
www.russlandanalysen.de

No. 28

Otto Wolff-StiftungResearch Centre for East 
European Studies, BremenDGO

analytical
digest

2 October 2007

Political Opposition in Russia

russian

www.res.ethz.ch

Analysi■■ s
	 Russian Blogs: Tool for Opposition and State	 2
	 By Robert Orttung, Washington

Tables and Graph■■ s
	 Opinion Poll Conducted on the Occasion of the Day of the Internet	 5
	 The 1,000,000th Ru.Net Address	 7

Analysi■■ s
	 Does Russia Still Have an Opposition?	 8
	 By Andrew Wilson, London

Tables and Graph■■ s
	 Russian Attitudes Towards the Opposition	 10

Center for Security 
Studies, ETH Zurich



2

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Analysis

Russian Blogs: Tool for Opposition and State
By Robert Orttung, Washington

Abstract
Russian blogs reach the most dynamic members of the youth generation. Members of civil society have uti-
lized them to mobilize activists who support a variety of ideologies, including liberal opposition groups and 
nationalists. In some cases, information that first appeared in blogs was later picked up by the traditional 
media and then led to political action. The state has also used blogs effectively to mobilize its own support-
ers. Additionally, it has used information in blogs to coordinate police responses to street protests and has 
taken action against individual bloggers whose views the state authorities do not support. Despite these 
crackdowns, Russia’s blog culture is evolving spontaneously and thriving. 

Blogging in Russia 
Blogs are widely viewed as the most vibrant and least 
regulated part of the Internet. They are important in 
Russia because they are reaching the more sophisticated 
and active part of society, including the younger gen-
eration, at a time when the traditional media is heav-
ily controlled by the state and aimed at a mass audi-
ence. Since television and most newspapers work within 
strict guidelines, Russians see the Internet as a refuge. 
Blogging has become a popular way for young Russians 
to learn about, and actively discuss, politics and cur-
rent events largely unfettered by state restrictions. In 
particular, blogs allow for argument, which is generally 
absent in the media.

In Russia today about a quarter of the adult popula-
tion, 28 million people, use the Internet, up from only 
8 percent in 2002. At the same time, state-controlled 
television networks reach almost every household. 

Blogs allow almost any individual to communi-
cate with a potentially large audience at very low cost. 
Bloggers do not need printing presses, paper, or other 
equipment beyond a computer and an Internet con-
nection. 

Most politically-active Russian bloggers have placed 
their blogs at the livejournal.com site. The site had just 
over 500,000 users in Russia on September 21, 2007, 
according the site’s statistics page. Livejournal.com is 
an American company and its servers are located out-
side of Russia and presumably beyond Russian control, 
though they are vulnerable to hackers. However, in 
October 2006, Livejournal caused a controversy when 
it handed Sup, a Russian company with ties to the oli-
garch Aleksandr Mamut, the right to service its Cyrillic 
sites. 

Blogs are increasingly affecting main stream media, 
which reported on Livejournal discussions of topics 
including the case against then Defense Minister Sergei 

Ivanov’s son, who took the life of an elderly female 
pedestrian in an automobile accident, and the trial of 
Alexandra Ivannikova, a young woman who killed an 
Armenian cab driver after he allegedly tried to rape 
her. She was ultimately cleared of all charges, but her 
case led to heated discussions of illegal immigration 
and nationalism.

In some cases, blogs are serving as an alternative 
source of information to the mainstream media. During 
the Kondopoga ethnic riots in September 2006, blog-
gers provided some of the first eyewitness accounts of 
what happened as well as commentary on the events. 

The growing use of the Russian Internet has attracted 
the attention of foreign advertisers, who are flocking to 
ru.net sites. Within a year they could bring $90 to $105 
million in advertisements, about 35 percent of their 
income, according to Mindshare Interaction. Ru.net 
registered its one millionth website in September. 

Russia has already had some scandals associated 
with blogs. Deputy Chairman of the State Duma 
Security Committee Sergei Abel’tsev (LDPR) fired his 
assistant Irina Tolmacheva for her blog (http://budni-
pomdepa.livejournal.com/). In the blog she quoted her 
boss saying that Muscovites should round up the stray 
dogs in the city and turn them loose on the partici-
pants in the March of Those Who Disagree, which 
took place in mid-April. The blog also quoted humorist 
Viktor Shenderovich criticizing Abel’tsev for his views. 
The LDPR party staff informed Abel’tsev about the 
blog and ordered him to fire Tolmacheva for betray-
ing the party cause. 

Political Activists Use Blogs to Mobilize People
A wide range of political activists are using blogs to 
mobilize their supporters to have an impact on Russian 
politics. On the liberal end of the spectrum, activists 
like Masha Gaidar and Ilya Yashin use their sites to 

http://budni-pomdepa.livejournal.com/
http://budni-pomdepa.livejournal.com/


3

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

advertise protests or debates. Yashin is the head of the 
Yabloko party’s youth movement and has used his live-
journal blog to mobilize thousands-strong street pro-
tests. Once the rallies take place, the participants fre-
quently post pictures of the events, including, at times, 
photographs that show how the police beat some of 
the protesters. These pictures demonstrate the extent 
to which the authorities are willing to go to keep dis-
sent within limited bounds. 

At the same time, blogs have proven to be an effective 
resource for nationalists. Konstantin Krylov, for exam-
ple, used his livejournal blog to rally 3,000 for a march 
in Moscow in November 2006. In the controversy over 
Estonia’s decision in April 2007 to move a WWII memo-
rial from the center of town, both sides used blogs to their 
advantage. Russian nationalist protesters published maps 
showing where demonstrators should meet, while some 
eyewitnesses gave neutral accounts of what was actu-
ally happening on the scene. Likewise, both sides in the 
Chechen conflict have found it useful to post videos of 
battle scenes and abuses on sites like YouTube.

There are concrete cases where blogs are having 
an impact on politics. In 2006, bloggers began to 
express their anger about the decision of the Russian 
government to build an oil pipeline near Lake Baikal. 
Subsequently there were publications in the media, 
demonstrations organized by livejournal.com users, 
and ultimately, Putin’s intervention to move the pipe-
line route away from the lake. 

Are blogs a qualitatively new platform for organiz-
ing people? Mobilizers have always been able to rely 
on leaflets, then radio and television. In contrast to 
those methods, blogs allow all variety of individuals to 
address a large audience, getting out their information 
quickly and cheaply. While these features are attrac-
tive, blogs still have nowhere near the direct impact of 
the traditional media. For one thing, it is very hard for 
any individual blogger to rise above the general noise 
of the vast multitude of blogs. 

The State is also Effectively Using Blogs to 
Mobilize People
While blogs present useful new tools to civil society, in 
Russia the state also has been effective at using them. 
While so far civil society activists have been able to 
turn out small protest actions, the authorities seem to 
be able to use the information readily available on the 
blogs to coordinate efforts to ensure that these rallies 
do not go too far.

Not only have the authorities been able to use infor-
mation on the Internet to place limits on opposition 
groups, pro-Kremlin blogs work to activate youth to 
work in the Kremlin’s favor. In this sense, blogs rep-
resent both mobilization from below and above. For 

example, when the pro-Kremlin youth group Nashi 
held its summer camp at Seliger, many of the main 
events there were recorded in a blog (http://community.
livejournal.com/seliger2007/). Many other bloggers 
commented critically on these activities. While some 
accuse Nashi of being funded by state money, members 
of the group claim that it receives funding from a vari-
ety of corporate sponsors. In the Russian context, com-
panies often contribute to pro-Kremlin causes in order 
to curry favor with the political leadership. 

Whether the mobilization is driven from above or 
below, the motivation of blog writers can also vary. In 
some cases, they may be true believers in the cause and 
simply writing about what they believe. In others, they 
may be interested in contributing to a blog largely as a 
way to advance their career. Some people receive money 
to blog specific opinions. 

According to the Moscow Carnegie Center’s Masha 
Lipman, the Kremlin has a number of sites under its 
control financed through Kremlin-associated busi-
nesses. These sites are difficult to identify because they 
are not necessarily overtly loyal to the Kremlin, but only 
include criticisms that the Kremlin allows. The presence 
of such sites makes it difficult to know what to believe 
and not believe in the greater blogosphere.

The state is also using blogs in a more straightfor-
ward way to get out its message. In September, the 
Central Electoral Commission set up its own blog as 
a way of allowing ordinary citizens to ask questions of 
election officials and to report irregularities (http://com 
munity.livejournal.com/izbircom). The officials hope that 
the blog will give them greater access to Russian young 
people between the ages of 18 and 35.

Authorities Crack Down
While the authorities have sought to harness the power 
of blogs for their own causes, they have also turned 
to the cruder approach of simply shutting down the 
most outspoken opposition contributors. This process 
began in 2006 when the authorities prosecuted sites 
that reproduced the Danish cartoons depicting the 
prophet Mohammed. The site gazeta.ru received an 
official warning for republishing these pictures; a sec-
ond such warning would force it to shut down. 

The Russian authorities have taken action against 
several bloggers who have expressed critical opinions 
in their writings.

The Ivanovo-based Kursiv site, which lampooned •	
Putin’s efforts to increase birthrates by dubbing 
him the “phallic symbol of Russia,” was immedi-
ately shut down and the editor fined 20,000 rubles 
(US$770). In the past, this site has exposed corrup-
tion in Ivanovo, and this investigative work may 
have been the real reason for the crackdown.

http://community.livejournal.com/seliger2007/
http://community.livejournal.com/seliger2007/
http://community.livejournal.com/izbircom
http://community.livejournal.com/izbircom


4

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Savva Terentyev, a Syktyvkar resident, was sum-•	
moned for an interview with a local procurator after 
he denounced the local police in explicit language, 
calling for them to be burned in a public square. 
Terentyev was angered because the police had 
removed computers from the office of Iskra, a local 
opposition newspaper, and found pirated software 
on them. On August 9, the procurator filed charges 
against him under article 282 of the Criminal Code, 
inciting hatred or enmity and humiliating a person’s 
dignity, with a maximum sentence of two years. 
Observers have described this incident as an exam-
ple of local authorities flexing their muscles rather 
than a systematic crackdown on the media. 
Taras Zelenyuk, of Novosibirsk, was fined 130,000 •	
rubles ($4,500) on July 16 under article 282 for 
arguing that Ukrainians are superior to Russians 
on Ukrainian forums in an Internet forum. 
Dmitry Tashlykov, a Vladimir journalist, was •	
arrested for describing the activities of Governor 
Nikolay Vinogradov in critical terms in 2006. The 
governor’s spokesman objected to his use of explicit 
language. 

In several instances the authorities are going after 
Internet news sites in cases that could set a precedent 
for the use of blogs. The authorities are using a loop-
hole in the law that allows them to treat Internet news 
sites as full blown media outlets, with all the responsi-
bilities they have. While this practice may currently be 
informal, the State Duma is seeking to make it a law. 
The lower house is drafting a bill that equates Internet 
material with mass media publications. “Once the bill is 

… signed into law, Runet will fall into the realm of pro-
visions of the Criminal and Administrative Codes and 
any critical remark against the authorities may be inter-
preted as an insult or libel,” according to an ITAR-TASS 
analysis published April 13, 2007. So far the authorities 
have targeted two sites. In December 2006, a court in 
the Siberian region of Khakassia shut down the Internet 
news site Novy Fokus because it had not registered as a 
media outlet. The site was known for critical reporting 
on local issues. It reopened in late March after agreeing 
to register, accepted stricter supervision, and paid a fine 
of 20,000 rubles. Bloggers followed the case because 
they feared it would affect them. The site Zyryanskaya 
Zhizn (Komi Republic) was fined after failing to regis-
ter and prosecutors have applied to have it shut down. 
(It was still on line as of September 24, 2007 – http://
www.zyryane.ru/.)

In April, at the request of State Duma member Viktor 
Alksnis, the Moscow procurator filed charges against a 
livejournal user, pro-Kremlin Fund for Effective Politics 
employee Timofei Shevyakov, for alleged slander and 
insulting someone in a public forum. Shevyakov had 

added a rude comment to Alksnis’ blog. The defendant 
faces a possible year of correctional labor and bloggers 
are worried that the case will set a precedent.

As Russia heads toward the December 2007 State 
Duma elections and the March 2008 presidential elec-
tions, the authorities are making institutional changes 
that will give them greater control over the Internet. 
Only one day after regional elections held on March 
11 suggested that Moscow’s grip was not as tight as it 
could be, President Putin moved to establish a new 
agency, merging the Federal Service for Media Law 
Compliance and Cultural Heritage (Rosokhrankultura) 
and the Federal Information Technologies Agency 
(Rossvyaznadzor) into the new Federal Service for 
Mass Media, Telecommunications and the Protection 
of Cultural Heritage, that will both license media out-
lets and monitor their output. The new agency will 
have control over television, radio, newspapers, and 
the Internet. 

While official explanations of the merger cite efforts 
to streamline and rationalize the process of licensing 
television and radio broadcasting, the real purpose of 
the new agency would appear to be something differ-
ent. Raf Sahkirov, a former Izvestia editor dismissed 
for critical coverage of the 2004 Beslan school siege, 
said “This is an attempt to put everything under con-
trol, not only electronic media, but also personal data 
about people such as bloggers.”

Freedom of Information
Russia is making only halting progress toward giving its 
citizens free access to information. On April 18, 2007, 
the State Duma passed in the first of three reading a law 

“On Supplying Access to Information about the Activity 
of State and Local Government Agencies.” State Duma 
member Vladimir Ryzhkov criticized the draft, saying 
that it will change nothing and that a different version 
is needed. He said that the law allows the bureaucrats to 
determine how they give out the information. Moreover, 
the current draft does not actually require the bureau-
crats to release information and puts journalists at the 
same level as ordinary citizens. There has been no fur-
ther action on the law since its introduction.

Blogs are moving ahead much more quickly in terms 
of creating more transparency in apparently state-spon-
sored actions. For example, liberal bloggers republish 
Nashi leaflets on line to demonstrate what these groups 
are doing on the streets. 

Hyper-Local Media May Prove Effective 
While blogging remains popular, the Russian Internet is 
evolving in line with global trends. For example, there 
are now hyper-local neighborhood news sites with infor-
mation supplied by professional journalists and the 

http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/


5

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

users themselves. One example is Moi Raion, which 
provides information about numerous neighborhoods 
in Moscow and St. Petersburg (http://www.mr-spb.ru/). 
The Scandinavian media company Schibsted currently 
owns a 70 percent stake in the project and the Media 
Defense Loan Fund also holds a stake. The corporate 
involvement suggests that the project may be finan-
cially self-sustaining.

This site differs from opinionated blogs because it 
is fact-based, providing neighborhood news and pub-
lic service information that is not available elsewhere. 

While much of this news is not necessarily political, it 
can have political overtones, for example, by report-
ing that there are an unusually large number of infant 
deaths in a local hospital, where corruption is ram-
pant. 

Hyperlocal media are having a growing impact in 
several US communities because they give voice to grass-
roots concerns. In serving this function, they might pro-
vide a way to effect change, over the long term, in places 
where free media is not widely available.

About the author:
Robert Orttung is a senior fellow at the Jefferson Institute and a visiting scholar at the Center for Security Studies at the Swiss 
Federal Institute of Technology. 

Useful Links for Blogs in Russia
Overview of Russian Blogs
http://blogs.yandex.ru/

Political Blogs 
Political Discussions – •	 Community.livejournal.com/ru_politics
Official Central Electoral Committee Blog – •	 http://community.livejournal.com/izbircom
Regional Elections•	  (g_golosov.livejournal.com)
Vladimir Pribylovskii (•	 anticompromat.livejournal.com)

Blogs of Russian Politicians
Nikita Belyh (•	 belyh.livejournal.com)
Ilya Yashin (•	 yashin.livejournal.com)
Maria Gaidar (•	 m_gaidar.livejournal.com)
Vladimir Zhirinovsky (•	 blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/)

Do You Know What a Computer is and Can You Use One?

Tables and Graphs

36%

63%

1%

46% 46%

8%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

I can use a computer I know what a computer is, but
cannot use one

I don't know what a computer is

2003 2007

So
ur

ce
: O

pi
ni

on
 p

ol
l c

on
du

cte
d 

by
 th

e L
ev

ad
a 

In
sti

-
tu

te
 2

1–
25

 S
ep

te
m

be
r 2

00
7,

 h
ttp

:/
/w

w
w

.le
va

da
.ru

/
pr

es
s/

20
07

09
28

04
.h

tm
l

Opinion Poll Conducted on the Occasion of the Day of the Internet

http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://blogs.mail.ru/mail/zhirinovskyvv/
http://www.levada.ru/press/2007092804.html
http://www.levada.ru/press/2007092804.html


6

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Do You Know What the Internet is and Can You Use It?

21%

75%

4%

33%

52%

15%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

I can use the Internet I know what the Internet is, but
cannot use it

I don't know what the Internet is

2003 2007

Source: Opinion poll conducted by the Levada Institute 21–25 September 2007, http://www.levada.ru/press/2007092804.html

Are You Willing to Use a Computer/the Internet in Order to Obtain Information, Goods and Services, 
and to Raise the Level of Your Education?

45% 46%

9%

42%

50%

8%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

Definitely yes/probably yes Probably not/definitely not Difficult to say

2003 2007

Source: Opinion poll conducted by the Levada Institute 21–25 September 2007, http://www.levada.ru/press/2007092804.html



7

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Numbers of Internet Addresses Assigned to Various Top-Level Domains (2007)

10,971,172

9,741,923

6,375,886

5,885,061

4,653,997

2,461,811

2,406,647

1,723,761

1,000,000

1,000,000

67,915,616

0

5,000,000

10,000,000

15,000,000

20,000,000

25,000,000

30,000,000

.com* .de* .net* .org* .uk* .info* .eu* .nl* .biz* .ch** .ru***

65,000,000

70,000,000

Sources: * = http://www.domain-recht.de/ (figures for June 2007),  
** = http://www.switch.ch/de/about/news-archive.html?id=146 (figure for August 2007),  
*** = Russlandanalysen 142, p. 18 (figure for September 2007),  
http://www.russlandanalysen.de/content/media/Russlandanalysen142.pdf

Ratio of Internet Addresses Issued to the Population of the Respective Countries for Selected Top-Level 
National Domains

0.0000

0.0200

0.0400

0.0600

0.0800

0.1000

0.1200

0.1400

0.1600

.nl .de .ch .uk .ru

.nl = The Netherlands, .de = Germany, .ch = Switzerland, .uk = United Kingdom, .ru = Russia.
Sources: see above; population estimates were taken from the CIA World Factbook (July 2007 estimate), 
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html

The 1,000,000th Ru.Net Address

http://www.russlandanalysen.de/content/media/Russlandanalysen142.pdf


8

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Analysis

Does Russia Still Have an Opposition?
By Andrew Wilson, London

Abstract
Russia’s traditional liberal opposition of Yabloko and the Union of Right-wing Forces will play little role 
in the 2007 State Duma elections. Also marginalized are wild cards Garry Kasparov, Mikhail Kasyanov, 
Dmitry Rogozin, and Eduard Limonov. Generally Kremlin opponents have not adjusted to the current 
rules of the game by uniting their efforts, transcending past identities, and reducing associations with dis-
credited figures like Anatoly Chubais. Beyond its main party United Russia, the Kremlin has set up its own 

“opposition” in Just Russia, but it is not clear if this effort to establish a “two-party” system will be any more 
effective than the attempt in 1995. The main task for the Kremlin is to preserve its resources and popularity 
at a time when the opposition is not even powerful enough to challenge the authorities’ agenda.

Failing Liberal Opposition
The campaign for this December’s Duma elections may 
have begun, but the liberal opposition is not making an 
impact, and arguably isn’t even trying. Its divided total 
vote count seems likely to underscore even the 11.8 per-
cent that the three opposition candidates won officially 
in “authoritarian” Belarus in 2006. Only unity and a 
near miss of the 7 percent barrier would lend any moral 
authority to post-election protests. But both Yabloko 
and the Union of Right-wing Forces (URF) seem more 
interested in mere survival or possible presidential runs 
in 2008. The old arguments that they have different 
electoral niches and that their sum might be less than 
the parts do not excuse their failure to build a com-
mon front. The remnants of Russian liberalism will be 
defeated by the rules of the game to which they have 
failed to respond, rather than by the type of blatant elec-
toral fraud that has sparked “electoral revolutions” in 
Georgia, Ukraine and Kyrgyzstan. Moreover, wild cards 
like Other Russia (Garry Kasparov’s United Civic Front 
and Mikhail Kasyanov’s National Democratic Party), 
or for that matter Dmitry Rogozin’s Great Russia and 
Eduard Limonov’s National Bolsheviks, will make even 
less of an impact on the streets, if their parties cannot 
even take part in the vote.

These are the considerations before one even mentions 
the kind of “counter-revolutionary technology” that has 
been developed since 2004. The anti-NGO (non-gov-
ernmental organization) campaign, the ability to muddy 
the waters around exit polls, the role of the pro-Krem-
lin nationalist youth movement Nashi and the likely 
appearance of “counter-demonstrators,” and the increas-
ing Kremlin role in manipulating “alternative” campaign 
technologies, like the Internet and flash mob assembly via 
texting, will all severely limit the potential for the liberal 
opposition to make any extra-electoral impact.  

Lessons from Ukraine
The Russian opposition should have learnt at least three 
lessons from Ukraine’s Orange Revolution in 2004. The 
first of these is unity. The second is the need to rein-
vent your image, and not just by rebranding, although 
orange was a good choice at the time, warm and posi-
tive, a help in rallying neutrals. In the Ukrainian case 
the key task for the opposition was to transcend the pol-
itics of cultural nationalism, and go beyond the agenda 
set by Rukh in the 1990s. This it did well. One rea-
son for choosing orange was to sideline the traditional 
national colors of yellow and blue; but Yushchenko also 
ran a substantive, values-based campaign and refused 
to perform to the nationalist caricature that his oppo-
nents wanted. The Russian “democrats” also need to 
leave the 1990s behind, but in their case the need is to 
overcome their association with shock therapy, “mar-
ket Bolshevism” and “liberal oligarchs” like Anatoly 
Chubais. So-called “modular” colored revolutions don’t 
simply transfer mechanistically, unless the would-be 
opposition is a suitable vehicle. The old-style Russian 
opposition has been putting the cart before the horse, 
hoping that the mere idea, or exemplar, of previous 
color revolutions would revivify them and their for-
tunes, rather than the other way around.

The third Ukrainian lesson was also flunked, 
namely not to take money from disreputable or dis-
credited sponsors (though in the Ukrainian case this 
last lesson was learnt only retrospectively). The idea 
that Mikhail Kasyanov was a “Russian Yushchenko” 
or even a “Russian Tymoshenko” was ludicrous. Every 
rumor of a link with the exiled Boris Berezovsky has 
been a gift to the Kremlin media. Both Yushchenko 
and Tymoshenko were regime defectors who brought 
considerable resources with them, but this is the wrong 
lesson for Russia in 2007. The opposition has spent 



9

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

too much time hoping for the arrival of a sugar daddy 
from the regime’s still solid ranks, and has failed to 
understand just how effective the anti-oligarch “spe-
cial operation” was in 2003, when the Kremlin used 
its attacks against Mikhail Khodorkovsky to bolster 
its image. Whether fairly or not, it is the Kremlin that 
exploited the visceral hatred many Russians feel for the 
super-rich, and it is still the Kremlin that can play the 
anti-oligarch card.

The Kremlin’s Strategy
The liberals are therefore perfectly capable of mess-
ing things up on their own, but the Kremlin charac-
teristically prefers to over-insure. The over-exposure 
of Mikhail Barshchevsky’s Grazhdanskaia sila (Civic 
Force) on official TV seems to indicate that it is serv-
ing as a clone. The Kremlin does not want either lib-
eral party to have even the limited moral authority of 
improving on their 2003 score (4.3 percent for Yabloko, 
and 4 percent for the URF).

The liberals of course are not the only opposition. 
What about the loyal opposition? Or more exactly, 
how does the Kremlin go about picking a loyal oppo-
sition? Has the Kremlin not upset the balance of forces 
it achieved in 2003 by constantly talking of a two-party 
system (plus minor satellites), rather than four? (The four 
parties that won representation in the Duma in 2003 are 
United Russia, the Communists, Liberal Democratic 
Party of Russia, and Rodina.) The new system might 
actually have less efficient “fit” than the old. The idea 
that real factional conflict in the Kremlin might align 
with virtual competition between the main two parties 
(United Russia and Just Russia) has not really come to 
pass. The idea that the Duma elections might be used 
for a “primary” contest between presidential contenders 
seems to be fading too, though this will become clearer 
when party lists become final. Elite conflict goes on 
behind the scenes, very much across party lines or in no 
reference to party lines, and we are left once again with 
Churchill’s “dogs fighting under the carpet.”

The only real problem with the old Duma quar-
tet was with Rodina. Although clearly a political tech-
nology “project” put together by the Kremlin, at least 
in its mature stages, Rodina was admittedly a com-
plex phenomenon that posed several management prob-
lems for a Kremlin that was unsure whether to coopt 
or control its particular political niche, and which has 
always been nervous of a genuine grassroots national-
ist movement it could not command. But its replace-
ment, Just Russia, has its problems too. A new left-na-
tionalist party could keep its distance from its official 
backers in 2003, and its leaders pose as vigorous neo-
phytes. Just Russia is just too visible, and too visibly 
pro-Kremlin. Moreover, in so far as Russia now has a 

type of “theatre politics,” the audience’s attention has 
to be engaged. But the sparky personality of now-ex-
cluded leaders like Rogozin was arguably the main rea-
son why so many voted for Rodina in 2003. And the 
proposed “script” is a hard sell: the myths that Just 
Russia is an outsider party that is being victimized by 
United Russia, and that Just Russia is against United 
Russia but is pro-Putin, are difficult to finesse and dif-
ficult to grasp. The new “Kremlin 2” project may there-
fore flop like the Rybkin Bloc, the other half of a pre-
vious two-shot strategy in 1995 along with Our Home 
is Russia – if not quite so spectacularly badly (Rybkin 
won 1.1 percent). The difference can be made up with 

“administrative resources,” but the project will have no 
dynamism going forward. 

Also, where are Just Russia’s votes supposed to come 
from? United Russia is recording 50 percent or more 
in recent polls, up almost 15 percent on 2003, when it 
won 37.6 percent. Prestige-wise, it obviously has to do 
better than last time, and may want to win an abso-
lute majority by more direct means than in 2003. Just 
Russia’s potential electorate overlaps, but only incom-
pletely, with Rodina’s old electorate (9 percent in 2003), 
some of which may go to Patriots of Russia or to the 
People’s Union. So far, Kremlin-connected “political 
technologists” are running fewer “flies” this time, so 
some of their wasted vote or “moloko” is up for grabs 
(in 2003, when a variety of left-nationalist parties were 
directed against the Communist Party (CPRF), they 
won a total of 11 percent; and the 7 percent barrier, 
raised from 5 percent in 2003, is a greater disincen-
tive to vote for smaller parties). But one or more of the 
CPRF and LDPR may have to suffer – and currently 
both are outscoring Just Russia in the polls (see www.
levada.ru/reitingi2007.html or graph on p .10). 

The LDPR may have gained Andrei Lugovoi, the 
alleged murderer of Aleksandr Litvinenko, at number 
two on its party list and a substantial succès de scan-
dale, but it has lost leading financiers like Suleiman 
Kerimov of Nafta Moskva and Konstantin Vetrov (to 
United Russia), as well as long-time number two Alexei 
Mitrofanov (to Just Russia). Of course, Zhirinovsky, 
who doubled his vote to 11.4 percent last time, is noth-
ing if not a great survivor, and ultimately the Kremlin 
may prefer to stick with the predictability of his fairly 
low-cost services. Meanwhile, the fake conflict between 
United Russia and Just Russia (though it is getting 
plenty of real rough edges) may rebound to the ben-
efit of the CPRF. The Communists’ “core” electorate 
may in fact be in the high teens, without Rodina and 
the “flies” that brought it down to 12.6 percent in 2003. 
Interestingly, the Communists have barely changed per-
sonnel or policy for this campaign, hoping that Kremlin 
managers may again plump for the devil they know.

http://www.levada.ru/reitingi2007.html
http://www.levada.ru/reitingi2007.html


10

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

But Just Russia, the LDPR and CPRF can’t all get 
10 percent or more. Ultimately, the smaller parties, most 
of whom are once again actual or potential “clones” or 

“spoilers,” may tip the balance, but it is hard to assess 
their role until the Kremlin has decided just who it 
wants to push up or push down. What, for example, of 
Patriots of Russia or the Party of Social Justice? They 
could equally well take votes off any or all of Just Russia, 
the CPRF or the LDPR. In its current situation of such 
power, the Kremlin may be guilty of failing to rede-
sign the function of projects which had a much clearer 
purpose in 2003, which was then to take votes off the 
CPRF and clear a space for Rodina, as well as provid-
ing a virtual chorus for the “anti-oligarch” campaign led 
by United Russia. Some of these projects may have to 
be reanimated later in the campaign, with a late spend-
ing and advertising splurge. It may be more difficult to 
redesign them at this late stage.

The 2007 Campaign
A common theme is precisely what the 2007 campaign 
lacks for now. Once it is launched, it may help move 
more pieces into place. In key respects, of course, the 
2007 campaign is very different from 2003, and totally 
unlike that of 1999. The Kremlin possesses powerful 
reserves of popularity and resources. The problem is 
how to conserve them and manage their transfer, either 
in “operation successor” or to Putin’s new power base, 
without provoking open elite conflict. The Kremlin’s 

political technologists, however, are not used to status 
quo elections. Nor are they used to elections without 
dramaturgiia or drama. There is arguably an inbuilt ten-
dency in “managed democracy” towards constant rein-
vention, to launching a new drama for every election 
cycle, in an attempt to keep the electorate well-man-
aged. One reason for the appointment of Prime Minister 
Viktor Zubkov and the rumors of a new anti-corrup-
tion purge (chistka) might be to boost Just Russia. There 
may be a rule that you can’t play the same trick twice, 
but “oligarchs” and Russia’s unpopular “offshore aris-
tocracy” is probably a big enough theme in which to 
maneuver. However, this year’s dramaturgiia is more 
likely to be the different ways of demonstrating that 

“Russia is back.” And not just via the Winter Olympics 
or claiming the North Pole. Conflicts with neighbours 
and asserting “sovereign democracy” by “deinternation-
alising” Russia via conflict with NGOs and the OSCE 
may have foreign policy ramifications, but play well 
with Putin’s core electorate. 

And this is probably the clearest expression of the 
opposition’s limited power – its inability to challenge 
the agenda the Kremlin sets, or even to challenge the 
subordination of the 2007 elections to those in 2008.

And finally, one more form of opposition has been 
definitively rooted out – the 4.7 percent who voted 

“against all” in 2003. This option no longer appears on 
Russian ballots.

About the author:
Andrew Wilson is Senior Lecturer in Ukrainian Studies at the School of Slavonic and East European Studies, University College 
London, and an honorary fellow of the Royal Institute of International Affairs, London. He is the author of Virtual Politics: Faking 
Democracy in the Post-Soviet World (Yale University Press, 2005).

Tables and Graphs

Russian Attitudes Towards the Opposition
Party Ratings, September 2007

55%

18%

11%

7%

2% 2%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

United Russia CPRF LDPR Just Russia Yabloko Union of Right
Forces

7% hurdle

So
ur

ce
:h

ttp
:/

/w
w

w
.le

va
da

.ru
/r

ei
tin

gi
20

07
.h

tm
l



11

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Some People Think that an Opposition Should Exist in Our Country, Others are of the Opinion that 
There Should be No Opposition. What is Your Opinion?

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 23–24 June 2007, http://bd.fom.ru/report/map/d072621

32%

12%

56%

There should be an opposition
Difficult to say
There should be no opposition

Does a Political Opposition Exist or Not?

48%

33%

19%

It exists
Difficult to say
It does not exist

Which Parties, Political Movements and Organizations are, in Your Opinion, Opposed to the Present 
Government? (Open Question, Only Those Who Answered that There is an Opposition in Russia were 
Asked this Question)

24%

13%

7%
5%

2% 1% 1% 1% 1% 1% 2%

14%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

CPRF LDPR Yabloko Union of Right
Forces

Just Russia Forerunners of
Just Russia

(Motherland,
Party of

Pensioners,
Party of Life)

Other Russia United Russia Nationalists,
nationalist

parties

Many parties,
all except

United Russia

Other parties
and

movements
(National
Bolshevik

Party,
Agrarian

Party, "Nashi",
Party for the
Rebirth of

Russia, others)

Difficult to say,
no answer



12

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

Which Politicians are, in Your Opinion, Opposed to the Present Government? (Open Question, Only 
Those Who Answered that There is an Opposition in Russia were Asked this Question)

19%

11%

6%

3%
2% 2%

1% 1% 1% 1%

3%

17%

0%

2%

4%

6%

8%

10%

12%

14%

16%

18%

20%

G. Z
yu

ga
no

v (
CPR

F)

V. Z
hir

ino
vsk

y (
LD

PR
)

G. Y
av

lin
sky

 (Y
ab

lok
o)

I. K
ha

ka
mad

a (
Ru

ssi
an

 Pe
op

les
' D

em
oc

rat
ic 

Unio
n)

B. 
Nem

tso
v (

Unio
n o

f R
igh

t F
orc

es
)

S. 
M

iro
no

v (
Jus

t R
uss

ia)

M
. K

as
ya

no
v (

Ru
ssi

an
 Pe

op
les

' D
em

oc
rat

ic 
Unio

n)

S. 
Glaz

ev
 (M

oth
erl

an
d)

G. K
as

pa
rov

 (O
the

r R
uss

ia)

M
an

y p
oli

tic
ian

s, l
ea

de
rs 

of 
op

po
siti

on
 pa

rtie
s

Othe
rs 

(O
. S

moli
n, 

E. 
Lim

on
ov

, D
. R

og
oz

in,
 N

. K
ha

rito
no

v, 
oth

ers
)

Diffi
cu

lt t
o s

ay
, n

o a
nsw

er

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 23–24 June 2007, http://bd.fom.ru/report/map/d072621

What is your Attitude Towards Grigory Yavlinsky – Negative, Positive or Indifferent?

15%

11%

55%

14%

6%

I don't know who this is
Positive
Indifferent
Negative
Difficult to say

 Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 30 June–1 July 2007,  
http://bd.fom.ru/report/map/projects/dominant/dom0727/domt0727_3/d072723



13

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

What is your Attitude Towards Mikhail Barshchevsky – Negative, Positive or Indifferent?

59%

12%

20%

4%
5%

I don't know who this is
Positive
Indifferent
Negative
Difficult to say

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 7–8 July 2007,  
http://bd.fom.ru/report/map/d072823

What is your Attitude Towards Mikhail Kasyanov – Negative, Positive or Indifferent?

7%

50%21%

21%

Positive
Indifferent
Negative
Difficult to say

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 9–10 June 2007,  
http://bd.fom.ru/report/map/projects/dominant/dom0724/domt0724_3/d072422



14

analytical
digest

russian
russian analytical digest  28/07

What is your Attitude Towards Garry Kasparov – Negative or Positive?

20%

40%

10%

30%

I don't know who this is
Positive
Negative
Difficult to say

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 23–24 June 2007,  
http://bd.fom.ru/report/map/projects/dominant/dom0726/domt0726_3/d072622

What is your Attitude Towards Eduard Limonov – Negative, Positive or Indifferent?

59%

2%

21%

14%

4%

I don't know who this is
Positive
Indifferent
Negative
Difficult to say

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 14–15 July 2007,  
http://bd.fom.ru/report/map/projects/dominant/dom0729/domt0729_3/d072903

What is your Attitude Towards Vladimir Ryzhkov – Negative, Positive or Indifferent?

55%

10%

27%

3%
5%

I don't know who this is
Positive
Indifferent
Negative
Difficult to say

Source: Opinion poll conducted by the Public Opinion Fund on 28–29 July 2007,  
http://bd.fom.ru/report/map/projects/dominant/dom0731/domt0731_3/d073122



15

russian analytical digest  28/07

Any opinions expressed in Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann

ISSN 1863-0421 © 2007 by Forschungsstelle Osteuropa, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies • Publications Department • Klagenfurter Str. 3 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-7891 • Telefax: +49 421-218-3269 • e-mail: fsopr@uni-bremen.de • Internet: www.res.ethz.ch/analysis/rad

About the Russian Analytical Digest

analytical
russian

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East 
European Studies [Forschungsstelle Osteuropa] at the University of Bremen (www.forschungsstelle-osteuropa.de) and 
the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal Institute of Technology Zurich (ETH Zurich). It is supported 
by the Otto Wolff Foundation and the German Association for East European Studies (DGO). The Digest draws on 
contributions to the German-language Russlandanalysen (www.russlandanalysen.de), the CSS analytical network on 
Russia and Eurasia (www.res.ethz.ch), and the Russian Regional Report .  The Russian Analytical Digest covers politi-
cal, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in international relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at www.res.ethz.ch/analysis/rad

Research Centre for East European Studies [Forschungsstelle Osteuropa] at the University of Bremen
Founded in 1982 and led by Prof. Dr. Wolfgang Eichwede, the Research Centre for East European Studies 

(Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to socialist and post-socialist cultural and soci-
etal developments in the countries of Central and Eastern Europe.

The Research Centre possesses a unique collection of alternative culture and independent writings from the for-
mer socialist countries in its archive. In addition to extensive individual research on dissidence and society in socialist 
societies, since January 2007 a group of international research institutes is participating in a collaborative project on 
the theme “The other Eastern Europe – the 1960s to the 1980s, dissidence in politics and society, alternatives in cul-
ture. Contributions to comparative contemporary history”, which is funded by the Volkswagen Foundation.

In the area of post-socialist societies, extensive research projects have been conducted in recent years with emphasis 
on political decision-making processes, economic culture and the integration of post-socialist countries into EU gov-
ernance. One of the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested pub-
lic. This includes regular email service with nearly 15,000 subscribers in politics, economics and the media.

With a collection of publications on Eastern Europe unique in Germany, the Research Centre is also a contact 
point for researchers as well as the interested public. The Research Centre has approximately 300 periodicals from 
Russia alone, which are available in the institute’s library. News reports as well as academic literature is systematically 
processed and analyzed in data bases.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
The Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal Institute of Technology (ETH Zurich) is a Swiss academic 
center of competence that specializes in research, teaching, and information services in the fields of international and 
Swiss security studies. The CSS also acts as a consultant to various political bodies and the general public. 

The CSS is engaged in research projects with a number of Swiss and international partners. The Center’s research 
focus is on new risks, European and transatlantic security, strategy and doctrine, state failure and state building, and 
Swiss foreign and security policy.

In its teaching capacity, the CSS contributes to the ETH Zurich-based Bachelor of Arts (BA) degree course for 
prospective professional military officers in the Swiss army and the ETH and University of Zurich-based MA pro-
gram in Comparative and International Studies (MACIS), offers and develops specialized courses and study programs 
to all ETH Zurich and University of Zurich students, and has the lead in the Executive Masters degree program in 
Security Policy and Crisis Management (MAS ETH SPCM), which is offered by ETH Zurich. The program is tai-
lored to the needs of experienced senior executives and managers from the private and public sectors, the policy com-
munity, and the armed forces.

The CSS runs the International Relations and Security Network (ISN), and in cooperation with partner  
institutes manages the Comprehensive Risk Analysis and Management Network (CRN), the Parallel History Project 
on NATO and the Warsaw Pact (PHP), the Swiss Foreign and Security Policy Network (SSN), and the Russian and 
Eurasian Security (RES) Network.

digest


	Analysis
	Russian Blogs: Tool for Opposition and State
	By Robert Orttung, Washington

	Tables and Graphs
	Opinion Poll Conducted on the Occasion of the Day of the Internet
	The 1,000,000th Ru.Net Address

	Analysis
	Does Russia Still Have an Opposition?
	By Andrew Wilson, London

	Tables and Graphs
	Russian Attitudes Towards the Opposition


