
Expert Analysis
April 2014

China in Africa’s media and 
telecommunications: cooperation, 
connectivity and control

 Executive summary

By Iginio Gagliardone 
and Sam Geall1

China is changing Africa’s media sphere. The country supports African broadcasters with loans, 
training, and exchange programmes and has set up its own media operations on the continent, 
creating an African arm of the state-run broadcaster CCTV and expanding existing initiatives, 
such as the state news agency Xinhua. In the telecommunications market China is helping 
national governments, both democratic and authoritarian, to expand access to the Internet and 
mobile telephony, and it offers export credits to Chinese companies willing to invest in African 
markets.

For China, media expansion in Africa is a part of its “Going Out” and “soft power” strate-
gies to extend the country’s influence in new sectors and locations. Yet for some this process 
represents a move in an “information war” in terms of which Chinese-built telecommunica-
tions infrastructure is a cybersecurity concern and the tendency of Chinese media to promote 
“positive reporting” is a threat to independent watchdog journalism. Such rapid and contested 
changes in Africa’s media and telecommunications sphere are an overlooked and illustrative 
example of the impacts and influences of a rising China that warrant particular attention from 
policymakers and civil society in Africa who wish to ensure both increased cooperation and 
connectivity and free and secure communications among citizens. 

Introduction
Media and telecommunications are the newest frontier of 
China’s engagement with Africa and part of a wider pattern 
of increasing Chinese investments in African markets, 
infrastructure and natural resources. China’s expansion 
into these sectors has included both old and new commu-
nication technologies and has developed both through 
top-down policy and trial and error. It is underpinned by 
China’s “Going Out” (or “Go Global”) strategy, first unveiled 
in 1999 and later incorporated into the Tenth Five-Year Plan 
(2001–05) with the objective of encouraging Chinese 
enterprises to invest overseas, improve competitiveness 
and secure an international business presence. This 
engagement also taps into China’s effort to strengthen its 
“soft power” in order to shape African – and global – public 
opinion in its favour. 

China’s media and telecommunications strategy in Africa 
builds on a long history of engagement with the continent: 
the People’s Republic of China’s formal diplomatic rela-
tions with African countries date back to the 1950s, when 
policies were characterised not only by the provision of aid, 
but also by efforts to communicate with African audiences 
at large. Many of the country’s current engagements in 
Africa are remarkably similar to the strategies first laid out 
by Premier Zhou Enlai in 1964, i.e. stressing mutual benefit 
and cooperation over the export of a particular media 
model, for example. However, there are also important 
breaks with the past. Firstly, ideology has largely disap-
peared from the language of China-Africa cooperation: 
China’s engagement in Africa is no longer intended to 
export a socialist revolution to the continent, but to exploit 
Africa’s resources and untapped potential. Secondly, 

1	 The authors gratefully acknowledge the assistance of Yunnan Chen. 



22

Noref Expert Analysis – April 2014

China’s resources are now much greater than in previous 
eras and Chinese media, for example, are now able to 
invest and operate where others simply cannot afford to 
engage. 

Other nations thus tend to regard China’s renewed activity 
in Africa as a “game changer” for development and interna-
tional relations. In 2011 then-U.S. secretary of state Hillary 
Clinton made her country’s concerns clear during a visit to 
Tanzania, when she warned of the possibility of a “new 
colonialism” in Africa. A few months later British prime 
minister David Cameron told an audience in Lagos, Nigeria, 
that new forms of “authoritarian capitalism” may be taking 
root in the continent, in a reference to China’s entry into 
African markets. These concerns have been echoed in the 
media and telecommunications sector: critics have sug-
gested that China is “reshap[ing] much of the world’s media 
in its own image” and “promoting an anti-Western media 
model” (Farah & Mosher, 2010: 4). Others have suggested 
that Chinese telecommunications companies, such as 
Huawei and ZTE, may be hiding “backdoors” in their 
equipment – charges they deny – to allow the Chinese 
government to spy on users, including African governments, 
or to shield its own spying efforts elsewhere. 

Recent leaks from the former U.S. National Security 
Agency (NSA) contractor Edward Snowden that revealed 
that the NSA itself tried to install backdoors in Huawei’s 
networks have given such accusations an ironic twist: while 
China supports the illiberal concept of “Internet 
sovereignty” – something that many fear could lead to  
a “Balkanisation” of the Internet (Schaake, 2012) – there is 
a risk that countries’ fears of U.S. government surveillance 
could make this a reality. However, whether or not the 
Chinese government conducts surveillance through its own 
technology companies, it certainly offers backing to 
governments, both democratic and authoritarian, that use 
media and telecommunications development for both 
control and increased connectivity. Examples of control 
include the monitoring of political opposition figures or 
groups, which risks violating the rights of citizens to 
communicate freely and securely. This expert analysis sets 
out some of the key dynamics and developments in these 
overlooked themes and their links to wider debates around 
China’s presence in the media sector and the “information 
society” in Africa.

Media
After the Third Forum on China-Africa Cooperation in 
Beijing in 2006, China began to play an increasingly 
important role in Africa’s media sector, both directly, by 
expanding its own media operations to attract and influ-
ence audiences in Africa, and indirectly, by supporting 
African broadcasters with loans, training, and exchange 
programmes for African journalists and media profession-

als. Both approaches have been characterised by ambition 
and a desire to experiment with new strategies on  
a relatively “safe” terrain: the continent is still perceived as 
a space where it is possible to make mistakes. In the case 
of the media, this has created greater opportunities for 
journalists to experiment with new styles and to enjoy 
freedoms that are difficult to exercise in China.

China’s media strategy over the past few years has been 
characterised by a series of variably interconnected initia-
tives. When CCTV Africa launched on January 12th 2012 it 
became the largest non-African TV initiative in Africa, 
employing more than 100 journalists, mostly African, either 
at its headquarters in Nairobi or reporting from across the 
continent. Building on its considerable resources, CCTV 
Africa became the only international TV initiative to guaran-
tee one hour of original reporting from Africa each day 
targeting African and global audiences. One year later, this 
was increased to one-and-a-half hours, split into two 
tranches and featured globally on CCTV News. 

Chinese companies, including StarTV, compete to offer 
cheap TV packages in the growing digital terrestrial 
television markets in Africa, each including CCTV channels 
as part of the offer (often together with the BBC, al-Jazeera 
and other international news channels). CCTV also seeks 
partnerships with national TV broadcasters to host its 
content. The Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) 
and CCTV signed a memorandum of understanding that 
will see ZBC broadcasting CCTV’s news programmes for 
the next three years (China Economic Review, 2012). 

China also seeks direct media influence through other 
channels. In Kenya, China Radio International has launched 
its own local FM stations in three East African cities, 
broadcasting in English, Mandarin and Swahili, and it has 
AM channel coverage across the country (Wu, 2012: 13-15). 
In 2012, the same year that CCTV Africa launched, the 
state-controlled English-language newspaper China Daily 
launched its Africa Weekly edition, the “first English 
language newspaper published in Africa by a Chinese 
media enterprise” (China Daily, 2012). State news agency 
Xinhua, the first Chinese media organisation to begin 
operations in Africa back in the 1950s, also significantly 
expanded its scope and reach in Africa in the 2000s and 
2010s, and its news stories have begun to appear regularly 
in national newspapers. 

Chinese print and new media have emphasised “positive 
reporting” in their strategy in Africa, typically characterised 
as a way to influence perceptions of China by “advancing 
new ways of looking at Africa”, a counter to purported 
Western media tropes of poverty and corruption. This 
positive, pro-China message taps into a “rising Africa” 
narrative that stresses the collective achievements of 
China-Africa cooperation while avoiding “divisive” stories 

2	 This was also the subject of a recent discussion at the Oxford University China-Africa Network conference New Trends in African Media: The Growing Role of China; 
see <http://oucan.politics.ox.ac.uk/images/stories/oucan%20conference%20report%20media.pdf>.



33

Noref Expert Analysis – April 2014

(Gagliardone, 2013: 2-3).2 This entails tight control over 
controversial topics such as human rights and some 
environmental themes, such as the role of Chinese ivory 
demand in the elephant-poaching crisis (York, 2013), and 
coverage of countries, such as Swaziland, that maintain 
diplomatic relations with Taiwan. 

This, however, is a difficult balance, as “positive reporting” 
may well be at odds with competitiveness and commercial 
success (Cook, 2013: 19). Questions remain about the 
appeal of such operations for African audiences, and 
whether viewers may prefer more familiar and more 
editorially independent international media such as the 
BBC, CNN and al-Jazeera over content that is directly 
controlled by the Chinese government. Furthermore, in 
countries with rapidly growing public and private media, 
like Kenya, South Africa and Nigeria, potential opportuni-
ties for international media have been progressively 
eroded.

China claims that its indirect involvement in Africa’s 
growing media sector is consistent with its “no-strings-
attached” policy in terms of which it provides support 
without imposing a particular model. However, a survey of 
specific assistance projects suggests that state broadcast-
ers and state-controlled initiatives are the primary benefi-
ciaries of this form of engagement. For example: 

•	 In Zimbabwe, a 2012 deal on economic and technical 
cooperation with China worth 1.14 billion yuan  
(around $180 million) included loans of 31.5 yuan  
(around $5 million) to provide television broadcasting vans 
to the ZBC (Xinhua, 2012). In February 2013 China donated 
a broadcasting van during a bilateral governmental 
meeting in Harare, simultaneously concluding agree-
ments for food and infrastructural loans (Xinhua, 2013). 
As well as helping to cement bilateral relations between 
the two states, the vans contribute to the broadcasting 
capacity of the national Zimbabwe broadcaster, which 
previously had to hire such equipment privately. This 
equipment also helped to digitise Zimbabwe’s broadcast-
ing network, thus helping to meet the June 2015 conti-
nent-wide deadline for digital switchover set by the 
International Telecommunication Union in 2006. 

•	 In northern Nigeria, China is supporting the digitisation 
of Kaduna State Media Corporation, the primary broad-
caster in Kaduna state, with a 2012 Exim Bank conces-
sionary loan worth $30.6 million, to be repaid over eight 
years. The loan should see the establishment of booster 
substations to ensure television coverage across the 
whole state and a switch from analogue to digital 
broadcasting before the 2015 deadline. 

•	 In Liberia, China spent $4 million on radio expansion, in 
cooperation with the Liberia Broadcasting System in 
2008 (Wu, 2012: 15). An agreement between the Chinese 
and Liberian governments in 2012 provided the Liberia 
Broadcasting System with technical assistance for 

satellite transmission, broadcasting equipment and 
interpretation; the government will also help with the 
cost of renting the transmitting satellite for two years.

The former U.S. secretary of state, Hillary Clinton, referring 
to the expansion of Chinese and Russian television net-
works at a time when the presence and influence of other 
international media are diminishing, remarked that the 
U.S. was “engaged in an information war and we are losing 
that war” (Gaouette, 2011). However, for Beijing, media 
expansion and support are framed as an aspect of its “soft 
power” campaign, alongside resource diplomacy, student 
exchanges, foreign aid and other initiatives. The new 
African Union (AU) building, erected by Chinese and 
Ethiopian construction companies as a gift from the 
Chinese government and inaugurated in 2012, just before 
the 50th anniversary of the AU, is an example of how this 
new relationship may be communicated in different forms, 
and not exclusively through the media (BBC News, 2012).

Telecommunications
China’s multipronged approach in Africa can also be seen in 
the telecommunications sector. China is engaged both in 
the production of content and meaning and in the infra-
structure on which African information societies are being 
built. China has made inroads into the emerging telecom-
munications market in Africa through a mixture of loans, 
which are part of aid packages, and export credits, which 
are used to foster Chinese investment by offering resources 
to Chinese companies willing to invest in African markets. 
For example: 

•	 In Guinea, Exim Bank loans have supported the state-
owned telecommunications firm SOTELGUI.

•	 In Nigeria, Exim Bank offered Nigeria a $100 million 
loan for the development of its Galaxy Backbone ICT 
network that should boost “the sophistication and 
effectiveness of the government’s efforts to tackle 
security challenges” (Francis, 2012).

•	 In 2010 Exim Bank supported e-government projects in 
Ghana with two concessionary loans worth $30 million 
and $150 million. Chinese telecommunications firm 
Huawei was awarded the contract for the project’s 
“technical realisation”.

•	 In Tanzania, Chinese concessionary loans funded the 
construction of the National ICT Broad Infrastructure 
Project in Tanzania. 

To date, Ethiopia is the country that has most benefitted 
from a telecommunications partnership with China. In 2006 
it received a loan of $1.9 billion to overhaul its telecommu-
nications system, followed by another loan of $1.6 billion 
five years later to further expand mobile and Internet 
connectivity (Zhao, 2009; BBC News, 2012). In the first case 
the Chinese telecoms giant ZTE was selected to implement 



44

Noref Expert Analysis – April 2014

the project, helping state monopolist Ethio-Telecom to 
expand mobile network penetration from 900,000 users in 
2006 to 17 million by 2012 and to upgrade e-government 
projects, including Woredanet, which facilitates routine 
communications among the Ethiopian prime minister, cabi-
net ministers and local constituencies (Gagliardone, 2014). 
The second loan was equally split between ZTE and its 
Chinese rival Huawei. 

While Ethiopian citizens have benefitted from improved 
connectivity, the Ethiopian experience also illustrates some 
of the contradictions of Chinese interventions in Africa. 
Chinese authorities have distinguished themselves from 
other multilateral and bilateral donors with their  
“no-strings-attached” policy. However, this approach has 
been consistent only to the extent that the Chinese govern-
ment does not impose policy choices. The imposition of 
Chinese partners as implementers of projects funded 
through concessionary loans essentially results in a form 
of “tied aid”. In the case of Ethiopia, where state monopo-
list Ethio-Telecom controls telecommunications, China’s 
failure to push for any form of liberalisation – and the fact 
that it permitted Ethio-Telecom to expand access in  
a regime of monopoly – eventually backfired. Chinese 
companies, with little competition or local capacity, ended 
up providing very poor-quality services that built a bad 
reputation for themselves – so bad, in fact, that even tightly 
controlled official government media have been allowed to 
criticise technical glitches and incompetence  
(e.g. see Balleh, 2014).

Surprisingly, perhaps, Chinese companies have fared 
better in countries where they have encountered greater 
competition. Huawei has opened offices in 18 countries in 
Africa, including Kenya, Ethiopia and Uganda, with its 
headquarters in Johannesburg, South Africa. It has 
invested billions since the 1990s in the African telecommu-
nications sector, building towers, and fibre optics and 
cellphone networks, and is heavily involved in the day-to-
day operations and development of these networks. In 
Nigeria, Huawei signed a $750 million contract with the 
Globacom network (Ait-Hatrit, 2013) and was been selected 
by Kenya’s leading operator, Safaricom (which is partially 
owned by Vodafone), to construct its fibre optics network. 
ZTE has also won contracts with Nigeria’s Globacom and 
has taken over its 4G network (Ventures Africa, 2013).

China’s increasing dominance of core, backbone telecom-
munications systems in Africa has also been seen as  
a cybersecurity issue. Michael Chertoff, the U.S. secretary 
of homeland security, has suggested that Huawei has 
potentially significant control and surveillance of African 
information networks via technological “backdoors”. “If you 
build the network on which all the data flows”, he noted, 
“you’re in a perfect position to populate it with backdoors 
or vulnerabilities that only you know about” (Reed, 2013). 
Related to this are the concerns that African networks 
could be used as a means of shielding Chinese spying 
activities elsewhere. 

Huawei and other Chinese companies have denied such 
claims, but as media infrastructure grows in many African 
states, so has the evidence that many governments are 
keen to use Chinese-made technologies for the control and 
interception of information for political purposes. For 
example: 

•	 In Zimbabwe, the government used Chinese equipment 
to jam shortwave broadcasts in 2005 (Reporters Without 
Borders, 2006). 

•	 In Zambia, the government has apparently employed 
Chinese Internet surveillance and censorship equipment 
and expertise since February 2013, after an order from 
President Sata authorised the interception of telephone 
and Internet communications. 

•	 In Ethiopia, the government held a Chinese-supported 
“Internet Management” workshop on monitoring 
citizens’ communications (Reed, 2013).  

At the same time, it should be noted that evidence of the 
use of software for censorship and surveillance has also 
indicated collusion with U.S.- and European Union-based 
companies. In Ethiopia, where the telecommunication 
markets is dominated by Chinese companies, the British 
software FinSpy was used to spy on opposition figures. The 
Milan-based Hacking Team has provided interception 
technology to target Ethiopians living in the U.S.  
(CitizenLab, 2014).

Chinese firms have also been accused of adopting corrupt 
practices in local markets. In Zambia, ZTE contracts for 
close-circuit television surveillance cameras were termi-
nated after an allegedly corrupt process in which tenders 
were not open and costs were said to have been inflated. 
Corruption controversies have also arisen in Nigeria, 
Uganda and Kenya over allegations of cost inflation and 
shady contracting (Malakata, 2013). In 2012 both Huawei 
and ZTE were found guilty of bribing executives at the 
Algerian state-owned network Algérie Télécom and banned 
from operating in the country for two years (Malakata, 2012). 

In response, both Huawei and ZTE emphasise their corpo-
rate social responsibility (CSR) portfolios. In 2011 Huawei’s 
CSR report said that it “strongly implements ‘transparent 
procurement’ and ‘transparent sales’, and opposes bribery, 
corrupt activities, dumping … to build a harmonious 
business environment” (Huawei, 2011). Huawei’s 2013 
White Paper on Cybersecurity said that the company “[has] 
never been asked to provide access to our technology, or 
provide any data or information on any citizen or organiza-
tion to any Government, or their agencies” (Huawei, 2013). 

Whether or not the activities of such companies represent 
cybersecurity concerns – or indeed, if China’s increased 
media presence should be interpreted in terms of an 
“information war” – these rapid changes in Africa’s media 
and telecommunications sphere are an overlooked and 



55

Noref Expert Analysis – April 2014

illustrative example of the impacts and influences of  
a rising China, which warrant greater study and attention 
from policymakers and civil society in Africa and else-
where, in particular those who are keen to ensure both 
increased cooperation and connectivity and free and secure 
communications among citizens. 

References
Ait-Hatrit, Said. 2013. “Huawei hits the jackpot in Africa.” 
Africa Report, June 12th. <http://www.theafricareport.com/
North-Africa/huawei-hits-the-jackpot-in-africa.html>

Balleh, Aregu. 2014. “A worthwhile move to comfort rather 
jaded subscribers.” Ethiopian Herald, April 2nd.  
<http://www.ethpress.gov.et/herald/index.php/herald/
development/4160-a-worthwhile-move-to-comfort-rather-
jaded-subscribers>

BBC News. 2012. “African Union opens Chinese-funded HQ 
in Ethiopia.” January 28th. <http://www.bbc.co.uk/news/
world-africa-16770932>

China Daily. 2012. “China Daily launches Africa Weekly 
edition.” December 14th. <http://www.chinadaily.com.cn/
china/2012-12/14/content_16016334.htm>

China Economic Review. 2012. “China, Zimbabwe sign MoU 
to strengthen ties between broadcasters.” July 3rd 
<http://www.chinaeconomicreview.com/china-zimbabwe-
sign-mou-strengthen-ties-between-broadcasters>

CitizenLab. 2014. “Hacking team and the targeting of 
Ethiopian journalists.” February 12th. <https://citizenlab.
org/2014/02/hacking-team-targeting-ethiopian-journalists/>

Cook, Sarah. 2013. The Long Shadow of Chinese Censorship: 
How the Communist Party’s Media Restrictions Affect News 
Outlets around the World. Report. Washington, DC: Center 
for International Media Assistance. 

Farah, Douglas & Andy Mosher. 2010. Winds from the East: 
How the People’s Republic of China Seeks to Influence the 
Media in Africa, Latin America and Southeast Asia. Report. 
Washington, DC: Center for International Media Assistance. 

Francis, Ndubuisi. 2012. “FG, China Exim Bank seal $600m 
deal on Abuja Light Rail, Galaxy Backbone.” This Day Live, 
September 13th. <http://www.thisdaylive.com/articles/
fg-china-exim-bank-seal-600m-deal-on-abuja-light-rail-
galaxy-backbone/124857/>

Gagliardone, Iginio. 2013. “China as a persuader: CCTV 
Africa’s first steps into the African mediasphere.” Ecquid 
Novi: African Journalism Studies, 34(3).

Gagliardone, Iginio. 2014. “‘A country in order’: technopoli-
tics, nation building, and the development of ICT in 
Ethiopia.” Information Technologies & International Develop-
ment, 10(1).

Gaouette, Nicole. 2011. “Clinton, senators stress Mideast 
energy, US strategic stakes.” Bloomberg, March 2nd  
<http://www.bloomberg.com/news/2011-03-02/clinton-
senators-stress-mideast-energy-u-s-strategic-stakes.html>

Huawei. 2011. Annual Report: Corporate Social Responsibil-
ity. <http://www.huawei.com/en/about-huawei/corporate-
info/annual-report/annual-report-2011/CorporateSocial-
Responsibility/> 

Huawei. 2013. “Cyber security perspectives: making cyber 
security a part of a company’s DNAS – a set of integrated 
processes, policies and standards.”  
<http://www.huawei.com/ilink/en/download/hw_310547>

Malakata, Michael. 2012. “Algerian ban on ZTE, Huawei 
highlights corruption controversy.” ComputerWorld Zambia. 
<http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=D7DAD3FD-F26D-177C-
2EF38733406952D7>

Malakata, Michael. 2013. “Zambian terminates KSh. 18.4 
billion ZTE contract over corruption allegations.” CIO, 
September 11th. <http://www.cio.co.ke/news/top-stories/
zambian-terminates-ksh.-18.4-billion-zte-contract-over-
corruption-allegations>

Reed, John. 2013. “Africa’s big brother lives in Beijing.” 
Foreign Policy, July 30th. <http://www.foreignpolicy.com/
articles/2013/07/30/africas_big_brother_lives_in_beijing_
huawei_china_surveillance>

Reporters Without Borders. 2006. “Serious threat seen in 
proposed law on intercepting communications.” May 9th. 
<http://en.rsf.org/zimbabwe-all-communications-can-
now-be-06-08-2007,17623.html>

Schaake, Marietje. 2012. “Stop Balkanizing the Internet.” 
Huffington Post, July 17th. <http://www.huffingtonpost.com/
marietje-schaake/stop-balkanizing-the-internet_ 
b_1661164.html>

Ventures Africa. 2013. “Globacom signs $500m network 
upgrade deal with ZTE.” April 30th. <http://www.ventures-
africa.com/2013/04/globacom-telecoms-in-nigeria-zte-
african-business-mike-adenuga/> 

Wu, Yu-Shan. 2012. “The rise of China’s state-led media 
dynasty in Africa.” Occasional Paper no. 117. Johannesburg: 
China Africa Project, South African Institute of International 
Affairs. 

Xinhua. 2012. “China extends economic assistance to 
Zimbabwe.” April 7th. <http://www.focac.org/eng/zxxx/
t925720.htm>



Xinhua. 2013. “Visiting Chinese commerce minister signs 
agreements with Zimbabwe.” February 22th  
<http://www.china.org.cn/world/Off_the_Wire/2013-02/22/
content_28036524.htm>

York, Geoffrey. 2013. “Why China is making a big play to 
control Africa’s media.” Globe and Mail, September 11th 
<http://www.theglobeandmail.com/news/world/media-
agenda-china-buys-newsrooms-influence-in-africa/
article14269323/>

Zhao, Lili. 2009. “Contributing to the development of 
Ethiopia with wisdom and strength.” About ZTE, June 12th. 
<http://wwwen.zte.com.cn/endata/magazine/
ztetechnologies/2009year/no6/articles/200906/
t20090612_172517.html>

Iginio Gagliardone is a research fellow at the Centre for Socio-
Legal Studies at the University of Oxford and a member of the 
Programme in Comparative Media Law and Policy. Previously he 
worked for UNESCO and the Italian Ministry of Innovation. He is 
currently leading several projects looking at the emergence of com-
peting conceptions of the information society, the role of new media 
in state- and nation-building, and the influence of China in Africa. 

Sam Geall is a research fellow on low-carbon innovation in China at 
Science and Technology Policy Research (SPRU) at the University of 
Sussex, and executive editor of chinadialogue. He was international 
coordinator of Promoting Social Media and Public Participation in 
China’s Green Development, a special policy study for the China 
Council for International Cooperation on Environment and Develop-
ment, and edited China and the Environment: The Green Revolution 
(Zed Books, 2013).

Disclaimer
The content of this publication is presented as is. The stated points 
of view are those of the authors and do not reflect those of the 
organisations for which they work or NOREF. NOREF does not give 
any warranties, either expressed or implied, concerning the content.

The Norwegian Peacebuilding Resource Centre (NOREF) is a 
resource centre integrating knowledge and experience to strengthen 
peacebuilding policy and practice. Established in 2008, it collaborates 
and promotes collaboration with a wide network of researchers, 
policymakers and practitioners in Norway and abroad.

Read NOREF’s publications on  
www.peacebuilding.no and sign up for notifications.

Connect with NOREF on Facebook or  
@PeacebuildingNO on Twitter

      The authorS

The Norwegian Peacebuilding Resource Centre 

Norsk ressurssenter for fredsbygging

Email: info@peacebuilding.no - Phone: +47 22 08 79 32


