
�OSW.WAW.PL

CommentaryCes
i s s u e  9  |  � � . 0 9 . 2 0 0 8  |  C e n t r e  f o r  e a s t e r n  s t u d i e s

Russian propaganda war: 
media as a long- and short-range weapon

Jadwiga Rogoża, co-operation: Agata Dubas

The war between Russia and Georgia, which for Moscow was an attempt 
to significantly improve its international position, was accompanied by an 
unprecedented campaign in the media launched in support of the efforts 
of the Russian government, both diplomatic and military. The campaign, 
which had been carried out on a grand scale and was extremely aggres-
sive, was aiming precise propaganda messages at both the foreign and 
domestic audience. The main task for the Russian media was to emphasise 
the rebirth of Russia as a powerful country, which was strong, assertive, 
had clearly defined interests and was determined to defend them. Another 
simultaneous purpose of the propaganda was to show the weakness of 
the Western world and to emphasise the divides existing there. One more 
temporary, albeit important, goal was the complete discrediting of Geo-
rgia and demonstration of the failure of its pro-Western ambitions. Inside 
Russia, the propaganda was aimed at building up the image of the most 
senior public figures and at giving legitimacy to the war. This objective 
had regularly been used to gain public support for the increasingly more 
aggressive actions taken by the authorities in the past. Russian society’s 
receptiveness to propaganda has proven once again that media is one of 
the key weapons in the Kremlin’s soft power arsenal, which is skilfully used 
to achieve the goals of the Russian government.

The scale of the propaganda campaign

The media campaign which accompanied the Russian-Georgian conflict was one of the lar-
gest and most aggressive such operations launched in Russia since 2000. The scale, intens-
ity and emotional burden of the campaign together with the chance to draw a uniform and 
consistent picture of the situation significantly outdid previous such media efforts as those 
related to the sinking of the Kursk submarine or the terrorist attacks against the Dubrovka 
Theatre and the Beslan school (all of which occurred during Vladimir Putin’s term of office). 
The ‘standardisation’ of the propaganda activities mainly results from the fact that Russian 
authorities have, for a long time, controlled all major media, especially the popular TV sta-
tions, which are watched by most Russians.

K
o

m
e

n
t

a
r

Z
e

 o
s

W
 

 o
r

o
d

e
k

 s
t

u
d

i
ó

w
 W

s
c

h
o

d
n

i
c

h
 

 C
e

n
t

r
e

 f
o

r
 e

a
s

t
e

r
n

 s
t

u
d

i
e

s
 

 K
o

m
e

n
t

a
r

Z
e

 o
s

W
 

 o
r

o
d

e
k

 s
t

u
d

i
ó

w
 W

s
c

h
o

d
n

i
c

h 



i s s u e  9  |  � � . 0 9 . 2 0 0 8  |  C e n t r e  f o r  e a s t e r n  s t u d i e s

CommentaryCes

OSW.WAW.PL 2

The goals of the campaign

The main goal which the Russian government pursued during the conflict and after 
the end of its military phase was to present Russia as a powerful country, which was strong, 
assertive, had clearly defined its interests and was determined to defend them. By building 
this image both through military activity and media broadcasts, Russia was trying to chal-
lenge the widespread belief in the global leadership of the United States. Russian politicians 
and media presented the conflict first of all as an act of rivalry between Russia & the USA 
and emphasised that their interests and policy were directly opposed to those of the USA. 
Vladimir Putin openly claimed, in an interview for CNN on 28 August, that the USA had 
played a causative role in the conflict by saying that the conflict had been provoked by 
Washington in order to promote one of the candidates in the US presidential election (which 
was an obvious reference to John McCain). Russian spokesmen emphasised the weakening 
of the US position; Mikhail Leontiev, the top commentator for Chan-
nel 1 of Russian TV, speaking during prime time on 27 August, said, 
“America is in fact bankrupt, and all its recent shenanigans have 
been aimed at covering up that bankruptcy”. 
The desire to show US weakness was related to emphasising the 
deepening divides in the West, both between the European Union 
and the United States and inside the EU itself. Russian media fo-
cused on contradictory opinions presented by individual leaders of 
EU member states concerning Russia; the state-owned TV station Vesti concluded after 
the 1 September European Union summit that, “the anti-Russian coalition of Poland and 
the Baltic states has not managed to convince the EU to impose sanctions on Russia”. 
Government-controlled media selected foreign opinions in a biased way by presenting 
the opinions of Italian or German politicians who were favourably disposed to Russia 
(among others, the Italian Foreign Minister Franco Frattini, who warned the EU against for-
ging ‘anti-Russian coalitions’). Another example was Mateusz Piskorski, former Polish Self- 
-Defence Party MP (who has been outside the parliament since 2007), presented as the head 
of the Polish section of the European Geopolitical Analysis Centre, who was trying to prove 
that not only the European Union but also Poland were far from unanimity about Russia. 
Some media outlets even used such tricks as emphasising the fact that the US embassy 
in Moscow (unlike, for example, the British embassy) had not lowered their flag on the day 
of national mourning announced by President Medvedev (Interfax, 13 August 2008).
A temporary goal, ancillary to that described previously, was the complete discrediting and 
isolation of the Georgian government (also inside Georgia). The country was presented as 
a puppet aggressor which was subservient to US interests and had violated both internatio-
nal law and human rights. At the beginning of the conflict, the Russian media totally nega-
ted the Georgian state and its policy. However, some time later, the distinction was made 
in Russia between the regime of the ‘political corpse Saakashvili’ (as President Medvedev 
called him on 3 September), which Russia disregarded and did not intend to negotiate 
with, and the Georgian nation to whom Moscow started addressing positive messages 
(on 7 September, Medvedev announced, “our attitude towards the Georgian nation has not 
changed and is still warm and brotherly”). This propaganda strategy fitted in with the goal 
which Russia had pursued since the beginning of the conflict, namely the abolition of the 
government in Tbilisi, which was unfavourably disposed to Moscow. Now that Saakashvili 
has to give an account of his actions, Russia seems to have intensified such propaganda 
efforts and appears to be giving signs of a desire to reach an understanding with potential 
rivals of the Georgian president. 

Russia’s main propaganda goal was 
to present itself as a powerful 
country, which is strong, assertive, 
has clearly defined its interests 
and is determined to defend them.



i s s u e  9  |  � � . 0 9 . 2 0 0 8  |  C e n t r e  f o r  e a s t e r n  s t u d i e s

CommentaryCes

OSW.WAW.PL �

At the same time, Russian politicians and media attempted to give the impression that 
the ‘partition’ of Georgia carried out by Russia was irrevocable. This was even expressed 
in the terminology used in the Russian media and by politicians. Russians stopped using 
the Georgian versions of the names of places in the separatist republics; thus ‘Tskhinval’ 
became the only proper name of the place previously known as ‘Tskhinvali’, and ‘Sukhumi’ 
started to be called ‘Sukhum’. 
In addition to the geopolitical tasks, the operation launched in the media was also aimed 
at reinforcing the pride of Russian society arising from the confirmation of their country’s 
status as a significant power. At the same time, it was intended to build up the image of 
Russian senior officials (both Prime Minister Putin and President Medvedev) as successful 
defenders of the oppressed fraternal nations on the one hand and the status of Russia 
as a powerful country on the other. Adding legitimacy to the war is also a proven method 
for the Russian authorities to get practically unlimited public support for their increasingly 
aggressive actions in pursuit of their personal interests. 

The characteristics of the campaign

An analysis of the general message presented in the Russian media (including the In-
ternet) has indicated the existence of a virtually uniform information front in Russia, 
with very few exceptions. This resulted from the government’s strong direct control 
of the mass media (giving guidelines to the media) and of socio-political life (unwilling-
ness of the media and commentators to present an independent minority voice on issues 
of such significance for the government), as well as from the Russian control of South 
Ossetian territory and information coming from there. In addition to the media which 
has been under the Kremlin’s control for a long time (TV, a significant part of the press 
and selected websites), a moderately pro-government point of view was also presented 
(especially at the beginning of the conflict) by some journalists in the media known 
for their independent and oppositionist stance (e.g. the Ekho Moskvy radio station 
and some websites, e.g. newsru.com).

The following proven techniques were used in the media campaign: 
- one-sidedness of the message; the television showed only the suffering of the Osse-

tian people and shocked the audience with atrocities committed by Georgian troops; 
- information blockade; in the early stage of the conflict, Russians, who controlled 

South Ossetian territory, in fact held a monopoly on information on the conflict and 
skilfully ‘filtered’ the information, e.g. by refusing access to the conflict area for non-
Russian journalists. This problem coincided with the Russian-backed blockade of 
many Georgian servers (government institutions and news agencies, among others);

- disinformation and manipulation of the facts, e.g. in the comments on the decisions 
taken at the summit of the Shanghai Co-operation Organisation, whose partial and 
cautious support was presented in the Russian media as a great success for Mo-
scow, while failing to mention the fact that SCO member states had chosen not to 
recognise the independence of Abkhazia and South Ossetia despite Russian efforts to 
the contrary. Russian media also manipulated the numbers of human casualties cau-
sed by the ‘Georgian aggression’; figures for the number of civilians killed in South 
Ossetia were constantly changing, reaching as high as two thousand people, although 
this was not confirmed by other (non-Russian) sources; 

- passing in silence over events inconvenient for Russia (e.g. real ethnic cleansing in South 
Ossetian villages inhabited by Georgians and mass looting committed there by Ossetians); 



i s s u e  9  |  � � . 0 9 . 2 0 0 8  |  C e n t r e  f o r  e a s t e r n  s t u d i e s

CommentaryCes

OSW.WAW.PL �

- biased selection of ‘eyewitnesses’; finding Georgian civilians who criticised their go-
vernment in front of TV cameras, denied that Russians had caused damage in Ossetia 
and Georgia and who called Russians “guarantors of peace and security”; 

- using the Internet in the information war, e.g. discussions on internet forums and 
circulating jokes about Georgia online, etc. 

The propaganda message conveyed by the media consisted of the two elements, propa-
ganda ‘for export’ and that ‘for domestic usage’. 
In the message addressed to audience abroad, Russia was trying to prove the thesis 
that its activities complied with international law and that the actions taken by Russia 
were in keeping with those of the West taken in the past (making reference, among other 
examples, to the case of Kosovo and the NATO bombardments of Yugoslavia in 1999). 
In doing so, Russian politicians and media representatives significantly took over both 
Western terminology and media know-how. Russian senior officials used such interna-
tional legal terms as ‘genocide,’ ‘ethnic cleansing in South Ossetia,’ ‘peace enforcement 
in Georgia’ and ‘humanitarian catastrophe in Ossetia.’ 
The ‘Western’ style of reporting on the operation was also copied; General Anatoly 
Nogovitsyn, spokesman for the Russian army, explained all aspects of the operation 
using maps and multimedia gadgets. 
The propaganda front aimed at the West was created first of all by the English-langua-
ge TV channel Russia Today. Foreign media were also used, when Vladimir Putin and 
Dmitry Medvedev gave a number of interviews to foreign TV broadcasters (including 
CNN, ARD, BBC, Al Jazeera, etc.). In fact,in the first days of the war, Russian TV was 
practically the only provider of ‘pictures’ from the conflict site (when the war broke out, 
dozens of Russian journalists ‘ready’ to give live reports on the war 
were in South Ossetia). Russian commentators later pointed out 
the Western media’s ‘lack of professionalism’ claiming that they 
had borrowed Russian recordings of the damaged Tskhinvali and 
shown them as pictures of Gori destroyed by Russians. 
For the domestic audience, Russian media created a unilateral and 
extremely emotional message, putting special emphasis on humani-
tarian issues. The pictures of human suffering and the heartlessness 
of the “Georgian aggressors”, drawn with heavy lines, dominated 
news bulletins on Russian TV and in the press. A similar message 
was conveyed in official speeches given by state representatives. A typical opinion in this 
context was expressed by Sergey Mironov, speaker of the upper house of the Russian par-
liament, speaking on 25 August about Georgian activities, “People won’t be able to live in 
one country with those who were burning alive, smashing with tanks and executing their 
families and friends, with those who drove them off their homeland, 
who deprived them of their homes and property, who were shooting 
our peacekeepers in the back and finishing off the wounded.” 
The entire campaign was characterised by an unprecedented 
level of verbal aggression addressed mainly against the Georgian 
president and his circle. The names by which Mikheil Saakashvi-
li was branded in the Russian media ranged from unfavourable 
to unparliamentary (in the latter case, Mikhail Leontiev, the commentator for Channel 
1 of Russian TV, led the way by using such words as “criminal”, “lunatic Georgian fűhrer, 
armed to the teeth by the USA,” and “Georgian paranoiac who got a spanking;” there 
was also reference to “Saakashvili’s inability to abstain from sexual activity not only 
among his subordinates but also in the presence of leaders of some countries bordering 
Georgia,” etc.). Saakashvili was also compared to Hitler by Dmitry Medvedev, who 

In the message addressed to audience 
abroad, Russia was trying to prove the 
thesis that its activities complied with 
international law and that the actions 
taken by Russia were in keeping with 
those of the West taken in the past.

For the domestic audience, Russian 
media created a unilateral and extre-
mely emotional message, putting spe-
cial emphasis on humanitarian issues



i s s u e  9  |  � � . 0 9 . 2 0 0 8  |  C e n t r e  f o r  e a s t e r n  s t u d i e s

CommentaryCes

�OSW.WAW.PL

© Copyright by OSW

Editors: 
Anna Łabuszewska, 
Katarzyna Kazimierska
Co-operation: Peter Hart
DTP: Wojciech Mańkowski

The Centre for Eastern Studies (CES) was established in 1990. CES is financed from 
the budget. The Centre monitors and analyses the political, economic and social situ-
ation in Russia, Central and Eastern European countries, the Balkans, the Caucasus 
and the Central Asia. CES focuses on the key political, economic and security issues, 
such as internal situations and stability of the mentioned countries, the systems of power, 
relations between political centres, foreign policies, issues related to NATO and EU enlarge-
ment, energy supply security, existing and potential conflicts, among other issues.

Centre for Eastern Studies
Koszykowa 6A
00-564 Warsaw
phone: (+48 22) 525 80 00
fax: (+48 22) 629 87 99
e-mail: info@osw.waw.pl

warned the Western states against the tactic of “appeasing the aggressor”, which had 
more than once given pitiful effects and added, “I mean the Munich Agreement of 1938” 
(11 August). While giving reasons for the Russian military intervention in Georgian ter-
ritory Medvedev stated, “Muggers who have sensed the smell of blood can usually only 
be stopped by surgical methods” (12 August).

The domestic success of the propaganda

While the Russian propaganda brought very modest success in the international arena, inside 
Russia the public appeared to be very receptive to the message addressed by the authorities. 
Anti-Georgian sentiments quickly increased in Russia (negative perception of both Georgian au-
thorities and the Georgian nation) and negative attitudes towards the West, especially the USA, 
intensified. According to a VCIOM opinion poll carried out on 29 August, following the events 
in South Ossetia, 51% of Russian admitted that their attitude towards Georgians had worsened. 
In a VCIOM poll conducted on 14 August the public were asked who was to blame for the conflict. 
54% of respondents indicated Georgia, 22% indicated the United States, and 12% believed that 
Georgia, Ossetia and Russia were equally guilty. 59% stated that Russia had an obligation to inter-
vene immediately. In turn, 75% of respondents in a public opinion poll conducted by the Obshchest-
vennoye Mneniye foundation on 1 September supported the Russian government’s decision to send 
their troops to South Ossetia. A survey conducted by the Levada Centre on 21 August showed how 
anti-American sentiments had been growing: in December 2007 Russian-US relations were be-
lieved to be ‘cool” (27%), ‘tense’ (14%) and ‘hostile’ (3%), while in August 
the numbers grew to 39, 28 and 8%, respectively. At the same time, 
74% of respondents believed that Georgia and the Georgian nation were 
hostages to the United States’ geopolitical aspirations. 
The anti-Georgian campaign has once again proved that the Russian 
public is highly receptive to state propaganda. As a consequence of 
many media campaigns of this kind, public sentiment in Russia follows 
the guidelines given by the state authorities. Campaigns waged by the 
Kremlin in the past against the Baltic states, Poland, the USA, etc. invariably caused a worsen-
ing perception of those countries among Russians. The Kremlin’s propaganda was even suc-
cessful when it contradicted traditional likes and dislikes; following a temporary improvement 
of relations between Russia and the USA after 11 September 2001, Russian television started 
promoting a positive image of the USA, which quickly resulted in an improved perception of 
the USA in the traditionally anti-American Russian society. Russian society’s susceptibility to 
manipulation is first of all the result of the lack of alternative sources of information. Popular 
TV stations, which are used by the authorities as propaganda bullhorns, have no alternative 
in the form of equally popular but independent media. A curious Russian can find a different 
point of view only in a low-circulation newspaper or the Internet, while most of the society either 
have no access to alternative sources or are not interested in searching for different information. 
Thus the Kremlin’s control of the media is one of the key tools of its rule that contributes to 
the consolidation of society around the Kremlin and reinforces the power of the present ruling team.

The Russian public appeared to be 
very receptive to the message ad-
dressed by the authorities, first of all 
because is no popular alternative to 
the state-controlled media.

OSW.WAW.PL


