press still relies on
the Israeli media for news, even about the Palestinians. There is still a lot we have to do to reach
a standard where we can compete.”

Overview of Time Period Covered
“Imshi hadd al-%eit. ”(Walk along the wall.)
— Hani al-Masri, political commentator

Journalists | spoke to generally divided the ups and downs of the media scene under the PA into
five key phases.” In the first stage, from September 1993 to mid-1994, Palestinians for the first
time were allowed to develop their own indigenous radio and TV stations in addition to the print
sector. In the second phase, from July 1994 to the first PLC elections in January 1996, journalists
from newly created or revived media organizations experienced a great deal of repression from
the PA as it tried to assert its newly legitimized control. During the third period, from the 1996
elections to the outbreak of the second intifada in 2000, the overall rate of harassment decreased,
but an atmosphere of fear further entrenched the culture of self-censorship and poor professional
services offered journalists.

In the fourth stage, from September 2000 to the second PLC elections in March 2006, the press
was largely concerned with the violence of the Israeli-Palestinian conflict, at the expense of
coverage of local and internal issues.”® During the second intifada, journalists daily faced war-
like conditions in their territories, difficulties in accessing information and resources, and threats
from armed Palestinian brigades who amidst the chaos became their own fourth authority. The
death in 2004 of the charismatic leader Yasser Arafat also affected the PA’s media politics,
raising the ceiling for criticism slightly.

The fifth phase began in June 2007 with Hamas’ takeover of the Gaza Strip after its success in
the 2006 elections. The Palestinian journalists | interviewed commonly used the word “painful”
to describe this polarizing stage. Beginning in 2007, the Hamas and PLO-aligned governments in
the Gaza Strip and West Bank respectively cracked down, closed, and closely monitored many
media organizations. Those that remained were forced to take sides and for the first time the term
incitement, tahrid, a word commonly used to describe violently anti-Israel and anti-Jewish
messages in Palestinian media, became a norm when discussing the divisive discourse of intra-
Palestinian media coverage.®™

Future analyses will have to consider the impact on Palestinian media of the revolutionary events
of 2011 in the Arab world. There is no doubt that the Arab Spring has created new facts on the

6



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

ground that are affecting the local Palestinian newsroom. But while the rise of media such as the
pan-Arab satellite channel Al Jazeera and more recently social media platforms like Facebook
have challenged the authoritative routines and conventions of print journalism, they seem to have
had a far less significant day-to-day effect on the three West Bank-based newspapers in terms of
how and why information is shared and published. The Internet has enabled the easier exchange
of news between the disparate parts of Palestine, but it has not affected how this information is
then constructed and conveyed as dramatically as in other media systems.?

Rather than rely on local media as a source for news and analysis, studies show that over 70
percent of Palestinians today turn to the Qatar-based Al Jazeera as the first or second source for
news. Less than 30 percent of Palestinians read the local newspapers. Studies also show that
Palestinians want more local coverage and investigative stories—and still the newspapers do not
respond to that demand.”

An aging man now, Hani al-Masri has lived these ups and downs. He has been in the field for
decades, first as a writer for the pre-Oslo newspapers and then as Director General of
Publications at the Palestinian Ministry of Information. He began writing while at university in
Egypt as part of his activism for Palestinian causes. Now he writes a weekly column for al-
Ayyam, the newspaper of the elite. From his years both writing for and regulating the press, al-
Masri has a sense of the larger picture: the way that Israeli and Palestinian policies and
practices—some of which he was responsible for—have come to suppress the press’ autonomy.

Sitting in his Ramallah office, he shared a Palestinian saying that cautions people to toe the line
and not anger those in power: “Imshi hadd al-heit.” Walk along the wall. In this case, the wall he
was referring to represents the intra-Palestinian social and political red lines that journalists are
instructed not to cross lest they face the amorphous consequences. In particular, he was
discussing the political polarization of the local press after the 2007 split. But a few miles away
from al-Masri’s office sits the Qalandia checkpoint that separates Ramallah and Jerusalem.
There, a real wall also serves as a visual reminder of the multi-layered barriers that shape

Palestine’s “occupied” fourth estate.

Israeli Anti-press Violations
“The Israeli system is against Palestinian journalists.”

— Fadi Arouri, formerly of al-Ayyam

Fadi Arouri did not see the bullet coming. It was 2007 and Arouri, then a photojournalist for al-
Ayyam as well as several foreign news outlets, was covering a clash between the IDF and an
armed Palestinian faction in Ramallah’s iconic al-Manara square. A moment later he was down,



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

lying in shock on the pavement, shot three times by an Israeli tank ten meters away. Arouri lost
an appendix and half a liver that day, and spent ten months recovering, with the hospital and
court costs reaching thousands of dollars. The IDF denied responsibility: they claimed he was
negligent and in the confusing line of fire with no obvious press credentials. But a colleague
caught Arouri’s assault on camera. In the shaky video, he is wearing a helmet and a bulletproof
vest with the word “press” written on it—generally known signs of a journalist. Now confined to
the territories without traveling rights, Arouri cannot avoid driving past the bullet-ridden lion
statues that sit in the center of al-Manara square.?

Every Palestinian journalist | interviewed had clashed with an Israeli soldier, whether on or off
the job. The Israeli military occupation of the West Bank, Gaza Strip, and East Jerusalem is an
undeniable barrier obstructing the opportunities of local Palestinian journalists.? It is not always
as bloody as Arouri’s encounter, but through displays of direct violence and disciplinary power,
the Israeli military control of Palestinian territories is an inescapable reality for any journalist in
the field. Even weekly non-violent protests, such as those that have emerged in villages like
Bil’in, have become a major flashpoint, with soldiers firing rubber bullets, stun grenades, and
tear gas at journalists—which in the eyes of the journalists further politicizes the events and their
coverage.

Like all Palestinians, journalists are subject to internal checkpoints and closures that Israel
controls, making movement within the territories an often arduous and time-consuming endeavor
and movement outside the territories generally impossible. “As a lot of Palestinians, | paid the
price for occupation,” al-Ayyam journalist Hussam Ezzedeen concisely put it.** Palestinian
journalists are quick to point out the harassment, arrests, destruction of property, and other
abuses, sometimes to a deadly degree, that they face at the hands of Israeli soldiers and settlers at
checkpoints and during raids and demonstrations. The Palestinian Center for Development and
Media Freedoms (MADA) delineates twelve common tactics that Israeli (and Palestinian
political and military forces) use to suppress the press: attacks, detentions, arrests, summons for
investigations, prevention of coverage, prevention of travel/deportation, destruction of property,
threats, closures/blockades, equipment confiscation, and frequency disruption.?

In addition to conducting cross-border raids, the Israeli military has reoccupied parts of Area A
and B during certain periods in the last two decades, while the growth of Israeli settlements has
also extended the Israeli civilian and military presence in the territories. Palestinians with a
Jerusalem ID or Jordanian citizenship have a slightly higher threshold for travel, but are still
subject to the whims of the young soldier at the checkpoint or the District Coordinating Office.
As the Israelis control who and what legally crosses the borders, journalists face barriers when
trying to transport equipment such as cameras and computers, which can sit for months or more
at crossings waiting for the proper clearance. This also limits the ability of journalists who are
West Bank or Gaza residents to work for al-Quds, which is Jerusalem based, or to cover a beat
outside their area.



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Editor-in-chief of al-Hayat al-Jadida Hafez Barghouti recalled with revulsion how the
newspaper’s building was bombed by the Israeli military during the Ramallah siege in the second
intifada.”® “We printed in the morning and people came with cars without lights to take the
newspapers,” he recalled. “I used to have to come to the newspaper by ambulance, because it
was under curfew and it was the only way. We had to change the staff every week: they ate,
slept, and worked here.” For many weeks, however, the newspaper was unable to publish. “No
one could move. Why should | print a newspaper—for the soldiers to read it?”

The journalists | interviewed were also all very conscious of their second-class status. “The
Israeli system is against Palestinian journalists,” Arouri said in 2011 of his experiences. “For the
Israeli army it makes no difference how you are working. You are a Palestinian journalist and
you are at the top of the list.”

This feeling of unequal treatment is in part codified by the Israeli Government Press Office’s
(GPO) generally unequal treatment of Palestinian journalists. Palestinian journalists work
without freedoms afforded to other media workers, such as holding Israeli press credentials and
enjoying equal access to court systems, severely limiting where they can travel and how they can
request information. The GPO argues that too often Palestinian journalists act as nationalist
activists rather than journalists, publishing stories that incite violence against Israelis and Jews,
as several media-watchdog groups document.?’ It is worth noting, however, that the secretary of
the Israeli Foreign Press Association (FPA) has criticized the larger effect of this policy, saying
of Palestinian journalists: “They have no recognition. Not as journalists, not as anything else.?

In the Oslo years, journalists in the local press could more easily access Israeli politicians,
spokespeople, and press conferences. Maher Esheikh, al-Quds managing editor, recalled
interviewing Shimon Peres and Benjamin Netanyahu. “Nowadays you hardly ever think of
things like that,” he explained in August 2011.” It all changed with the second intifada and
beginning in 2002 the GPO refused to renew Israeli press passes for journalists from the
territories who were working in both the local and foreign press. In contrast, Israeli and foreign
(i.e. non-Palestinian) journalists receive press passes with relative ease.** Mohammad Abu
Khadier of al-Quds recalled how he lost his Israeli press pass six years ago after he asked Ariel
Sharon a question about Palestinian freedoms at a press conference. He has been unable to cover
anything in depth on the Israeli side since.*

It is important to consider how although the Oslo Accords provided a great many improvements
for Palestinians, it also institutionalized an unequal distribution of power between Israeli and
Palestinian forces that gave Israel continuing jurisdiction over local journalists. One of its
ongoing legacies is the ingrained sense that Palestinian journalists must necessarily be
Palestinians first and journalists second.



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

At the conclusion of our conversation in 2011 | asked Arouri what being a Palestinian journalist
meant to him. He expressed it in the following way: “As a Palestinian journalist, | feel I am
responsible to publish the Palestinian news story in all matters. | am responsible to fight for the
Palestinian story and to fight against the Israeli story that is published against the Palestinians...
But I think that all Palestinian journalists in their character for sure they are much more patriotic
because they live everything. They lived the first intifada, the second intifada. For sure their
friends being killed or injured, maybe themselves being injured or facing problems with the
Israeli army. The best word for the Palestinian [journalist] is that he is a soldier, maybe a soldier
without a gun. A soldier of the pen.”

Palestinian Anti-press Violations

““We deny, and we condemn strongly " and blah blah blah. Ok, let the political line go, and go to
the [real] /ife.”

— Hussam Ezzedeen, al-Ayyam

The professional impediments that Palestinian journalists face are not limited to direct Israeli
anti-press violations: they are also fostered by repressive norms and routines that the Palestinian
Authority and other Palestinian political, social, and security forces reinforce.*

Acclaimed Palestinian journalist Yousef Shayeb knows this well. Sitting in the chic Zaman café
in Ramallah smoking a cigarette and flipping through the pages of the day’s al-Ayyam, he
stressed his personal commitment to the paper. “I love al-Ayyam,” he said in August 2011. “I
cannot get out.”® Shayeb, who has been at al-Ayyam for thirteen years and is Palestine’s only
film and art critic, wanted to be a journalist since his childhood in Kuwait: he used to watch an
animated French show in which the main character was a journalist. “Since then I knew that |
must be a journalist,” he said.

Yet Shayeb was also quick to criticize the political, military, and commercial “interventions”
(tadakhkhulat) on the part of the PA that plague his profession. It is not merely that the
newspapers generally mimic the PA’s version of events, Shayeb explained, but these politicized
pressures have come to control virtually all parts of the profession. In practice, political
expediency trumps journalistic integrity. “I can write what [ want outside of Palestine,” Shayeb
sighs as he closed the paper. “But I cannot write what I want inside Palestine.”

Six months later, in early February 2012, West Bank Palestinian security forces detained Shayeb
without a warrant, interrogating him for eight hours. The arrest was allegedly for stories he wrote
in al-Ghad, a Jordanian newspaper, on corruption in a Palestinian diplomatic mission in France.
He refused to disclose his sources to the security forces, which he technically must do under
Palestinian law. On March 25, the Palestinian Attorney General ordered him arrested again,

10



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

reportedly on charges of libel based on the Jordanian Penal Code still in place in Palestine.
Shayeb has since been released on bail, but is reportedly being sued by the Palestinian foreign
minister, in addition to the French Ambassador and his deputy.**

Referring to the challenge of reporting amidst the Palestinian tadakhkhulat, Shayeb said back in
August 2011, “It makes me a lot of trouble with the politicians here... But it makes me feel that |
am a real journalist.”

Indeed, the journalists interviewed had many stories of tadakhkhulat of varying severity, from
hostile calls criticizing certain coverage to the destruction of recorders and cameras while in the
field, to summons, interrogations, and detentions at the hands of Palestinian security forces.
Thus, government, business, and security forces all combine to flex their soft and hard power in
preventing Palestinian print journalists from developing an empowered and independent
professional sphere.

While the PA formally provides freedoms of the press and expression for journalists through
several laws, such as the Basic Law and 1995 Palestinian Press and Publications Law, in practice
these legalities further a framework that fails to recognize journalistic work as differentiated
from other practices or institutions. Journalists, for example, are often denied access to buildings
or meetings; al-Ayyam’s Ezzedeen indignantly recalled how he was banned from the Parliament
in late 1999 because of an article he wrote on the PLC. Moreover, in order to publish, a
newspaper must attain a license from the Ministry of Information, a condition that reinforces the
carrot-and-stick relationship between the newspapers and the PA. Palestinian media scholar
Juman Quneis summarizes the situation journalists generally face: “The laws are too weak to
protect anyone, especially journalists. Any security group can go and arrest a journalist from
their home without even a warrant, a notice, anything legal.”*

To a great degree, the unclear division of labor in and between government branches and
ministries that Oslo instated also institutionalized the personalization of politics that continues to
characterize the PA’s rule and the work of journalists.* The limited development of democratic
processes and an autonomous civil society in Palestine enabled Arafat, and now other high-level
politicians, to easily monopolize and coerce civil society, including the construction and content
of the media. “Until now our media is controlled by old guys, the old generation that is still
affected by the political regime,” Ezzedeen said in 2011.

In a system of cliental politics, security forces often run rampant at the behest of certain parties,
personalities, or families, while the courts and legal systems remain a corrupt and dead-end route
for journalists seeking safeguards. To maintain control of the Palestine agenda vis-a-vis Israel
and Palestinian opposition groups, the PA and Fatah have tried to silence internal disagreements
while co-opting powerful families, businesspeople, and civil society leaders. Journalists have no
recognized right to access information or to criticize the actions of these powerful entities.
Denied the necessary protections to disseminate information freely, journalists mimic

11



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

government press releases, avoid investigative reporting or specializations, copy and paste news
from international agencies, and generally self-censor to avoid crossing into controversial
coverage.”

The results are notably evident in the kind of news presented. As Jamal summarizes, “The
dailies’ selection of subjects worthy of coverage and their methods of priming help to promote
the PA’s national agenda and frame public attitudes in favor of official policy making.... Most of
the front-page headlines, as well as the editorials, address the efforts of the national elite to
achieve a suitable solution for the Palestine question... Internal affairs are covered from the same
vantage point, with problems and disagreements framed in order to contribute to the national
endeavors for statehood.”*

Indeed, the journalists | interviewed routinely criticized the intense politicization of the content.
““‘We deny, and we condemn strongly’ and blah blah blah,” Ezzedeen exclaimed in frustration in
2011, parroting the writing style of news reports that present information through official PA
statements. “Ok, let the political line go, and go to the [real] life. There’s a life of the people,
restaurants, festivals, sports. Our media should deal with this kind of life.” This kind of pro-PA
coverage became most pronounced in the months following the 2007 split between the PA in the
West Bank and Hamas in the Gaza Strip, when headlines and articles in the three newspapers
took very polarized positions—often through violent language and images—against Hamas and
its supporters.®

The lack of security also reinforces the prominence of wasta (connections), big business, and
family interests in the media sphere, further limiting the professional autonomy of journalists in
the Palestinian press. As journalist and media scholar Walid Batrawi put it, “The duty of
monitoring and censoring what the Palestinian media say is not limited to the security forces but
[is] also taken up by local communities, militant groups, and political parties.”*

In this way, while in the past two decades technological developments have greatly altered the
global media scene, on the local level the Palestinian media landscape is still very much a
product of its political context. Nabil Khatib, a former a/-Fajr journalist and now Al Arabiya
executive director, emphasized the relationship between the shape of local media and the
political environment, “We are three hundred years behind Sweden; we have not yet had the
chance to develop the internal institutions that would enable freedom of the press to become a

reality.”"!

Commercial Politicization
“The more you print, the more you lose.”
— Hafez Barghouti, Al-Hayat al-Jadida

12



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Hafez Barghouti always wanted to run a newspaper. He started writing for a paper in Kuwait in
the mid-70s, but was expelled in 1986 for what he called his “professional activities” and “satiric
style.” A longtime PLO member, Barghouti returned to Palestine and worked in local papers
during the first intifada. In 1994Arafat asked him to open a paper, Barghouti recalled in an
interview in August 2011. Thus he became editor-in-chief of al-Hayat al-Jadida, a position he
has solely held since.

Barghouti described how he once proposed to raise the price of his paper from one shekel to two,
but Arafat objected. “He said why? Let the people read. Don’t you know that one shekel can
provide a paper for a family in Gaza?” Today al-Hayat sells for one shekel, and al-Quds and al-
Ayyam for two. But they all face a similarly difficult financial situation. In conversations with
top editors of the three newspapers, all expressed the desire to increase circulation but described
no strategies in place or plans to do so. “The more you print, the more you lose,” Barghouti put
it.

But there is more to the story. As Palestinian journalist and media activist Daoud Kuttab
explained, “The PA and the PLO have an invested interest in the newspapers, and they provide
direct or indirect funding to keep these media alive. They provide funding in terms of
advertising, by giving them grants to print schoolbooks and things like that, and there are also
strong rumors that they have a number of senior editors on their payroll. So there is a soft kind of
sponsorship and control.”** Hillel Nossek and Khalil Rinnawi elaborate on this politicized
commercial model: “Mainly as the result of economic instability, most of the media
organizations in the West Bank and Gaza Strip subsequently fell under direct or indirect PA
control, making it virtually impossible for media to effectively organize independently.”*®

Indeed, it is common knowledge that the newspapers prioritize their commercial and political
sponsors over the value of reporting stories. Along with large Palestinian business companies
and foreign NGOs, the PA is a key source for advertisements, making its support a de facto
financial requisite. The PA also subsidizes the distribution of the newspapers to offices “free of
charge,” further inflating circulation and revenue rates. The editors of the papers estimate that al-
Quds’ circulation is at 50,000, al-Ayyam 10,000, and al-Hayat 8,000.* No doubt the true
numbers are much lower.

With the development of the private sector economy in the 1990s, including banking, housing,
and electricity, as well as small businesses and foreign campaigns like USAID projects, new
sources of funds emerged for Palestinian newspapers.* However, these new economic elites
have largely remained tied to the PA and its beneficiaries. “If there is a story against Jawwal
[major Palestinian cell phone carrier], of course they will not publish it because it is against their
client,” Arouri said in 2011. Indeed, substitute Jawwal with any large business, organization, or
charity, and chances are high that probing investigations will not reach the newsstand.

13



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

In such a small economy, the PA and the economic elite can directly and indirectly control the
business model: critical coverage of a business or ministry may be missing, but their
advertisements surely are not. “Newspapers have emphasized a national responsibility approach
to the role of the press, rather than of the press driven by the economic forces of the market,”
Jamal explained.*

Some al-Hayat al-Jadida workers are indeed on the PA payroll, as Kuttab suggested. According
to an interview with Barghouti in January 2012, in the late 1990s Arafat bought the bulk of al-
Hayat shares to bolster the new newspaper. Since then, the PA has continued to subsidize the
salaries of some al-Hayat writers; Barghouti would not give exact numbers when pressed or
provide further details about the current status of these shares. Amongst Palestinians, al-Hayat
has the reputation of being closest to the PA—no surprise given its financial relationship.”’

Speculation that journalists at the other two dailies are also paid by the PA could not be
confirmed. These kinds of facts are hard to come by, as there is little available accounting and,
conscious of the publishing license’s capital requirement, editors are loath to provide real
circulation and revenue rates. Al-Ayyam makes significant profits from its printing press, which
as Kuttab alluded to, prints textbooks and other publications funded by the PA. Al-Quds is
known for its advertisements, which editors say provide the bulk of its revenue.*

Palestinian Government Media Center director Ghassan Khatib highlighted the overall
importance of this commercial process. He explained in August 2011, “The Authority has
created unfair competition. It is the continuous line of the Palestinian Authority that is giving
attention mainly to the official media. This factor is continuing its effect on reducing the chances
of free initiatives.”*

For the journalists, these financial restraints are acutely felt in the low salaries they receive and
the inadequate investment in the equipment with which to work. On average (at the time of the
interviews) journalists are paid around 2,000 shekels ($500-$600) a month, and section editors at
most around 4,000 shekels; in comparison, foreign journalists are paid much higher salaries.
According to Jamal, these low and insecure salaries make journalists more susceptible to bribery
and patronage, as well as increasingly likely to work for foreign media outlets at the same time.*
Al-Ayyam journalist Shayeb told me in 2011 that although he has now won several international
rewards, he is still paid the same low salary as before his career advanced. “They treat us as
children,” he complained.

In this way, while the international press reaps the financial benefits of covering this region,
journalists in the Palestinian press continue to lack the basic contracts, viable salaries, and
functioning technologies with which to develop themselves and compete.™

Self-Censorship

14



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

“What would you do?”
— Khalil Shaheen, formerly of al-Ayyam

“What would you do if you have news about a female child that is kidnapped, raped, and killed?
How would you deal with that?” It was the fall of 2000 and Khalil Shaheen, then an editor at al-
Ayyam, was asking himself that very question. The police had just found the raped corpse of an
eight-year-old girl who went missing two days before while walking to school. The killing
occurred in a village shortly before the outbreak of the second intifada, a time of great insecurity
and frustration in the territories. Now Shaheen had to decide how to cover the news: what should
he do?

Al-Ayyam has no internal media policies formally delineating the paper’s institutional norms of
conduct for coverage. In fact, at the time of the interviews, none of the three main newspapers
had written guidelines for reporting and editing, nor did they have a code of ethics to provide. As
a result, the pages within are often fraught with inconsistencies in sourcing, repetitive
information, and little attention to the accuracy, details, or overall presentation of the news
narrative. When questions arise over how to cover certain events, the editor-in-chief or managing
editor wields discretionary power and acts according to whatever political or social actors and
factors are pressuring the media that day. In this environment rife with self-censorship, issues
like rape generally go unreported, and journalists, weary of the amorphous consequences, rarely
try to violate this unwritten rule.

Shaheen disagreed with the way al-Ayyam covered the girl’s rape and murder that day. He
wanted the story on the front page alongside the victim’s photo. It was, he argued, a shocking
story deserving of this coverage. But editor-in-chief Akram Haniya intervened and refused.*
Instead, Haniya put the article below the front page fold, without a photo. The article was short
and descriptive, with no framing or discussion of the event within its larger context. As is
customary for the rare reports on sexual assaults, only the girl’s initials were used.

“He said you have to imagine the impact on society,” Shaheen said, recalling Haniya’s rationale.
“We have a conservative society that will not accept publishing the name of their daughter and
we will have problems.” In this case, the murder’s backdrop—the imminent second intifada, a
period of socio-political turmoil—greatly conditioned its coverage. It was not simply that Haniya
feared upsetting the girl’s family by publicly airing their grief, but also the larger message this
publicity might send: namely, that Palestinian society was unsafe and rampant with internal
problems. And according to the newspaper’s unwritten code, exposing this was not the role of
the Palestinian journalist.

A 2008 MADA report placed Shaheen’s experience in context: “Palestinian territories are
characterized by the security domination of many factions, which leads to a multiplicity of actors
who violate media freedoms: the Israeli occupation forces, the Israeli settlers, the Palestinian

15



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

security services in the Gaza Strip and the West Bank, in addition to armed Palestinian groups.
This combination has not only led to a significant decline in the freedoms of expression and
freedom of information landscape, but leads journalists and media outlets to practice too much
self-censorship.”®

Journalists recalled how, when they sit to down to write, they instinctively err on the side of
caution, a practice in their workplace that is now like second nature. Mohammad Abu Khadier of
al-Quds explained in 2011, “Ah, reqaba zatiyya [self-censorship]. Sometimes when you feel that
the editor upstairs of our newspaper maybe he doesn’t like this guy [in an article], you are going
to chose another. Maybe not the expert, but maybe if | use him they will publish it. If you work
in this country, you can’t avoid some issues like this.”

Indeed, in a tiny territory of just 2.5 million, the creation of the news in the West Bank is very
often based on interpersonal relations. Self-censorship regarding certain people, topics, or
terminology often reflects the personal, day-to-day experiences of the journalists and the societal
pressures under which they operate. While politics are part of the story, sometimes it is as
mundane as a journalist trying to find a way to publish a story within the discretionary likes and
dislikes of the editor on top. “I wrote about problems in one hospital in Ramallah and later found
it canceled because of [the] relation between the editor-in-chief and the head of the hospital,”
Arouri of al-Ayyam recalled in 2011. “It was not something political, but a way for the editor to
make a favor for that person.”

The journalists | interviewed were quite open about the prevalence of self-censorship and, after
decades of conflict, they all assumed that everyone else was doing it. While self-censorship is, by
nature, difficult to quantify, the subjects that trigger it are part of the unwritten code of what is
not fit to print for the Palestinian journalist. Listed by Jamal in 2000, they cover: any material
that reflects negatively on the PLO chairman or his family; criticism of the PA patronage system,
especially favoritism and corruption; any subject concerning the lack of political, administrative
or financial accountability of PA officials; and criticism of social and immoral behavior in
society, having to do with clan relationships, religious discrimination or gender problems.”**

Palestinian media expert and Al Jazeera Jerusalem Bureau chief Walid Omari adds several more
specific red lines: incest, suicide, Islam, sexual assault, honor killings, corruption, prostitution,
extremism, child exploitation, and persecution of women. Self-censorship thus not only leads to
restricted coverage of the political domain but of social, cultural, and religious domains as well.*

Walid Batrawi also drew a direct connection between self-censorship and the vague wording of
the 1995 Palestinian Press and Publication law, which prohibits publishing information that
threatens national unity. “If the law says that nothing should be published against Palestinian
unity, or national unity, but they do not give a definition of what national unity means, | start
thinking when | begin to write that maybe this sentence might harm the national unity.
Ultimately, it leads you to self-censorship, which is an extremely dangerous thing. The

16



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Palestinian Authority does not ask you to submit your articles to the censor, but in one way or
another, the Palestinian press law restricts you.”*®

While Palestinian journalists are conditioned to accept and exercise self-censorship, some do try
to resist it. For example, al-Ayyam’s Ezzedeen described how he wrote a now famous report
about the abuse of government cars by PA officials. He explained how “he protected himself
with his professionalism,” meaning that he spent weeks thoroughly researching the story so that
no facts could be contested. The success of his story showed that taboo topics can sometimes be
safely broached if investigated and reported thoroughly. Most interesting, he criticized the
tendency of some journalists to hide behind the excuse of self-censorship out of complacency
rather than concrete fear.

His is not a typical situation, though. As a distinguished writer in both the international and local
press Ezzedeen has more privileges and protection than the average journalist. The typical
journalist, he noted in the same conversation, could face severe consequences: “If I write
something about an officer, maybe if | am weak | will suffer from the officer directly.”

For some journalists, the foreign press hence serves as a welcome outlet for stories that they
cannot get published in the local press. Mohammad Daraghmeh, formerly of al-Ayyam,
described how he wrote an article on arms smuggling amongst Israelis, Palestinians, and
Jordanians. “I was proud of that story because I made a huge research and it touched a nerve to
society and I thought that I was doing a great job,” Daraghmeh explained.”” But al-Ayyam “killed
it,” deeming the content too politically damaging. The PA has an agreement with Israel to stop
the flow of arms, which the article proved it was failing to do. At the time, Daraghmeh was also
a stringer for the Associated Press, which gladly accepted the story. “Oh, AP was joyful for that
story. And they disseminated the story and they gave me a bonus.”

The Israeli Military Censor of Jerusalem Publications creates another layer of complication for
journalists in the struggle over their professional autonomy. A legacy of the British mandate
period, the censor was much harsher in the pre-PA period; currently it only mandates prior
review of information it deems seriously concerned with security, such as the covert movement
of military forces. As Esheikh, al-Quds managing editor, explained in 2011, “Nowadays there
almost is no censorship, because it doesn’t mean anything anymore. Why would they censor the
newspaper when you can turn your computer on or the TV and you would listen to anything that
in the past they would not be allowed to publish?”

Of the three daily newspapers, al-Quds is the only one that is daily subject to the Israeli censor,
although during sensitive security times, the IDF occasionally censors al-Hayat al-Jadida and al-
Ayyam when they are brought across Israeli-controlled borders into Gaza or East Jerusalem.>®

In spite of the increasing rarity of active press censorship, the stigma of Israeli censorship,
however, still remains. All journalists interviewed (and an unmeasured number of Palestinians)

17



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

knew that al-Quds used to be harshly censored and still remains under Israeli control. From their
perspective, this seemed to reinforce the degree to which journalists continue to view their work
as a politicized and subjugated practice. Many of those who presently work at al-Quds (and the
two other newspapers) have also been journalists since the days of harsher Israeli censorship.
They remember the sting of the Israeli censor, whose existence was cited as another sign of the
persisting occupation.

The Palestinian journalists | interviewed also struggled over how to mediate the competing
missions of their work: the desire to be independent and responsible journalists—to present their
people with the realities of their condition—and the individual and socio-political implications of
their job under occupation. “[The Israeli occupation] is the kind of existential question that
predominates the work of Palestinian media,” Kuttab concluded in an interview. “And so it is
very difficult to deal with issues like corruption, like workers’ rights, women’s rights, all these
issues that require a kind of breaking the consensus.”

Indeed, there was a general sentiment expressed that the international media is biased against the
Palestinian narrative and Palestinian media must work to counteract this prejudice by portraying
PA politics and society in a positive light. “No one in this kind of work here can tell me they are
completely subjective,” al-Ayyam managing editor Abdul Nasser Najjar argued in 2011. “For
example, if now there is an accident at a demonstration in Bil’in, how can | write about the
demonstration? Do | write ‘an Israeli soldier’ or ‘Israeli occupation’?”**®

On the other hand, journalists emphasized terminology like fourth estate, independence, and
objectivity as ideals to which they should strive. They also had their own ways to characterize
the desire to speak truth to power. “I usually write just from what [ am seeing,” explained
Khadier of al-Quds. “I try to be in the field, not to quote from the TV. I try to be straight. I pray.”
Yousef Shayeb emphasized the human side of events that is too often sidelined. “The good
journalist catches what other people think is normal. When | walk in the street | must have ten
eyes... 'm not interested if Israel builds the wall in a village, but I’'m writing about the effect of
this on the Palestinian people.” Others echoed Khadier and Shayeb’s emphasis on reliable and
realistic field reporting, rather than rehashing reports from too often duplicitous sources.

But rather than openly address these unresolved tensions over the roles and responsibilities of
Palestine’s local press—i.e. should it strive to follow an ethic of objectivity, to be a force for
agenda-setting, or something else?—those in power have largely dismissed internal deliberations
over what principles and norms Palestinian journalists should follow as a counter-productive
endeavor in an occupation era.

In this way, caught in conflict and shaped by Israeli and PA red lines, the three dailies benefit

from presenting an overtly biased account that reinforces the perspectives of the political elite
and often casts Israel in a violent light. For many, objectivity is a professional ideal stressed at

18



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

training sessions held by NGOs, but that in practice has few institutional benefits. Beginning in
the twentieth century, the ethic of objectivity—the press’ claim to serve as an honest broker—
was institutionalized as the ideal standard of American journalism as it became professionally
honorable and financially profitable for journalists to claim to provide objective news narratives
for mass dissemination, in conjunction with other media trends.®

Facing an occupation and authoritarian proxy governments, however, the local press in Palestine
has for decades operated under quite different configurations. Instead, news-value decisions are
made on a day-to-day basis and the journalists are thus left with no foundation upon which to
assert their right to more standardized working conditions.

The Palestinian Journalists Syndicate
“If we have a strong syndicate, we have a strong media. ”
— Abdul Nasser Najjar, al-Ayyam

Of all the problems they faced, many of the journalists | spoke to were most eager to discuss
those rife in the Palestinian Journalists Syndicate. “I look to what goes on in the syndicate for
what is really going on the ground,” explained Ezzedeen in 2011, echoing a common sentiment.
“When can I say that the media will be free? When I can say that the syndicate elections will be
free.”

Palestinian labor law allows for organizing professional unions, most of which have long been
institutionally connected to the PLO and its liberation movements. In theory, the Journalists
Syndicate “purports to have taken on the task of defending the interests of journalists,
establishing a social system that respects journalists’ rights, and supporting journalists who face
the oppression of the authorities and occupation.”® In practice, the story reads differently. As
Ezzedeen expressed, journalists today see the syndicate as a microcosm of the larger media
sphere: it too is co-opted by political rather than professional forces that interfere in the
production and dissemination of the news. Issues surrounding salaries and workers’ rights are
rarely addressed and for many years strong objections to PA violations were largely dealt with
privately, with few public campaigns.

This is partly the case because trade and professional unions in Palestine are not independent
bodies, but are considered part of the PLO and therefore implicated in broader politics.®*The
head of each union is automatically a member of the PLO council, a powerful and prestigious
position. Consequently, the Fatah party, the dominant party in the West Bank, is invested in
preserving its majority in the unions in order to maintain its control in the PLO council. The
syndicate rarely holds free elections, and until 2010 the same Fatah-affiliated man, Na’im al-
Tubasi, was president of the syndicate—and widely known not to be a journalist.

19



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

The few times the syndicate has held elections votes have been cast along party lines. Journalist
press cards have been granted to virtually anyone applying—journalist or not—so that Fatah can
retain its majority when elections are held; the vegetable grocer or delivery man is a common
stereotype of who votes for Fatah in syndicate elections. Shaheen confirmed this fact with a
devious smile; and Al-Masri asked with evident frustration, “How can you have democratic
elections when more than three hundred of them are not journalists?”” An unfortunate
consequence of the politicized distribution of journalist ID cards adds weight to the Israeli claim
that they cannot assume that those carrying Palestinian press passes are in fact journalists.

There have been several movements to reform and improve the syndicate over the last two
decades, and recent changes in leadership in particular have proven fairly promising in initiating
reforms. In November 2010, Abdul Nasser Najjar (al-Ayyam managing editor) was elected
president, ending al-Tubasi’s reign. A group of journalists has also developed substantial new
internal guidelines that address many of the syndicate’s structural problems, particularly the
registry and elections, and are intended to replace the old bylaws.® “The problem is not just the
elections, but how to upgrade and develop the basic law of the syndicate...to have a syndicate
that represents those who work in the media,” Shaheen explained in 2012.

In the past year, however, there has been a split between the West Bank and Gaza Strip branches
of the syndicate. When the syndicate held another round of elections in the beginning of March
2012, Hamas threatened to arrest any journalist who participated. This divide has put further
internal changes on hold, like much else in Palestine, until after a long-anticipated Fatah and
Hamas reconciliation.

“Sometimes I ask myself, what is point of being part of the Palestinian syndicate,” Arouri said.
“They will not give me anything. They will not help me to solve any kind of problems. But again
we think that at some point we need a group to collect all the Palestinian journalists under an
umbrella.”

Najjar is insistent that positive changes can be made. “I want to see the syndicate as what I saw
in Belgium and France and other Western countries. | want it to be an independent syndicate. If
we have a strong syndicate, we have a strong media. They depend on each other.”®

Internal Organization
“We need a system to support the journalists.”
— Muntaser Hamdan, al-Hayat al-Jadida

For Muntaser Hamdan, the staff of al-Hayat al-Jadida is like his family. For the last 15 years he
has worked in the same office under the same management with many of the same men covering

20



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

much of the same story. He has been with these men during their highs and their lows, at the
moments that made it into the newspaper’s pages, and those that did not. But while decades of
discord have disrupted much of Palestinian political, economic, and socio-cultural life, for
Hamdan the routines and norms of his newspaper have largely remained unchanged.®

For 15 years the organization has not profoundly changed from within. Since Hafez Barghouti
became editor-in-chief in 1994, there have been no all-staff meetings or editorial board meetings
that might contest his power. There are no internal incentives for journalists to pursue
investigative stories, or structures that enable them to specialize in a field or advance their career.
In addition, salaries are low, contracts ineffective, and the Palestinian press card is too politically
compromised to be of real use. “We need a system to support the journalists,” Hamdan
concluded. But those in power prevent that.

Seated in a side room off the main al-Hayat office with a cigarette in one hand and a Turkish
coffee in the other, Hamdan admits that his newspaper—rife with political, military and
commercial interference and limited reporting, editing, and ethical standards—is not what he had
originally imagined. He joined the newspaper as a sports writer in 1996 and eight months later
moved to the politics and society division where he remains today. When asked why he began he
echoed a familiar refrain: because he liked the news and he wanted to report on the Palestinian
story.

But now Hamdan has nowhere in the newspaper to advance. Instead, as the best of the
Palestinian press often do, he began to write for foreign news agencies. Like many others, he is
deeply frustrated with the limited protections afforded by his politically corrupted union. It
should be “the house” of journalists, but in fact it only further complicates life for his extended
family at the paper. He knows they can do and deserve better.

Nail Mousa, also of al-Hayat al-Jadida, placed these problems within the context of the
profession’s internal organization. “It’s an infrastructural problem,” he said in 2012. “Palestinian
journalism reflects the news that is in front of it rather than makes the news. It’s like the sun. It
reflects the rays.”®

It is no coincidence that while Palestinian journalists win many regional and international writing
and reporting rewards each year, it is often for work published online or by an international
agency. Indeed, the newspapers are not structured in a way to empower the journalists, increase
their competitiveness, or facilitate their advancement. Management at Palestinian newspapers
mentioned no internal monetary or symbolic prizes offered as a reward for excellence in
coverage or conduct. Editors rarely provide in-house training or professional assessments for
their employees; instead, they rely on outside training organized by NGOs.

Other times they simply blame the problems on the university journalism programs, despite some
recent improvements in several programs. “It’s a very difficult process to create a journalist,”

21



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Barghouti argued in an interview in 2011. “You could not find a complete journalist by
advertising in the Palestinian territories. If he finishes university and he studied journalism we
find him empty, because he only learned theory and never practice. And when he comes to work
he finds all the things that he studied in the university are not useful in the written press.”

When speaking about daily reporting practices, journalists from all three newspapers referred to
a similar stifling pattern: editors tell them each morning what news they will cover that day
rather than encouraging them to seek out or report stories of interest. Often, they spend much of
their day covering workshops or conferences, leaving little time for in-depth reporting or
developing long-term coverage or investigative studies. Shaheen in 2011 also told of a pattern he
observed over the years: at first, new or more daring journalists would ask to cover a certain
story or event, but over time they stopped asking. Those already schooled in these restrictive
patterns generally never even bothered.

“One of the problems with the Palestinian Press is a management problem,” argued Nabil Khatib
in a 2003 article on the structure of Palestinian media. “There are seldom editorial meetings in
the newspaper or the newsroom. This usually leads to miscommunication between the
journalist/reporter and the editors or simply leads to poor coverage of events.”®

For the journalists, the lack of opportunities to advance professionally within their newspapers
was another related managerial problem. Amongst the journalists there is also little room for
turnover and even less room for upward mobility. The average journalist has worked at the paper
for about ten years, and while reporters can be promoted to be editors, there are a finite number
of editorial positions and they do not become vacant often. Similarly, at the management level,
those who hold positions of power have strong political affiliations and have stayed in those
positions for years, with no mechanism to rotate them. Barghouti has been editor-in-chief at al-
Hayat al-Jadida since the newspaper opened in 1994. At al-Ayyam, Akram Haniya and Abdul
Nasser Najjar have been editor-in-chief and managing editor respectively since the newspapers
opened in 1995. At al-Quds, Walid Abu Zalaf has been editor-in-chief since his father,
Mahmoud, died in 2005.

The journalists | spoke to were aware that newsrooms in other places were run differently and
they expressed irritation at the lack of opportunities available. Ezzedeen, speaking the day of the
August 2011 terror attack in Eilat by Gaza militants, expressed his frustration with the press’
stagnation: the majority of Palestinians turn to pan-Arab news outlets like Al Jazeera and Al
Arabiya as a first source for news, and the newspapers have made no attempt to try and compete.
“All the news on the front page is bullshit. For example, today something happened in Eilat.
Tonight, Al Arabiya will speak about that, Al Jazeera will speak about that; all the channels will
speak about it. Tomorrow in the morning [in the newspaper] we will see about the operation in
Eilat. Who will read it [this news in the newspaper]? They are looking for something new.

22



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Tomorrow people want to know when [PA Prime Minister Salam] Fayyad will give them their
salary. They already know what happened in Eilat from last night.”

Conclusion

This study intended to provide a new perspective on the red lines that shape the practice of local
print journalism in Palestine. There are of course many interconnected causes for the press’
current stalemate. But understanding print media’s political and socio-economic context in the
post-Oslo framework is crucial to assessing the occupational problems that Palestinian
journalists face and the kind of news that they create. Palestinian journalists in the local press
face a unique set of barriers that too often become lost in the larger headlines driven by cycles of
Israeli and Palestinian negotiations and violence. Reconsidering the context in which these
stories are mediated and constructed, however, can lead to new insights—and perhaps
solutions—into the region’s seemingly intransigent conflicts. For such a scrutinized territory,
there are still many stories left untold.

Further research is needed in all media fields to understand better how Palestinians collect,
construct, convey, and communicate information, ideas, and experiences. These issues are of
particular importance for journalism where today media changes globally are felt rapidly locally.
How, for example, do the news values and production styles of journalists in Palestine vary with
other models cross-regionally? How, in the face of new digital challenges such as social media,
can journalism as a profession be defined and regulated? How have foreign journalists and
international media organizations affected the form and function of local media?

This study focused on one particular facet—Ilocal print media—because of these newspapers’
important historical and socio-political place in Palestine. However, as Shaheen expressed in an
interview in 2011, the status quo at these newspapers is increasingly unsustainable for the
journalists and populace alike, both of whom expect more from their local media: “What is the
real role of al-Ayyam and the others [newspapers] in society if they don’t go inside the stories
and present the voice of the people themselves? That’s why if you ask an ordinary man do you
read the newspapers like al-Ayyam or al-Quds, he will say no I don’t read them. If you ask why,
he will say I don’t trust them. Or somebody told me once in a supermarket...l know more
information than they [the newspapers] provide me. And it’s true... If the people don’t feel that
they are present in your coverage, in your news, in your features, in your reports, why should
they read what you offer them?”

No doubt the long-promised Palestinian sovereignty would lift much of the burden that
Palestinian journalists bear. But it is to the detriment of the Palestinian polity to avoid addressing
questions over the appropriate roles and responsibilities of their press now. This “occupied”
fourth estate cannot last forever. But what form will follow will in part be shaped by the current

23



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

political and socio-economic context. “We hope that we will have a state where no one will be
above the law...” Alami concluded in 2011. “We hope that the journalists will be like the
watchdog, an honest monitor. And we are working on it.”

Miriam Berger is a freelance writer, a 2012-13 Fulbright Fellow in Egypt, and Fellow at CASA
(Center for Arabic Study Abroad) in Cairo. She is currently working on a research project on
Egyptian print media and the Internet.

! See Amal Jamal, Media Politics and Democracy in Palestine: Political Culture, Pluralism, and the
Palestinian Authority (Portland, OR: Sussex Academic Press, 2005), Amahl Bishara, “Local Hands,
International News: Palestinian Journalists and the International Media,” Ethnography 7, no.1 (2006): 19-
46 and Helga Tawil-Souri, “Global and Local Forces for a Nation-State yet to be Born: The Paradox of
Palestinian Television Policies,” Westminster Papers in Communication and Culture 4, no.3 (2007): 4-25.
% These interviews were part of a yearlong honors thesis at Wesleyan University, CT. Unless otherwise
indicated, all quotes are from my own interviews conducted in person in August 2011 or January 2012. |
was able to conduct research in Ramallah with the generous help of a Davenport summer study grant. |
conducted the interviews in both English and Arabic. | specify the language only when the interview was
entirely in Arabic. All journalists directly quoted gave permission for their names and affiliations to be
used. Because of current research restrictions in Gaza, my researched focused on conditions within the
Palestinian Authority-controlled West Bank.

® This study intentionally does not focus on analyzing specific content in the newspapers, as its primary
concern is reporting on the newsroom environment from an often overlooked angle, that of the journalists.
* Maher Alami, interview by author, Jerusalem, August 26, 2011.

® Jamal, Media Politics and Democracy, 91. Only the pro-Jordanian al-Nahar, which closed in 1997,
published news of his arrest. One notable Palestinian journalist, al-Quds colleague Daoud Kuttab, did
stand up for Alami and was subsequently fired after signing a petition protesting his colleague’s
detention.

® Jamal, Media Politics and Democracy, 89. | use the term Palestine to refer to the West Bank, Gaza Strip,
and East Jerusalem—the areas generally designated as the future Palestinian state under the Oslo
Accords.

" Palestinian Government Media Center (PGMC), Dirasa mashiyya hawla al-wad’a al filastiniyya (A
Baseline Study of the Palestinian Situation), Ramallah, 2011, 27 (Arabic). According to the PGMC’s
2011 study, 18% of Palestinians turn to al-Quds as a first or second source for news, 8% to al-Ayyam, 6%
to al-Hayat al-Jadida, and 5% to another local paper.

8 Khalil Shaheen, interview by author, Ramallah, August 28, 2011.

° Nibal Thawabteh, “Palestinian Media Map: Production Congestion and Consumption Dispersion,” in
Journalism Education in Countries with Limited Media, ed. Beate Josephi (New York, NY: Peter Lang
Publishing, 2010), 74.

1% Hani al-Masri, interview by author, Ramallah, August 16, 2011.

! The local press conditions in Gaza are beyond the scope of this article, given Gaza’s differing media
history and current research restrictions.

12 Maher Abu Khater, interview by author, Ramallah, August 19, 2011.

3 For more on the Palestinian press in this period, see Dov Shinar, Palestinian Voices: Communication
and Nation Building in the West Bank (Boulder, CO: Lynne Rienner Publishing, 1987), Dov Shinar and
Danny Rubenstein, Palestinian Press in the West Bank: The Political Dimension West Bank Data Base

24



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

Project, ed. The Jerusalem Post (Boulder, CO: Westview Press, 1987), Hillel Nossek and Khalil Rinnawi,
“Censorship and Freedom of the Press under Changing Political Regimes: Palestinian Media from Israeli
Occupation to the Palestinian Authority,” Gazette 65, no.2 (2003): 183-202, Nathan J. Brown, Palestinian
Politics after the Olso Accords: Resuming Arab Palestine (Berkeley, CA: University of California Press
2003).

Y Prior to the Israeli occupation, the Jordanians and Egyptians also limited the development of local
Palestinian media; the Jordanians incorporated Palestinian media into their own, while the Egyptians
outright banned any indigenous publishing.

15 See Daoud Kuttah, “The Palestinian Media and the Peace Process: The Palestinian Media from the
Dark Period of the Intifada to the Emergence of the PNA,” in Palestine-Israel Journal of

Politics, Economics and Culture 5.4 (1998) and Nabil Khatib, “Media-Communication Strategies: The
Palestinian Experience,” PASSIA (Palestinian Academic Society for the Study of International Affairs),
1999.

'®In general, al-Ayyam is known as the newspaper of the elite, al-Quds as a source for advertisements and
read because it is the oldest, and al-Hayat al-Jadida as the most aligned with the PA.

" Walid Omari, Al-sahafa al-filastiniyya: thalath mutarek wa sendan (The Palestinian Press: Three
Anvils and a Hammer), Ramallah: The Ramallah Center for Human Rights Studies, 2010. (Arabic)

'8 Ghazi Bani Ouda, Al-sahafa al-waragiyya fi al-daffa al-gharbiyyawa-al-inkisam (The Print Press in the
West Bank and the Split), in Al-i’lam al-filastiniyya wa al-inkisam (The Palestinian Media and the Split),
eds. Khaled Hroub and Juman Quneis, Ramallah: Muwatin (Palestinian Institute for the Study of
Democracy), 2011 (Arabic).

¥ Incitement may take several forms in newspapers, including direct calls for violence, omitting or
sidelining information on Israeli deaths or injuries, provocative photographs, cartoons, etc. See Hroub and
Quneis.

20 The websites of the three dailies are generally a repeat of what was printed, put online daily in PDF
form. Al-Quds’ website is updated more often with new and multimedia information; news is largely
provided through partnerships with other news institutions and largely does not come from within the
newspaper itself.

?! palestinian Government Media Center, Dirasa mashiyya.

22 Fadi Arouri, interview by author, Ramallah, August 18, 2011. | was shown the video by a colleague of
Arouri’s.

2% Although based in the West Bank, the three local dailies were also popular in the Gaza Strip before
2007. The Hamas Government in Gaza has since banned their import. There are still a few journalists
who write for the papers from Gaza, but the situation is precarious.

?* Hussam Ezzedeen, interview by author, Ramallah, August 18, 2011.

% Mahmoud Altatatetta, Ta 'thir al-intihakat ala al-reqaba al-dhatiyya lada al-i lamiyyin al filastiniyyin
(The impact of violations on self-censorship among Palestinian media workers), Ramallah: Palestinian
Center for Development and Media Freedoms (MADA), 2010.

%% Hafez Barghouti, interview by author, Ramallah, August 18, 2011.

2 Tahrid is often used to describe the more serious instances of provocation to violence or hatred towards
Israelis or Jews and has serious political and legal ramifications under agreements such as the 1998 Wye
Agreement. For more on the issue of incitement, see the work of Israeli and Palestinian media monitors
Miftah and Kishev. For another perspective, see the work of American groups like MEMRI.

28 Anonymous, personal Skype interview by author, January 2012.

2 Maher Esheikh, interview by author, Jerusalem, August 20, 2011.

% Stephanie Gutmann, The Other War: Israelis, Palestinians, and the Struggle for Media Supremacy
(San Francisco, CA: Encounter Books, 2005). A court case ensued between Reuters and the GPO, but
journalists in the local media had no international clout with which to protest. As of 2005, Palestinian
journalists first needed to obtain a work permit to enter Israel before they could apply for a GPO card
(and then received it only for three months). Most international and Israeli journalists can get a yearlong

25



Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

pass with relative ease.

31 Mohammad Abu Khadier, interview by author, Ramallah, August 26, 2011.

%2 This study focuses on the PA, in part because the three newspapers | profile have over the last two
decades faced more problems in relation to the PA than to Hamas. | was also unable to access journalists
living or working in Gaza.

® yousef Shayeb, interview by author, Ramallah, August 29, 2011.

% Reporters Without Borders, “Journalist accused of libel held for another 15 days,” April 20, 2012,
http://en.rsf.org/spip.php?page=article&id_article=42223; Amira Hass, “What happens when a
Palestinian journalist dares criticize the Palestinian Authority,” Ha ‘aretz English Newspaper, April 2,
2012, http://www.haaretz.com/news/features/what-happens-when-a-palestinian-journalist-darescriticize-
the-palestinian-authority-1.422038.

% Juman Quneis, “How Laws and Legislations in Palestine Affect Freedom of Expression in Media,”
Journalism Testing Legal Boundaries: Media Laws and the Reporting of Arab News, 2008. (Unpublished)
% Jamal, Media Politics and Democracy, 75.

¥ For more examples and analyses, see Miftah’s many content analysis studies at miftah.org.

% Jamal, Media Politics and Democracy, 77.

* For more on this see Haroub and Quneis and Miftah’s studies.

“0Walid Batrawi, “Media-Less Reforms vs. Reform-Less Media” (2002). Accessed August 2011.

! Nabil Khatib, “The Structure of the Palestinian Media,” The Palestinian Center for Policy and Survey
Research (2003): 3.

“2 Daoud Kuttab, interview by author, Ramallah, August 24, 2011.

** Nossek and Rinnawi, 188.

“ Walid Batrawi, interview by author, Ramallah, August 14, 2011.

% Jamal, Media Politics and Democracy, 96.

*Ibid., 77.

" In a seeming paradox, journalists noted that because of the paper’s more open financial relationship
with the ruling regime, it is occasionally able to conduct investigations and criticize actors in the
government without facing grave consequences.

*® Thawabteh, 75. Al-Quds is often described as a “family firm,” as the same family has run it since it
began. There were two commonly heard stereotypes for why al-Quds, the oldest newspaper still
publishing in Palestine, had the highest circulation: first, that people buy the paper for the advertisements,
and second, because that is what their family has been doing for decades now.

*® Ghassan Khatib, interview by author, Ramallah, August 17, 2011.

% Amal Jamal, interview by author, Nazareth, Israel, August 11, 2011.

*! See Salah Al Nasrawi, “Western Reporting in the Middle East: The Dilemma of Local Arab
Journalists.” Arab Media and Society 16, Fall (2012).

%2 Requests to interview Haniya in order to verify this part of the story were denied.

% palestinian Center for Development and Media Freedoms (MADA), Annual Report: 2008, Ramallah:
Palestinian Center for Development and Media Freedoms, 2008, Online English Abstract.

> Amal Jamal, “The Palestinian Media: An Obedient Servant or a Vanguard of Democracy?”Journal of
Palestine Studies 29, no.3 (2000a): 55.

% Omari, Palestinian Press, 146.

% Jamal, Media Politics and Democracy, 102.

" Mohammad Daraghmeh, interview by author, Ramallah, August 19, 2011.

%8 For more on formal and informal censorship see Article 19 (The International Centre Against
Censorship) and The Centre for Media Freedom in the Middle East and North Africa, Memorandum: The
1995 Press Law of the Palestinian National Authority: Article 19 (The International Centre Against
Censorship) and The Centre for Media Freedom in the Middle East and North Africa, 1999, Altatatetta,
Ta'thir, Nossek and Rinnawi, “Censorship and Freedom,” Orayb Aref Najjar, “The 1995 Palestinian
Press Law: A Comparative Study,” Communication Law and Policy 2, no.1 (1997): 41-103, and “Media

26


http://en.rsf.org/spip.php?page=article&id_article=42223

Arab Media and Society (Issue 17, Winter 2013)

in Palestine: Between the Hammer of the PNA and Anvil of Self-Censorship,” ed. The Palestinian Human
Rights Monitoring Group, 2000, http://www.phrmg.org/monitor2000/mar2000-media.htm

> Abdul Nasser Najjar, interview by author, Ramallah, August 2011

% Michael Schudson, Discovering the News: A Social History of American Newspapers (New York, NY:
Basic Books Inc, 1978).

61 Thawabteh, “Palestinian Media Map,” 85.

%2 For more on the unions see Brown, Palestinian Politics after the Oslo Accords and Nina Sovich,
“Palestinian Trade Unions,” Journal of Palestine Studies 29, no. 4 (2000): 66-79.

% For this study | received print copies of the bylaws in Arabic.

® Abdul Nasser Najjar, interview by author, Ramallah, January, 2012.

% Muntaser Hamdan, interview by author (Arabic), Ramallah, January, 2012.

% Nail Mousa, interview by author (Arabic), Ramallah, January, 2012.

®7 Khatib, “The Structure of the Palestinian Media,” Palestinian Center for Policy and

Survey Research, (2003): 6.

27


http://www.phrmg.org/monitor2000/mar2000-media.htm

