THE VOICE OF SOUTH AFRICA



Research Report No. 35
Ake Magnusson

THE VOICE OF SOUTH AFRICA

- The Scandinavian Institute of African Studies -

Uppsala 1976



Ake Magnusson is assisting lecturer at the Department of
Political Science, University of Gothenburg, where he is
pursuing his doctors degree on South African Foreign
Policy. Among Ake Magnusson's publications are books on
Mozambique, regional organizations in Africa and South

Africa.

ISBN 91-7106-106-1
© Ake Magnusson and Nordiska afrikainstitutet 1976
Printed in Sweden by

Uppsala Offset Center AB
Uppsala 1976



CONTENTS

INTRODUCTION

INTERNATIONAL RADIO COMMUNICATION
Advantages and Disadvantages of the
Shortwave Technique

VOICE OF SOUTH AFRICA: A MEANS TO INFLUENCE

THE OUTSIDE WORLD
Background
The Establishing of a Station
Multifarious Operation
Target Areas And Programme Time
From Six to Nine Languages
Radio Programming

"Active Contacts with the Audience
Afrikaans On the Air
Radio "Export"

THE SOUTH AFRICAN VOICE
Changed Policy

NOTES
SOURCES AND LITERATURE

15
15
17
20
22
28
29
32
35
36

40
43

47
54



FIGURES AND TABLES

Figure
Figure
Figure

Figure
Figure

Figure
Figure

Figure

Figure

Table
TabTe
Table
Table
Table
Table

o U1 B W N —

j—

. Some Important Shortwave Nations. 1960 and 1970

2. Possession of Radio Receivers. 1969

. Advantages And Disadvantages of the

Shortwave Technique

4, South African Panorama. 1962-1972

. South Africa”s External Shortwave Services.

1953-1971

6. The External Service of SABC
. Shares of Various Languages in Transmission

Time. 1967 and 1971

. Number of Screenings On American TV of RSA

Department of Information Films

. Number of Screenings of RSA Films in USA

(Not On TV)

Target Areas. 1967 and 1971

Types of Programmes. 1970

Contacts With Listeners

Attendants To Radio Course in Afrikaans
Transcripticn Service. 1968-1972

The Ranking of the Voice of South Africa in
Some Popularity Polls

13
16

21
23

30

45

46

26
33
34
37
39

42



INTRODUCTION

The aim of this report is briefly to make a survey of one of the
techniques which the government of South Africa is employing tn

order to project abroad its own image of the prevailing conditions

in the country. The Voice of South Africa, the South African shortwave
station, has so far been the object of very Tittle systematic research.
In fact the information about the station has never been put together
to any form of a general picture.

The space of time primarily analysed is 1967-1971. In principle the
findings as reported should be relevant also today. In 1974 it is
however said that the authorities have decided partly to reduce the
operation of the Voice of South Africa. Some possible explanations
of this decision are given in the concluding chapter of the report.

This survey has been undertaken within a research project on Southern
Africa at the Institute of Political Science, University of Gdteborg.

The aim of the analysis is to make clear the political motives of the
South African propagandist. In that connection the very contents of
the transmissions have been of minor interest. Instead, the ambition
has been to give a general picture of the methods, the motives, the
target groups, and the programme contents of the station.

The manuscript has been read by several people who have made useful
comments. I should Tike to mention especially Rutger Lindahl, Lennart
Weibull and Jorgen Westerst&hl. No one of the persons mentioned,
however, are responsibie for the contents or the conclusions of the
report. A hard work has indeed been done by Jaak Talvend, the
translator.



INTERNATIONAL RADIO COMMUNICATION

The broadcasting media are supplying large groups of Tisteners not

only with news and entertainment. To a great extent they have also

come to work for the cause of different kinds of propaganda. There

the aim is ultimately to influence listeners in a certain direction.
The propaganda department of the Vatican, established at the beginning
of the 17th century, is now for instance using shortwave transmissions
as one among several techniques for carrying out the missionary command
of St. Matthew. To a still greater extent political agitation is making
use of the broadcasting medium. Through systematic indoctrination and
other techniques the population of one”s own country can be made to
approve of the ruling ideology. However, the broadcasting medium also
plays a positive role in several countries. In the materially poor
states the radio may be an important way of mobilizing the population
in Nation Building.

During the post-war period many states, and by no means only those
belonging to the powerful parts of the world, have been trying to
reach people outside the borders of their own countries, too, through
the broadcast medium. Through it they want to reach out with a propa-
ganda message of some sort. The motives of the transmissions differ.
In some cases the aim is primarily to disseminate knowledge about
one”s own country which one considers to be too 1ittle known in the
outside world. Sometimes the transmissions aim at neutralizing and
correcting the image of the broadcasting country which has been
projected by another state. Then again the shortwave broadcasts are
used in order to disseminate a certain political ideology through

the ether Tanes to the citizens of other nations.

During World War II systematic shortwave transmissions were put

to the test in an international context.l) It was the Fascist
propagandists who first used the broadcast medium for duping people

in the countries already enslaved and the areas not yet "1iberated”.2)
As is well known the post-war period has meant neither peace nor
settlements of the ideological confrontations in the world. Numerous



states, new ones as well as old ones, have procured well oiled propa-
ganda machineries where the shortwave transmissions aimed at an inter-
national audience constitute one cog. At bottom the development within
the ether communication field is a token of the frictions among the
nations of the world.

Between 1950 and 1970, twenty-seven countries - originators of nearly-
all international shortwave communication - increased their total
transmissions from 3 222 hours per week to 12 313 hours.3) During
the nineteen fifties, the decade of the "cold war", the total
transmission time of shortwave radio increased by 131 %. The growth

was slower, or 65 %, in the sixties.

Not quite unexpectedly the Soviet Union and its satellite states, the
Paople”s Republic of China, and the USA with its more or less closely
allied countries are the parties who dominate the ether Tanes. The
two super powers justify their own policy and try to discredit that
of their antagonist through the broadcast medium, too. Intermittently
there is relaxation in the relations between the blocs and during
such periods, today named deténte, the tone of the propaganda
disseminated through the ether lanes is rather often changed.

But international shortwave transmissions are by no means reserved

for a few states only. Many other countries have acquired substantial
resources within that field. Thus in the nineteen sixties the People”s
Republic of China and Albania expanded their shortwave transmissions
considerably. Of course this is connected with the aspirations of the
two countries of being the sole and true representative of international
socialism.

During the first half of the nineteen sixties Ghana tried to assume
the responsibility for and the leadership of Panafricanism.4) The
external propaganda activities of the country were the target of

a notable expansion, and among other things a shortwave station was
constructed. When Dr. Nkrumah was overthrown in 1966 the ambitions
of standing out as the leading state of the continent abated.



‘9p "d ‘1261 H0gSdy solpey SsabLuaas pue ¢| *d ‘mouy 03 3ybLy Byl :s04nog

YOIY4Y HLNOS thl 6

N3Q3NS 8 L

YNYHD - 9

JONVYS 6c- £l

NYdYD 82 €2

WINLY0d 22l L

vand - 8

YINYETY €/9 8L

1dA93 6/ be
NIVLI¥E L1YT4D £2 ot

ANVIY3D LSTM 9L ee

SILVLS LSINAWKWOI
NY3d0dn3-1Sv3 Y4 €l
YNIHD 40
21719Nd3Y¥ S.37403d ¢l €€
R B A P e aﬂﬂ&ﬂ%&w“ﬁmmmﬁﬂmyg&ﬂfwﬁmuﬁmw«menxnuNWEWWmanmvﬂn. S DXDY D AR OX AR RY AN

- ysn 92 e
NOINA 13IAOS 88 <9

008L 009L 0Oyl 00zl 000L 008 009 00F  00Z (%) 0£-0961 oL6l
AWIL NOISSIW SIOVNONYT

(393M/sanoy) IWIL NOISSIWSNYYL ALNNOD  -SNVHL 40 3SYRIONI 40 ¥3gWaN

0/6L ANV 0961 SNOILYN 3JAVYMLYOHS INVLHOAWI 3JWOS

| sanbL4



Consequently the extent of shortwave transmission by Ghana carrying
propaganda was reduced during the Tatter part of the decade. On the
other hand Egypt, being deeply involved in the Middle East conflict,
has gradually acquired ever more resources for broadcasting. Through
international shortwave transmissions the elite of the.country want
to market their viewpoints. Foreign commentators and news agency
Jjournalists rather often pick up the Egyptian viewpoints through

the shortwave broadcasts of the country.

0f course the motives of states for shortwave broadcasting are not
always identical. On the other hand, at the bottom of the broadcasts
there often is a wish to give prominence to one”s own country or to
the social principles one claims to represent. Many younger states
among the developing countries are thus using the broadcast medium
to strengthen their international position:

"In addition to the giants of the shortwave world, the emergent
and newly independent nations have great interest in shortwave
broadcasting. They wish to tell their story internationally
because they are in a hurry to achieve some sort of status
in the world community. Short wave broadcasting provides a
quick path." 5)

In the confrontation between Great Powers a small country may consider
it its task to bring the world to better order. Sweden is an example
of such states. The shortwave transmissions of this country are said
to be neutral, but still have a political motive, and they fulfil a
vital function:

"It is through its character of a radio voice from a non-aligned
state that Radio Sweden has reached a unique position as a
radio station... The attitude of the listeners towards Radio
Sweden is characterized by confiding expectation; one more or
less automatically takes it for granted so to speak that the
ether message from neutral Sweden shall also be characterized
by a striving for unbiassed thinking...

In our world, so dominated by ideological antagonism and by
control over the flow of information, Radio Sweden and other
independent radio stations are indispensable." 6)



10

Even though the motives and the substance of the international
shortwave broadcasts differ somewhat, there is a clear picture

of the development. The number of transmitters and the total
transmission time is increasing quickly. Twenty-five years ago
there existed an estimated number of 385 shortwave stations. Today
the number is as least 1 400. The power of the transmitters is in-
creasing. Nowadays transmitters with 200 kilowatts of power and-
more are not unusual. A regular ether war, a power game, is on

and at present there is no general evidence-of a de—esca]ation§7)
The struggle is about the listeners of today and tomorrow in the
countries of the world.

In a recent report to the president of the USA it was thus estimated
that there .are around 800 million receiving sets in the wor1d.8)
One third of the receivers, still according to this report, are
able to tune in to shortwave broadcasts. In 1980 there will be
twice as many wireless sets as today. The shortwave audience will
thereby double at least in ten years. Much of the future growth
will take place in the so called developing countries. In the
Third World the new and, due to the advances of transistor techno-
logy, cheap receivers create entirely new bossibi]ities for the
elite of communicating with the masses of people. This is probably
the future prospect which attracts above all the already rich
countries and makes them expand their shortwave transmissions
further.

Advantages and Disadvantages of the Shortwave Technique

The strong points of the shortwave technique are that ether waves
do not need visa, that they have to be declared for customs only
in exceptional cases and that they are difficult to deport.g)

So the message of the sender generally reaches the receivers
without being restrained by earthly boundaries. The radio also
offers a quick and direct contact to the propagandist. As early as

one or two hours after a certain event it is possible for the sender

to give his version of and to comment on what has occurred. One can



Figure 2
POSSESSION OF RADIO RECEIVERS 1969

(Filled part of bar shows the number able
to receive shortwave transmissions)

1

REGION NUMBER OF RADIO RECEIVERS (millions)
(10 30 50 70 90 110 130 -

LATIN AMERICA/CANADA -

USA L 23

WESTERN EUROPE N |

EASTERN EUROPE [ ]

AFRICA | 1

NEAR EAST/SOUTH EAST ASTIA ]

EAST ASIA (with CHINA) T

OCEANIA L

I
24 60
2 275
36 112
34 110
6,5 12
5,5 17
10 52
2 7

Source: Material from Shortwave Broadcasting in the 1970's, p.



12

also address people across the globe almost as easily as people in
the very neighbouring country.

For propagandists the new and relatively cheap receiving sets mean
attractive prospects of the future. New groups of people can be
reached, not least the great and quickly growing masses of the
Third World. For several reasons these people may be difficult to
reach with the propaganda of the printed word (non-urban Tiving
and illiteracy are two circumstances which diminish the service-
ableness of the printed word in the developing countries).

From the sender point of view the shortwave technique is relatively
cheap to use. Other forms of propaganda demand considerably more
resources, the size of the audience being constant. Moreover the
radio transmissions make a dialogue with the listeners possible.

By reading individual letters from the mail response of the audience
the sender can carry on a pseudo-dialogue and thereby among other
things strenghten the confidence in his transmissions.

However, there are weak points, too, connected with the shortwave
technique, the most important of which are stated in figure 3.
Compared to printed propaganda the ether message has a short time
of exposure. Printed text can be reread several times, but the
radio voice exposes its message only during a very short space of
time. A great disadvantage in the shortwave technique is the fact
that it is difficult for the audience to find the frequency of the
broadcast unless there is exact knowledge about it beforehand. To
these weak points one should be added which has been touched upon
already, the raging ether war. One effect of it is that the
frequency bands contain interference; other stations break into

the transmissions. Moreover, in the nature of the broadcast medium
1ies the difficulty of delimiting fixed target groups. The senders
have to take into consideration that in most cases the audience

has a disparate composition. Thereby very 1ikely the propagandist”s
possibilities of influencing certain target groups with one technique
and others with another are impaired.



Figure 3

ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF THE SHORTWAVE TECHNIQUE
(From the sender point of view)

13

SHORT TIME
OF EXPOSURE

SHORTAGE OF
SPECTRUM SPACE

DIFFICULTY OF
_ FINDING
RIGHT FREQUENCY

N

DIFFICULT TO
DIRECT AT
CERTAIN
TARGET GROUP

INTERNATIONAL
SHORTWAVE
TRANSMISSIONS

NO PHYSICAL
BOUNDARIES

IMMEDIATE
DIRECT CONTACT

|

NEW GROUPS CAN
BE REACHED

N

ECONOMICALLY
ADVANTAGEOUS

DIALOGUE WITH
LISTENERS

SPOKEN WORD
SUGGESTIVE




14

However, a general summing up of the advantages and disadvantages
of shortwave transmissions will indeed give as a result that the
former predominate so far. Such an estimation is founded on a
"relativistic angle of approach", in other words the shortwave
technique is weighed in relation to other existing technique$ of
disseminating propaganda extensively. Thus the value of the short-
wave technique is on several levels. The most important reasons
for frequent employment of the technique are summed -up by an
American shortwave specialist in this way:

"In the field of international relations, high frequency
broadcasting plays an important and a unique role. It is
the only broadcasting medium capable of direct, universal,
personal and immediate communications between the people of
the world." 10)



VOICE OF SOUTH AFRICA:
A MEANS TO INFLUENCE THE OUTSIDE WORLD

Background

The Republic of South Africa is one of the states which have added
foreign broadcasting to their arsenal of propaganda techniques.
Especially in the nineteen sixties conditions were created for such
transmissions. The capacity for transmissions was strengthened con-
siderably. The number of target groups and countries to which the
broadcasts were beamed was enlarged further. The motive force of
these measures was the wish to neutralize the growing negative
attitude of the outside world towards the apartheid policy.

Since the National Party came into power in 1948 there has been an
aspiration to strengthen the resources for information and propaganda
of the government. At the beginning of the nineteen sixties a Depart-
ment of Information was established, which was independent from an
organization point of view. Thereby the government had at its disposal
an important and in ¢oyrce of time ever more powerful instrument for
bringing to market the doctrine of “separate development" in front

of a domestic as well as a foreign audience. As is well known the
criticism of the apartheid policy increased very much in the nine-
teen sixties. As an important part of its counter-offensive the South
African government has employed information and propaganda.

A great number of publications are published today by the South
African Department of Information. They are widely circulated and

more and more material is made available for interesting and inte-
rested people abroad as well as in South Africa. In its simplicity
figure 4 shows a more general feature of the propaganda offensive.

The Panorama, the costly four-colour periodical, is widely circulated,
as appears. During the years 1962 to 1973 the circulation increased
from 63 000 copies to 265 000 at each publishing occasion (usually
each month). At the beginning of the nineteen seventies the magazine
had six language editions, compared to three one decade earlier.



16

"eLA0134d SUOLIBUMOJUT 3O juduiaedsg ©s340ddy |enuuy :324no§

2L61 9961 2961
sueeyLdaly (%€1) 0°te (%12) 0°92 . (#p2) €°s1 L 0
. . L
(%28) g€ i
(#8%) 0°09 (%61) 0°zL [ o
ystebuz | (zly) §°L0L 0°€9 f
(%12) 0°92 = ool
(z01) 02l I
0°vZL -
051
uewasy | (%£2) 0°09 r
002
youau4 (%L1) 0°0g r
ystueds (T2 0°8 i
yaang (#L1) 082 ~ 052
5992 r

~ spuesnoyy uti
s$91dod JO usqunu

(*s3ovoeaq uL saunbij Aq usAlb
UOLIRINDULD [B303 S,JB3A Yoes 4O UOLINGLUISLP DALIR[DY "P3e[NndULd s3Ldod JOo 4aquny)

2L61-2961 YWYJONVd NYITH4Y HLNOS
4 84nbL4



17

The English edition has been the leading one during the whole period.
USA, Great Britain and some other English-speaking countries, so
important to South Africa, constitute the main market for the Panorama.
However, in absolute as well as in relative figures the French and German
editions have considerably extended their markets during the decade. This
of course reflects the increasingly important part economically and po-
litically played by France and Western Germany in The South African
context. The Panorama example thus illustrates in brief the South

African propaganda offensive especially in connection with those
countries which are important to South Africa if she is to maintain

her present economic position.

The establishing of a shortwave station in the sixties should be seen
within the context of a general South African propaganda offensive.
Thus the Voice of South Africa is a concrete example amongst others
of the ambitions and techniques employed by Pretoria to counter the
ever growing criticism of the country’s internal policies.

The Establishing of a Station

When, late in the spring of 1963, the South African Parliament dis-
cussed the voting of supply for international shortwave broadcasts
1) The country had been
using radio transmissions for a considerable time in order to give
news from and programmes about South Africa. But till then the
broadcasts had been almost entirely concentrated to the African

this was by no means an entirely new item.

continent. In fact the Africa Service, a section within the South
Africa Broadcasting Corporation, produced an abundant supply of
programmes and the number of transmitted hours was proportionately
large.

For several years the authorities had been considering starting more
shortwave broadcast directed at an international audience. They looked
upon such broadcasts as a way of disseminating information about South
Africa. The broadcast medium was meant to add another technique to



those which were already employed by the authorities to furnish the
outside world with particulars about the politics of the country and
the conditions of life of the various ethnic groups. For South Africa
the international climate had greatly deteriorated, they observed.
Around the world, to a growing extent in the western countries as
well, the policy of apartheid was being criticized. Several "radical"
transmitting stations, foremost among them Radio Cairo, Radio Moscow
and Peking Radio, had intensified their attacks on South Africa. This
state of affairs underlined the importance of the broadcast medium

as a political weapon.]z) Thus the feeling was that a substantial
increase in the resources for shortwave broadcasts formed an integral
part of a necessary South African counter-offensive.

In the government programme which in all essentials was accepted by
the parties in the white Parliament the corner-stone was a new
shortwave station composed of four transmitters with a capacity

of 250 kilowatts each.') The existing 20 kilowatt transmitter would
thus be replaced by a station of considerable capacity.]4) Only a

few states in the world had such a powerful shortwave station at their

15)

disposal at the time. The cost of investment amounted to some 9

million Swedish Crowns (1,5 million US dollars) for the new station,

to which amount the annual operating costs are to be added.]6)

The motives behind the support to shortwave broadcasts were shared by
the White Government as well as the official Opposition in Parliament.
‘The National Party spokesman described the underlying intentions in
the following words:

“The content of those broadcasts will be directed positively at
the outside world. It will not be positive propaganda 17) because
it is of no avail to try to refute propaganda with propaganda.
The SABC will give a positive picture of South Africa as a
civilized country...

We shall make the outside world acquainted in a positive way with
the fact that we are not, for example, a police state; that we
are not, for example, still Tiving in the dark ages ... (and)
that there is no slavery here and that one can worship God here
in South Africa ...



We shall give the world a positive picture of the fact that we in
South Africa are a civilized and highly developed nation. That
will be our image ...

The radio is a mighty weapon in one”s hands in order to give the
outside world a picture of one”s country, a picture of our economic
might, our country”s inherent cultural force, its composition in
the cultural sphere, our country”’s policy. I should not blame the
SABC at all if they were, for example, to tell the outside world
that every race group in this country receives what is its due,
and that it receives this as far as possible. I should not regard
that as being propaganda. Nor would I blame the SABC if it were
to say that the race groups in our country are living in peace
and in orderly communities which are unequalled and incomparable
with the rest of the world ..." 18)

Among the white opposition parties the shortwave broadcasts were
considered an important way of disseminating the South African
propaganda. In fact the broadcast medium was also t0 become a
direct instrument of the country’s foreign policy:

"These transmitters will in fact become instruments of our foreign
policy; they will be the mirrors in which many people in the
emergent countries in Africa will have their first glimpse of
South African conditions and of the peoples of South Africa. We
know that as far as the African Continent is concerned we are
faced with considerable animosity as a result of a great deal

of unjustified propaganda about our country .

It is no use saying that this will not be a propaganda service.
Talks will be presented on those services. There will not only
be music but talks as well because without talks the service, as
a propaganda service to tell the truth about South Africa, is
worthless ... 19)

In October 1965 the head of the Government of that time, mr. Hendrik
Verwoerd, inaugurated the recently established radio station. In
his address the Prime Minister expressed his hope that great numbers
of listeners around the world would prove willing to acquaint them-
selves with the messages of the South African voice. The purpose of
the shortwave broadcasts he worded in this way:

"
..

. the primary aim of the External Service would be to present

to the world a faithful picture of the South African way of

1ife, and the traditions, growth and ideals of the people of

South Africa. The Voice of South Africa - as the service is knowh -

19



would not be used as a weapon against any country or people, but
would be an instrument for promoting good-will, understanding and
co-operation between nation and nation, and a medium to disseminate
factual and objective knowledge and information about the Republic
of South Africa." 20)

"The Voice of South Africa will beam truth and goodwill to all
parts of the globe ...

it will counter that which is so harmful to the welfare of this
continent and to civilisation as a whole." 21)

Six months Tlater, in May 1966, the truly up-to-date shortwave radio
station started its operations. Thereby South Africa had at its
disposal another technique for disseminating propaganda, or rather
partially tinged information. The criticism passed abroad on South
Africa™s policy of apartheid had been the most important incentive
to the construction of a new and expensive shortwave station.

The earlier concentration upon services directed at their own

continent was now abandoned. As appears from figure 5 they also

started working on other continents through broadcasts. The programme
time was gradually extended. Thus between 1966 and 1971 the total amount
of transmitted hours doubled. New languages were employed to enable the
message of the voice to reach ever more listeners.

Multifarious Operation

A propaganda orientated shortwave station seeks to influence its
listeners mainly through the programme contents of the services.
Through the choice of themes and the character of the broadcasts

it strives to establish a positive attitude towards the transmitting
country, a certain ideology or certain recommendations of action.
However, propaganda stations of today also have other closely re-
lated activities as a complement to the actual programmes. The motive
power behind the former is the wish to establish a "co-operation”
with the audience. Through two-way communication they aim at creating
a wider and more profound interest and confidence in the sender. At



21

VOId4y 3aIsLn0 ||
YO THAY

2161-€G61 Y0OGpPURH AL OLPRY P|JOM WOA4 |PLUSJRY :324N0S

L6l 940§ 2689

0/61 80ty 769

6961 860% 028§

8961 SG9¥E G629

961 /661 8999

9961 - 09%S

v961 - 0L0g

2961 - Ovee

0961 - 0b62

k) €561 - Geov

0006 000Z 0009 000¢ omw_ ﬁuu
(393m/utw) IWIL NOISSINSNYYL dv3A

(yo9m J4od saInULW UL ‘SwL} uOLSSLWSUBRJ] |P10])

1£61-£S61L SIDIAYIS JAYMIYOHS TYNYILX3I S, yIITddY HLINOS
G aunbL4



22

the same time an active contact with the audience offers a basis
for appraising the programme policy of the sender, for instance.

In these respects the Voice of South Africa is a well developed
propaganda station. In figure 6 a schematic survey is given of the
channels which the South African station is using to facilitate the
contact with people beyond the own borders.

A closer description of and a discussion about the shortwave services
of South Africa may well be structured with figure 6 as a basis:

> services as regards target areas, languages and programme contents

> contacts between sender and audience in the form of a programme
magazine and correspondence

> Radio tuition in Afrikaans, one of the two "white languages" in
South Africa

[> Transcription service or Radioc "Export"

The presentation is concluded by a short discussion about the impor-
tance of the South African shortwave broadcasts.

Target Areas And Programme Time

The South African shortwave broadcasts, like those of other stations
generally, are internationally directed. Services are specially
beamed to one or more geographically fixed areas. The listeners

in the "target areas" in question thereby have rather favourable
reception conditions.

The shortage of spectrum space and the atmospherics of course are
circumstances which may impair the technical quality of the broadcasts.
However, the fact that the propagandist directs his: transmissions at
geographically remote areas does not exclude their being monitored

in other countries. The circumstance that the sender states the



Figure 6

THE EXTERNAL SERVICE OF SABC

INSTRUC-
TION BY
CORRES-
PONDENCE

V

EXTERNAL SERVICE
(VOICE OF SOUTH
AFRICA)

ATTENDENTS
TO AFRIKAANS
COURSES
\\\\
\\\\\
POTENTIAL AUDIENCE
)i
’ GENERAL
LISTENERS
N
|
PROGRAMME X
MAGAZ INE Fj.
DX:ERS AND

TRANSCRIP-
TION

SERVICE

MAIL
RESPONSE

OTHERS WITH A
SPECIAL INTEREST

| S ——Y

FOREIGN
STATIONS

))))))))))))mmm,,,

LISTENERS




24

target area makes it pbssib1e to conduct a study of a central aspect
of these broadcasts, that is for which receivers they are intended.

The Voice of South Africa covers widely spread and large target areas.
The audience - potential and factual listeners in the target areas -
is 1iving in different cultures, is speaking different languages and
has varying political viewpoints. It is to this background that the
South African services are adapted and then they are beamed to
different target areas.

Until the autumn of 1966 South Africa mainly addressed Africa in its
broadcasts, as appears from figure 5 (p. 19). A few years earlier,
however, they had started a fairly small daily service for Europe in
English. Although the earlier programmes were meant for Africa this
did not at all mean that they covered the whole continent. East
Africa and Southern Africa were primarily reached by the South African
services. North Africa, West Africa and the Middle East were not in-
cluded in the catalogue of target areas.

When the new transmitter came into use a considerable raising of the
level of ambition took place as concerns for instance the number of
target areas. Radio South Africa changed the character from a regional
African transmitter to a world station. The first step into the wider
international areas involved the starting of services for North America
(four target areas and 55 minutes of daily broadcasts to each target
area). The Middle East and North Africa were also incorporated in the
schedules for services.Not until the next year, i.e. 1967, were the
broadcasts extended to Europe on a larger scale. The estimate made

was evidently that the two North American states from a propaganda
point of view were more urgent than the European homelands of the
forefathers.zz)

The target areas stated by the Voice of South Africa, here grouped
into regions, and the total transmission time to each target area
in 1967 and 1971 are shown by table 1. In 1967 (beginning of the
year, see note 23) Africa still dominated very much, as appears.



25

Of the total time 74 % was devoted to African services. The shares
of Europe and North America were 5 % and 20 % respectively.

Between 1967 and 1971 the total programme time was increased from

7 665 minutes per week to 10 968 minutes, or by 43 %. This widened
space for radio communication was given to Europe (start during the
latter part of 1967), North America (extension of transmission time)
and New Zealand/Australia (each with one broadcast a day from May
1968). A new programme, the “South Africa Bulletin", started in

1968 with a view to furnishing South Africans abroad and the diplo-
matic representatives of the country with news about the course of
events in Southern Africa.

As appears from table 1 Africa, Rest and the Middle East had
about the same transmission time in 1967 as in 1971 in absolute
terms. As the total transmission time increased during that period
this meant that those two regions reduced their relative share of
the total programme time.Thus Africa had as much as 74 % of the
sender attention in 1967 but the share of the region had been re-
duced to 54 % in 1971.

In 1971 nearly 45 % of the programme time was devoted to working on
and disseminating information to the politically important states
in North America, Europe, Australia and New Zealand. TheSe nations
are South Africa’s interchange partners. Trade, investments and
immigrants form South Africa”s umbilical cord to the outside world
and the placenta was, and still is, formed by several "western"
countries. The Third World and the Communist states had begotten
and were still actively nourishing the strategy of isolating South
Africa from the outside world. In order to prevent this strategy
from being put into political practice South Africa is working

on the Western Powers energetically. An element in this work is
made out by shortwave broadcasts to the countries mentioned.

South Africa is broadcasting to Europe in no Tess than five
languages: English, German, Portuguese, French and Dutch. Through



26

*2/61 pue /96 0oOoqpuey AL OLpey p|AOM UO paseq :334n0S
€7 930U 98S SPBIALYS SSOLAJSS MIU |BUDABS JBIA BYI JO Jded 4d33e| By} Burung (|

% 00l 896 0L % 001 G99 £ Le3ol
L 0¢clL - - UL3s[|Ng eIty U43Yyanos
L 95/ - - eL{ed}Sny/pue|ea7 M3N
31l 910 ¢ 02 0vs 1 RILJABUY YIAON
61 oot ¢ S G8¢E adouny
L ¥8 L aL 3se3 S|PPLW
6 800 L el 986 3159y
Sl 8€9 L L2 990 ¢ Ledausy
0€ e € e 919 ¢ 7S] pue u4syhos
2] 268 § 174 899 § ROLULY
auLg yoom Jad awLy Joam Jad
12303 40 % sajnuLw [e303 40 % sajnuLw eade 39b4e]
Li6l :Nog

(9em Jad sagnuLw)
LZ61 ONY :Sm_ *SYY 139¥YL

L ®Lq9e]



these services those countries of the continent are reached which
are the most important to South Africa. Through English services
the American continent gets to know the White South African version
of the apartheid policy. In 1972 a French-speaking radio. service
was started as well, beamed to the French-speaking part of Canada.

The Africa services can be divided, as is done in table 1, into

three main groups. East and Southern Africa comprise South Africa”s
neighbours Lesotho, Botswana, Swaziland, Rhodesia, Angola, Mocambique
and the Malagasy Republic (Madagascar). Kenya, Tanzania, Uganda,
Malawi, Zambia, and Zaire also belong to this group. Programmes
beamed to these 13 states filled 55 % of the total "Africa time"

in 1971. Between 1967 and 1971 East and Southern Africa have received
a growing share of the "African" transmission time. Mayby the most
marked change on that point was that broadcasts in French to the
Malagasy Republic started in 1971. As early as the starting year

more than 550 minutes per week were allocated to this state. That
meant that a considerable proportion of the total programme time

of the region was reserved for this purpose. But at that time

South Africa”s efforts to improve its relations to black Africa

had become an essential feature in the country”s foreign policy.
Shortwave broadcasts, which are to be seen as one tool in the foreign
political arsenal of techniques, were thus employed with the aim of

throwing a bridge from South Africa over to its neighbouring countries.

North and West Africa form a second target area for the Voice of South
Africa. Broadcasts are specially beamed to Ghana/Nigeria, to French-
speaking West Africa and North Africa. More regular and co-ordinated
broadcasts to French-speaking West Africa started in 1972. However,
the total radio time alloted to "the rest of Africa" has not changed
during the latter half of the 1960°s.

A third target area is "Africa General". As the name implies the
programmes are here directed at the whole continent. The services
are in English and, though to a minor extent now, in Afrikaans. But
the all-embracing target area of Africa has been given less space in
the South African broadcasts. It is probably considered to be less

27



28

effective to try to include all Africa at one and the same time.
Instead of that a relatively strict special destination of the
radio communications would mean better utilization of the
shortwave resources.

Latin America and, with a few exceptions, Asia are missing as
target areas for the Voice of South Africa. As early as 1968 the
SABC stated in its annual report:

"A11 that remains to be added are broadcasts to Latin America
and the Far East. These transmissions have already been planned
but it will be some time before they are put into effect." 24)

At the coming into being of the station in 1965 it was also declared
that there was a design to have services in Spanish, although the
minister did not state directly that the target area was Latin
America.zs) But so far no transmissions to the two continents have
been put into effect. The reason for this probably is a general lack
of resources combined with a gradation of urgency. Politically as
well as economically Europe and North America are more important to
South Africa at short sight than for instance Latin America and the
Asian states.

From Six to Nine Languages

The number of languages in the services increased from six to nine
between 1967 and 1971. The English Service occupied a good 58 % of
the programme time on both of these occasions. The major part of the
African transmissions and those to North America as well as the rest
of the industrialized countries are in English.

Afrikaans, which is the mother tongue of some 60 % of the South
African white population, has been losing its significance as a
radio language. During the years 1967 to 1971 the share of Afrikaans
in the total transmission time, as shown in figure 7, decreased from
16,9 % to 3,5 % (or from 1 292 minutes per week to 378 minutes).



As very few people outside the borders of South Africa speak this
language the propagandist has gradually come to prefer broadcasting
in other and more current languages.

German, Dutch, French as well as Portuguese and English are being
used in order to 9ain understanding and sympathy for the present
social order of South Africa, through broadcasts to Europe. French
is also an important language in the African services, foremost in
connection with West Africa and the Malagasy Republic. As for.the
colonies (up to the summer of 1974) of Angola and Mocambique
Portuguese is employed, of course, but also Tsonga. The latter
Tanguage is spoken by a considerable part of the Africans in
Mocambique which is the area which furnishes the mines of Transvaal
with African "guest workers". Swahili and ChiChewa are likewise
languages which are mother tongues of Africans in different states
in East and Southern Africa.

Radio Programming

An important component in the South African radio programming is,
in the words of the responsible parties themselves:

"As in the case of other Services, the Portuguese Service
orientated its programmes to points of contact between South
Africa and its target areas. One example was a series entitled
Relacoes Bilaterais (mutual Relations), depicting events of
interest to both South Africa and Portugal, with particular
attention to the evergrowing co-operation between the two
countries." 26)

This line of action, that is to give prominence to the shared values
and interests, historic as well as present, of the sender and the
receivers is frequently found in connection with propaganda. Thus

a series of South African programmes have been constructed around
the "theme of mutual relations". Examples of this are the series
"South Africa and her Neighbours" 27),"Een Rijke Erfenis"zg) (about
the Dutch and their role in the building of the South African nation)

29



“LL6L Pue /961 00GPURH AL OLPEY PLJOM WOJY [RL4DIBY :BJUNOS

9S8
ebuosy ueuJsy ya3ng eM3YJLY) LlLyemg ninz Yyouau4 -nbnjuaod  sueeylady ysiLbug
" " — —~— — T — [anthan]
- 0l
= b= - 02
o o
- 0¢
- 0%
(%99m uad =~ 0§
sajnulw 896°0Ll) LL6L
- 09

(3o9m uad
ssanuLw 999°/) /961

5485
783 |

%

(4eaf yoes awLj} uoLsSSLwsuedl [e301 jo sabejusouad m>wpc—mmv

LZ6L ANV £961 IWIL NOISSIWSNVYL NI S3IIVNINVT SNOI¥YA 40 STYVHS
[ 84nb14

30



31

and the one in French about "contributions to South African history
and culture by personalities with names like De Villiers, Du Toit,
Fouché, Malan etc" 29

A closely related theme is South Africa’s supposedly vital importance
for the free world (meaning Western Europe, North America and other
non-communist states, Programmes supporting this idea can be indicated
by the example of " 'Southern Bastion', which emphasizes the stability
in many fields of this strategically placed southern country". 30

In a series of features South Africa”s economic, political and mili-
tary value to the Western world is illustrated. Another favourite
subject is the country™s rich mineral deposits and the strategic role
of the Simonstown naval base in the protection of navigation. The
Soviet concentration in the Indian Ocean and the agressive war of the
terrorists on the mainland do not escape the South African radio voice.

To "Portuguese soldiers fighting the terrorists in Angola and
Mocambique" 31) several programmes were beamed (up to the summer of
1974). Their purpose was to divert and morally support soldiers

from a poor mother country situated many long days at sea away.

Thus now to mention a concrete example, a recurrent programme sent
every week was started in 1970, directed at the troups of the colo-
nial army and "it included messages to them from friends and relatives
in South Africa or Portugal, as well as messages from them to their
families at home" 32

A very prominent theme in the South African broadcasts is the putting
up for sale of the country”s unique internal politics. Efforts are
made through broadcasts to gain the outside world™s sympathetic
appreciation of the doctrine of separate development for the diffe-
rent races, or at least to achieve that this "social philosophy" is
not so harshly criticized. By featuring.the history of the country,
the prosperity of the present and the harmonious relations of the
race groups a legitimacy is indirectly aimed at for the apartheid
policy.



32

The South African broadcasts, especially those directed at Europe,
from time to time take up the theme of immigration. That this is
done is not to be wondered at. The country is said to need an annual
immigration of the magnitude 34-40 000 white people if the present
economic growth rate is to last. The shortwave station is trying to
do its part as regards the growth of population. This is done for
instance through programmes about the careers of immigrants and the
great future prospects which are associated with immigration to
South Africa.

For DX:ers and others with a special interest there are programmes
where received letters are read and answers are given to questions
put. 33) This technique for two-way communication is often used

by most shortwave stations in the world.

The characterization as regards themes which has been made here,
though more impressionist than systematic, may be made more complete
by the 1ittle general information which is available. In table 2
are shown the data about the programme structure which, according
to statements, are publicly accessible. As is shown, news and
commentaries have totally 1/4 of the transmission time (1970).
The topical programmes and those dealing with the Bantu people,
at least this is the case with several services, account for
together 1/3 of the programme output. Thus a good half of all
programmes are such as directly or indirectly exhibit what tradi-
tionally is looked upon as political issues.

Active Contacts with the Audience

The relation between the shortwave station and the actual audience

is difficult to map out more in detail. The number, composition and
reaction of the actual listeners are chiefly unknown factors. 34)

The quantity of mail response from the listeners gives an indication,
however faint, of the sender-receiver relation.



33

Table 2
TYPES OF PROGRAMMES. 1970

Percentage of transmission time

Type Portuguese, French, English
German and Dutch services
services

New reports 20

Commentaries 7 24

Music 1 19

Topical/Features 26

Programmes about 1

the Bantu people 7 57
Other 29
100 % 100 %

1) Programmes about the different ethnic groups of the African
majority in South Africa

Source: Based on SABC Annual Report 1970, p. 35-36

In 1967 the Voice of South Africa registered nearly 15 000 letters
from listeners. Five years later, as shown by the data in table 3,
they could open more than 44 500 letters from their audience. The
increase during that period is most considerable, probably even
compared to that of other stations. (The foreign broadcasts of
Radio Sweden each year receive some 30 000 letters 35)).

In 1971 the South African shortwave station arranged and broadcast

a prize competition. 42 000 people joined it, hoping to be awarded

the desirable first price. The glory and prize were won by an English-
woman with a striking slogan: "Even the sun sings in South Africa".
This achievement was rewarded with a free travel to and a fortnight’s
stay in South Africa. 36



34

Tabl

e 3

CONTACTS WITH LISTENERS

number of
letters received

number of receivers
of "RSA Calling"

1967
1968
1969
1970
1971
1972

14 849
19 471
23 970
33 461
89 000"
44 542

30 000
40 000
60 000
70 000

1) Thereof prize competition 42 000
Source: SABC Annual Report 1967-1972

Mail response from listeners fulfil three vital functions, seen
from a sender point of view:

[ They provide an opportunity to open a direct, personal commu-
nication with active people in foreign countries. As far as
the Voice of South Africa is concerned, one is:

"conscious of the fact that by paying close attention to

letters from listeners, important public relations work

can be done on behalf of South Africa. For this reason

every one of the 19 471 letters received during 1968 was
acknowledged and answered. Letters criticizing Radio RSA 37)
or South Africa were sympathetically and patiently answered"

In accordance with the South African estimation the letters from
listeners play an important part in the propaganda work, for a

personal and convincing treatment is effective:

"and in many cases correspondents revealed a change in
attitude in later letters" 38)



35

[>> They make it possible to set up an address register file of
active and probably socially fairly interested people. As far
as South Africa is concerned this file is chiefly being used for
sending out the programme magazine RSA Calling (see below)

[=> The technical information received through correspondence, mainly
with DX:ers, 1is of value in the efforts to improve the quality
of the broadcasts.

In 1968 the Voice of South Africa started publishing a programme
magazine with six issues annually. The chief part of the information
in the magazine directly or indirectly deals with the programming
carried by the station. But "RSA Calling" also to a great extent
contains summings up of central programmes. They usually recapitulate
radio talks showing South Africa”s economic strength, the conditions
of separate development and the country’s good relations to the
outside world. In 1971 the magazine distributed 70 000 copies on

an average, which is 40 000 more than during the first year of
edition.

Afrikaans On the Air

Shortly after the new shortwave station started its activity a mani-
fest form of contact with a part of the audience was initiated. In

1967 the broadcast medium was made use of in order to convey knowledge
of Afrikaans, that is one of the two official languages in the country,
spoken by a majority of the whites. The radio course was started:

"Because of the interest in the youngest European language, and
because these language lessons present the opportunity to convey
information about our country.". 39)

Thus the motive force was not only the wish to teach the language as
such. The tuition was also Tooked upon as a way to "foster under-
standing of this country". 40)



The course is a combination of lessons via radio and a mere correspon-
dence course. The pupils Tisten to Tessons through shortwave broadcasts
and then send by mail their solutions of different tasks. A special
staff on the radio station corrects the answers of the attendants and
returns them to the pupils.

The number of pupils increased very much between the years 1967 to
1972. In 1972, 3 400 people attended the course. This was, as shown
by table 4, substantially more than at the start of the course.

The tuition is in English, Portuguese, French, German and Dutch.

The Afrikaans pupils mostly belong in the USA, Great Britain, West
Germany and Holland.

Radio "Export"

A sophisticated shortwave station seeks to "export" its programmes,
to have a transcription service. In this way it can distribute its
programmes through other transmitters, as well. This procedure has
two evident advantages. Mr. Bengt Gustafsson, head of the foreign
programmes of Radio Sweden, words these advantages in this way:

“We do not have to take bad reception and wearisome listening
conditions into consideration. There are possibilities of
presenting Swedish music, even such as is advanced. Dissemina-
ting information about Sweden through the domestic broadcasts
of other nations can of course lend special weight to the
credibility." 41)

So increased credibility and better conditions of reception are
two circumstances which justify a transcription service. Generally
special programmes are produced by the "exporter" which are then
offered the foreign prospective buyers.

The South African transmitter, the Voice of South Africa, has a
transcription service as one sphere of activity. This is valued
and given a motive for in the SABC annual report:



37

2L61-L961 34odey Lenuuy 2gys :9d4n0S

«TSURRYLA4Y UL 358493UL JO S3JJUID ULEW dY3 ULewdd
Auewday U493S8M pue BILJBWY YIJON, INQ 3[Qe|LBAR SL UOLJRUMOJUL P3| LRIBP adow oN ([

00y € - 08¢ 08¢ ()24 oot t 0oy 1 261
006 ¢ 0L 0¢e 00¢ 00¢ 000 L 0oL 1 LZ6l
LSE ¢ §S1L - A% CIA 198 Ev6 0L61
:Nwm L - - - - - - 6961
2v0 | - - 921 1L e€s glLe 8961
8Le - - 9L 0g el 0oL L961

Sjuepualle 4o
J43qunu [e30] 49Y30 yoang asanbnjuog youad 4 ueway ystbu3

FLETY
sjuepuslze jo anbuoj 43yjop

(snbuog Jsyzow aAL3oadssd ALdy3 pue s|Ldnd aAL3oe jo Jaquny)
SNYWYAIY4Y NI 3SyN0J OIOVY OL SINWANILLY

¥ °lqel



38

"Judging by the very favourable comments from foreign broadcastings
organisations, the Overseas Transcription Service programmes are
extremely popular and are helping to project a positive image of
South Africa" 42)

In 1972, 454 foreign stations, the great majority of them broadcasting
in English, ordered programmes from South Africa. In table 5 information
is given which shows that the transcription service has been extended
substantially during the years from 1968 onwards.

A weekly programme in Portuguese which is sent regularly by some
fifteen stations is included in the transcription service material.
Another example is a programme with news and commentaries which is
distributed to some American radio corporations every month. This
programme is broadcast by stations with 7 million potential listeners.
In 1977 the Voice of South Africa supplied foreign radio stations

with 2 000 records and 750 taped recordings. 43)



39

"2L61-8961 34009y |enuuy OgyS :3d4nog

5y (BuLssiw sde|ndoiLyded) 2
S0 LL61
99¢ 2 v ¢l 8 § [ oL 19 ¢ 8 0f 8€2 0L61
gee 2 v sl v 0§ L 8 /S £ 6 62 602 6961
S0¢ 2 v sl v 5§ 9 8 2 ¢ 6 62 26l 8961
suotije3s Butaspao 7 | 2 1 Z L Z L Z L Z L
40 Jaqunu [ejo} yaqng ystueds Youau 4 9sanbinjaod uewJay ystibu3 483,

soumedb04d YSY dY3 PaJdpA0 SARY YO LYM SUOLJRIS OLpeRYy

(1) uL se suoL3e3s 9Yy3 4O SILJIUNOD 3WOY JO Jaquny 2
pajejs abenbue| UOLSSLWSURAT Y3LM SUOLIRIS BUuL4apuo Jo Jaquny °|

2/61-8961 "IITAYIS NOILJIYISNWYL
G 91qel



40

THE SOUTH AFRICAN VOICE

The South African external services on shortwave are to be seen
against the background of the "international isolation" experi-
enced by the &lite of the country in the nineteen sixties. The
motives for the considerable expansion of the Voice of South
Africa were, according to the government, to spread the truth,
but not propaganda:

... the external radio service will also not be a propaganda
service and it will merely reflect the true image of South
Africa and its peoples ..." 44)

The radio programming and other indicators touched upon in this
report show that the aim of the "South African voice" was, and
still is, to contribute in creating a positive image of South
Africa in the outside world. The start of the new transmitter
was made at a time when the repudiation - at least from a moral
point of view - of the apartheid policy had met with broad inter-
national support, although not always so deeply felt.

The Voice of South Africa is employing several techniques for
influencing its listeners. As the foremost among those we

probably find the radio programming, Which is well adjusted in

its contents and skilfully modelled. The harmonious relations
between the different racial groups and their increasingly good
conditions of life is a central theme of the radio propaganda.
Another theme is South Africa”s good relations to "Western coun-
tries" and certain African states and the dependence of especially
the former upon South Africa’s natural resources and strategic
position.

During the nineteen sixties the transmissions gradually became more
sophisticated. There were introduced a programme magazine, an Afri-
kaans course and a transcription service. To a growing degree they
became important instruments for supplying propaganda about South
Africa.



The two aspects of motive and technique thus give us important
knowledge about the South African counter-offensive. However, a
third aspect should bo touched upon in this context. What are the
real effects of the radio propaganda? It is indeed difficult to

find an adequate answer to that question. 45)

From the point of view of the South African propagandist a rela-
tively positive estimate of the effects seems to be plausible.

The increasing extent of the mail response from listeners and
pupils of the Afrikaans courses and the growing transcription
service indicate immediate results of the activity. The fact that
the operations of the Voice of South Africa have been extended du-

ring the sixties is in itself an expression, though only indirect,
46)

of the propagandist”s own positive estimation of the activity.
Of course, the real effects must be measured oh a social psycho-
logical level, for the ultimate intention of the propagandist is
to influence the attitudes of individuals in a certain respect
and, hopefully, their behaviour as well. However, no such studies
have been made on the audience of the South African radio trans-
mitter, and they are to be found extremely marginally in other
cases.

Every now and then DX clubs arrange so called popularity polls
where the transmissions of the shortwave stations of the world are
given each their points. The participants and criteria vary very
much. So from a strictly scientific point of view it is risky,

for this reason and others, to use the results of these popularity
polls. In spite of these circumstances we have chosen to present
some selected data from polls from the last few years. Even if the
discussions around these are fenced about with obvious reservations
as to validity and reliability, it should be interesting to try to
see the Voice of South Africa in a comparative perspective.

In table 6 are shown the rankings of South Africa in the popularity
polls to which we have obtained access. 47) As can be seen the

41



42

URWADY UL UOLSSLwsuedq 1s3q Buipaebay (2

J9BURAJR BY] JO A4JUNOD BWOY BY3 UL SJ3:¥Q Fueaw si ,[sued jeuorjeu, Ag (|

€61 €9521 uiiaLlhg

‘s48:xXq bui|[e) UDPOMS € S49:XQ 13LACS sqn[J-Xa 33LA0S €L61
€/61 °£6ZL uLaaLLng Auewdsy 3saM Ul J9-Xa 43bLyoeads

¢sa3:Xq BuLyle) uspamg Amm - =Yy3s3NdQ UOL3eLZOSSY €161

€461 *lyel utisLlng

¢suaa:xag buiyle) uspamg L BLPU] UL Su3:Xd 0GZ  RLPUL 40 Qn[J-XQ Les4sAlun €L6l
€161 ‘peegl ulia|Lhg qnly sd4ausyst]

‘sao:xa burypey uspams 8 4 S9LAIUNOD Of, SABMJUOYS URD LuBWY £/61
¥0-21-€461 S3143UN0D J43Y30 JyBLa ul ysn ‘erydspe|Lyd

Ja9buedde wod) 493387 0L Sd43:XQ ¢, ldued [euoijey, 40 qnia-xq aLbuetal €161
Auewlday 3SaM © |euOLIRUADIUT

€L/€ “2L13NPAY-4333 ] - SL94XS3LIQUY-UD | [BM[31I LK 261
2/61 €S0z1 uLIsling eaably suLzebeul

fsa9:Xq BuL{[e) uspams 2 pue aouedd ‘wnib|sg yousady *,X ewedoued, 2L61
Auewasy 3S9M
UL J42-xq 49b6iyoeuds

LL/€ f3119NIAY-4333 ANN - ~42s3nag uoljelzossy LL61

89/2 ‘3113NPIy-4333 6 «loURd LeUOLIRN, pue(Bul “IMSI 8961

954n0S eoLA4y Yyanos Aq pabuedde Jea)

0 BuLyuey A_mu:cnwowu;mm

Ltod

$770d ALI¥YINAOd IWOS NI VOI¥4Y HLNOS 40 3DI0A 3HL 40 ONIMNVY 3HL

9 ?iqel



43

Voice of South Africa holds a prominent position. It is estimated
that some 40 of the 250 radio stations in the world with foreign
broadcasts are "internationally known".48) The shortwave radio
station of South Africa belongs to this exclusive group. The
Voice of South Africa even seems to be one of the leading mem-

bers of the club. In several polls its position is very prominent.

Changed Policy

In 1974 it was reported in South African newspapers that the
broadcasting policy was going to be rather drastically changed.
Transmissions to Europe, Australia and Frenchspeaking Canada were
to be closed down. 49) The other target areas, on the other hand,
were to be kept intact. The motive for this change was stated
vaguely, but one general reason was said to be the small audience
that actually listened to the transmissions.

A great many radio stations in the world have recently considered
reducing or even breaking off their services to certain areas.
Generally this has been due to the increasing expenses. The number
of listeners is too small compared to the costs of the transmissions.

'The possible South African reductions may be one expression of a
basic change in the foreign policy of the country. There is a wish,
and this has been stated explicitly by the SABC, to use the great,
although Timited, resources in order to "conquer" the African
continent. As -Angola and Mocambique have recently turned into inde-
pendent black states, and as Rhodesia is likely to follow suite in
a few years” time,South Africa must face the consequences of the
new situation. Friendly, or at least not hostile, relations to
black Africa is becoming an increasingly urgent task in the mana-
gement of the country’s foreign affairs. One way, though certainly
only one of many, would be to concentrate the propaganda offensive
on Africa. Should this be the argumentation in Pretoria, the new
policy as regards the external transmissions is a dynamic adjustment
to the general foreign political situation of the country.



a4

Another motive, which does not necessarily contradict the former, may
have to do with a valuation of the technique as such. In the arsenal
of existing propaganda techniques there are several which have been
tried, not without success, by South Africa, especially during the
last fifteen years. Printed information and film material are among
these. In for instance the USA the number of screenings of South
African propaganda films have increased, on TV as well as publicly.
(Figures 8 and 9.) The same development is to be found in several
other countries which are politically and economically important to
South Africa. A comparison between the shortwave technique and the
film technique may thus turn out to the advantage of the latter in
the considerations of those in power. The limited resources being
constant will in that case lead to new priorities being given. The
transmissions to those target areas which, from a general foreign
policy point of view, are not looked upon as belonging to the poli-
tically most important ones will be reduced.

A changed policy as regards radio transmissions does not at all

mean, however, that the shortwave technique has lost its importance.
It will be employed in the future, too, but the priority target areas
are likely to be ranked differently. At bottom this expresses how well
established this technique is as an instrument for the foreign policy
of South Africa.



Figure 8

NUMBER OF SCREENINGS ON AMERICAN TV OF RSA DEPARTMENT OF
INFORMATION FILMS

number of
screenings

2.000

1.500

1.000

500

Source:

S ,
-62 -63 -64 -65 -66. -67 -68 -69 -70 -71 -72 year

Annual Reports, Department of Information, Pretoria

45



46

Figure 9
NUMBER OF SCREENINGS OF RSA FILMS IN USA (NOT ON TV)

number of
screenings
70.000 -

60.000 ~

50.000 -
40.000 -
30.000 -

20.000 -

10.000 A

0

-63 -64 -65 -66 -67 -68 -69 -70 -71 -72

Source: Annual Reports, Department of Information, Pretoria

year



47

NOTES

1)

~nN
~

3)

4)

In a manner which is easy to understand and matter-of-fact
Lars-Eric Wanstrand deals with the broadcasting policy of Nazi
Germany in his book "Kallt krig i Etern" ("Cold War Through the
Ether"), Folk och Firsvars skriftserie, No. 3, 1970, p. 17 onwards.

Thus Germany is the typical example from history of how the broad-
casting medium-was subordinated to narrow political purposes. When

the National Socialists had usurped power the national propaganda
leader ‘Joseph Goebbels made the radio his own special pet. The so
called people’s radio set, which was cheap and which was forced

upon all homes by law, had its frequencies blocked, for the German
people was only to listen to the German national broadcasts. When
Hitler started his blood-stained war of conquest, three out of

four German homes could quickly learn about heroic military success,
the general decadence of the enemy and the essence of the jewish race
through the people”s radio. But the propaganda was brought outside

the frontiers of "Aryan" Germany, too. Through shortwave transmissions
the message of Nazism was trumpeted forth to peoples already enslaved
and not yet "liberated". So between 1933 and 1939 the shortwave trans-
missions increased from 2 hours a day to 70 hours. Towards the end

of the 1930”s the transmissions were managed by 300 radio people
fcompared to seven earlier) and they were beamed to all parts of

the world.

The shortwave broadcasts of the British BBC also increased quickly
from the outbreak of war. The struggle against Nazism was extended
to the ether field, too. When the German leaders broke their word
to the population of the country, this was made full use of in the
BBC counter-offensive through the ether lanes.

The Right to know, pp. 12-13.

Magnusson, p. 11 onwards.

5) Duke, p. 49.



48

6)

7)

8)

9)

10)

13)

Hansson, p. 57.

The efforts to handle the planning of spectrum space is dealt with
in Owe Nordin“s series of articles, "25 &rs frekvensplanering"
(Twenty-Five Years of Frequency Planning) which Qas published in
Eter-Aktuellt during 1972 and 1973.

Report of the Presidential Study Commission on International Radio
Broadcasting: The Right to know, Washington, 1973.

Jamming, that is electronic disturbance of transmissions, is an
existing technique of prohibiting the transmissions of foreign
stations from reaching the citizens of a country. Today efforts
to prohibit free radio communications are made almost exclusively
by the communist states.

Jacobs, p. 59.

During the debate there were strong doubts among the Opposition as
to the suitability of politically placing the extended activity
planned under the heading of the Minister of Posts and Telecommuni-
cations. Mr. Albert Hertzog, the Minister in question, had made
himself known as belonging to the extreme right wing of the National
Party. Instead of that the spokesman of the opposition wanted the
responsibility for the transmissions to be directly incumbent upon
the Office of the Prime Minister. Moreover there was criticism
during the debate directed at the fact that neither the Minister
of Foreign Affairs not the Minister of Information had been con-
sulted in this matter. The opposition wished that the expanded
transmissions which were intended should take place within the
scope of the general foreign political aims of the country.

Area Handbook for the Republic of South Africa, pp. 448-449.

Radio RSA: Our shortwave station.
A presentation of the Voice of South.Africa (no dating), obtained
from the SABC in February 1974.



14)
15)

16)

17)

18)

20)

21

~

22)

23)

World Radio TV Handbook 1965, p. 162.
Hansard, Assembly Debates, 21.5 1965, col. 6478.

Ibid., col. 6484.

Information about the annual costs of the External Service and the
number of employees is not available separately, but is included in
the SABC Annual Report without being accounted for separately.

By "negative propaganda" here is meant propaganda which contains

a direct criticism of conditions in other countries, e g in the
African states. "Positive propaganda" means that one stresses the
representation of one”s own country as being successful, harmonious,
etc. So "positive propaganda" contains ho essential comparisons
between South Africa and e g the states in Africa which have a
critical attitude.

Hansard, Assembly Debates, 21.5 1965, cols. 6484-6485.
Ibid., cols. 6476-6477.

AR 1966, p. 29.

Laurence, p. 78.

An alternative explanation, but to me not a convincing one,

could indeed be that the South African authorities regarded the
existing propaganda machinery as sufficient with regard to Europe.
In relative terms the need to cover North America was consequently
perceived as more urgent a task.

Data about transmission time, languages and target areas have been
obtained by systematically penetrating World Radio TV Handbook
1953-1972. Sometimes shortwave radio stations change e g their
transmissions during the calendar year. As a basis for this table
and for some other combinations of facts in this section we have
the following periods within the calendar years:

49



50

24)

25

~

26)
27)
28)
29)

30

—

31)

32

~

33

-~

34)

1953 whole year 1967 Nov. 66-March 67
1960 "~ 1968 Nov. 67-March 68
1962 "- 1969 Nov. 68-March 69
1964 "- 1970 March 70-May 70
1966 March/April 1971 Nov. 71-May 72

AR 1968, p. 33.

Hansard, Assembly Debates, 21.5 1963, col. 6526.
AR 1970, p. 36.

AR 1969, p. 32.

Ibid.

AR 1970, p. 35.

AR 1972, p. 40.

Ibid., p. 41.

AR 1970, p. 36.

The foremost programme for listeners is called "P.0. Box 4559".

In this so called Mailbag programme it was announced on February 5,
1974: "... Mr. Ake Magnusson of the Institute of Political Science
at Goteborg™s University. We have written to you, giving the details
you wanted on Radio RSA." Along with a brief stencilled description
of a technical nature of the Voice of South Africa, this was
the station”s answer to a letter from me concerning

four vital questions about the South African shortwave station.
Another letter from me has pot led to any reactions at all. This
example, though it may be a unique case, shows how the letters from
listeners are sometimes used in dubious ways.

There are few more important studies which analyse the relation
between the audience and the sender. Some of the minor analyses



51

which have been made are dealt with here as an introduction. In a
report Rutger Lindahl (Lindahl 1971) describes how the analyser is
to grasp the propaganda intentions and the target groups of the

" sender by studying the audience. With empirical material as a
starting point, made out of letters from listeners read in the
different broadcasts, Lindahl analyses the structure of the
Swedish audience of three shortwave stations situated in commu-
nists states. But, and the author emphasizes this very much, the
study shows the difficulty of answering particularly interesting
and relevant questions through the technique chosen.

In his study Kurt Tornqvist of Beredskapsndmnden ftr psykologiskt
forsvar (the Swedish Board of Psychological Defence) recapitulates
an opinion poll in Sweden in 1969, where there is certain information
about the Swedish audience and its listening in to foreign broad-
casts in foreign languages and in Swedish (Torngvist 1970).
According to this poll 2,4 % of the Swedish population was said

to have listened in to the Swedish broadcasts of the Soviet
shortwave station on some occasion during the year in question.

The shares of the corresponding transmissions of other countries
were: West Germany 1,7 %, Poland 0,9 % and East Germany 0,4 %.
There was a possibility for the people interviewed to state more
than one alternative. Tornqvist makes several reservations to these
results. One of his main results is that on some occasion 1/5 of
the population 1istened in to transmissions to Sweden from foreign
stations.

In-a minor report Kurt Torngvist and Kjell Aggefors supply some
principal features of studies published in Radio Free Europe’s
Situation Report (Tornqvist 1973). The analyses in question

concern the conditions in shortwave stations in Poland, Rumania

and Hungary. Here the interesting thing is that the very quantity

of mail from listeners is pointed out as one central technique for
analysing the sender-receiver relation: "The effects of the trans-
missions in foreign languages are best reflected through the letters
which are sent.to the different departments of the foreign programme"

(p. 6).




52

35)
36)
37)
38)
39)
40)
41)
42)
43)
44)
45)

46)

In his article in the Public Opinion Quarterly Donald Smith
describes an experiment where one tried to measure the effects

of the Soviet shortwave transmissions to North America. One
experiment group consisting of 122 students and two control
groups consisting of some 90 students together were exposed to
totally 15 hours of Soviet propaganda broadcasts during two
months. Three hypotheses were tried in this experiment. In
different ways. they were related to expected reactions, depending
on the attitude beforehand of the participants towards the Soviet
transmissions. Through his experiment Smith shows that there are
effects of influence which are measurable.

Gustafsson, p. 19.

AR 1962, p. 40.

AR 1968, p. 36.

AR 1967, p. 50.

Ibid., p. 40.

AR 1970, p. 37.
Gustafsson, p. 20.

AR 1970, p. 37.

AR 1971, p. 47.
Hansard, Assembly Debates, 23.3 1965, col. 3239,
See p. 48 and note 34.

It does not necessarily take only, or even principally, a positive
estimate of the direct effects of the transmissions to make the
government grant considerable amounts of money for radio propaganda.
Another kind of explanation has to do with the shortage of spectrum
space, the "ether war" of today. It is in the interest of each



47)

48)

49)

53

country which has once started transmitting to keep its allotted
transmission frequencies, due to this “frequency war". The frequen-
cies of the shortwave stations are registered through international
collaboration and this partly means a protection against competing
stations using your own frequency (or frequencies). In order to
prohibit other stations from taking over your allotted frequency,
which may be needed in the future, you have to carry on with your
broadcasts, no matter what your present estimate may be of their
real effects.

‘Through contacts with Riksforbundet DX-alliansen (an institution

for Swedish DX:ers) and the Foreign Programmes of Radio Sweden

we have been able to penetrate the popularity polls in question.
Doing so we have concentrated on reports from the last five years,
generally found in DX bulletins.

By "internationally known" here is meant that chiefly these very
transmitters are of interest in a global DX context. From an
analytical point of view the appellation is less satisfactory, for

(1) DX:ers are likely to use relatively specific criteria for their
judgements. So, not unlikely, DX:ers "approve of stations which
are difficult to catch". On the other hand, the general audiences
of such stations are very limited, and therefore the effect of the
propagandist”s message is exceedingly small (it is difficult to
tune in and to monitor the transmissions with a technically
satisfactory result).

(2) A station in a certain country may have a great propaganda effect
elsewhere, e g in neighbouring states, without being known (or
even meant to be!) in an international context.

Information, but no conclusions drawn here, as regards the changed
policy has been received from South African Institute of Interna-
tional Affairs, Johannesburg.



54

SOURCES AND LITERATURE

Printed sources

Hansard, House of Assembly Debates, Cape Town, South Africa
SABC Annual Report (AR) 1966-1972, Pretoria, South Africa
World Radio TV Handbook 1953-1972, Hellerup, Denmark.

Newspapers and magazines .

DX-aren
Eter-Aktuellt

RSA Calling

South African Digest
Sweden Calling DX-ers

Literature used

S. B. Duke
S. B. Duke
Bjorn Fjaestad

Bengt Gustafsson

Lennart Hansson

George Jacobs

John Laurence

Area Handbook for the Republic of
South Africa, Washington

The Management of the Radio Spectrum.
In How to listen to the world, Hvidovre, 1974

The Struggle for Frequencies.
In How to listen to the world, Hellerup 1967

Sveriges Utlandslysshare.
In Eter-Aktuellt, Nos. 10-12 1970

Verksamhetsplanerna vid utlandsprogrammet,
Sveriges Radio.
In Aktuellt om Sverige-information, No. 3, 1973

Eterkriget och Radio Sweden.
In Sveriges Radios Arsbok 1971, Stockholm 1971

Future of High Frequency Broadcasting.
In DW Handbuch 1972. Haude und Spenersche
Verlagsbuchhandiung, Berlin 1972

The Seeds of Disaster: A Guide to the
Realities, Race Policies and Worldwide
Propaganda Campaigns of the Republic of
South Africa, London 1968



Rutger Lindahl

Ake Magnusson

Tomo Martelane

Edgar T. Martin and
George Jacobs

Douglas P. Sanders and
Sanford H. Bederman

Don. D. Smith

Sven Svensson

Kurt Tornqvist

Kurt Térngvist and

Kjell Aggefors

Lars-Eric Wanstrand

55

Auditoriestudier: En understkning kring

den bild av sitt svenska auditorium som
vissa utldndska propaganda-sdndare for-
medlat i sina radiosdndningar p& svenska
under en tolyminadersperiod, 1970-1971,
Institute of Political Science, Goteborg 1971

"Afrika". .
In Regionala organisationer i Tredje
Vdrlden, Lund 1973

External Broadcasting As Agent In Inter-
national Relations, University of
Ljubljana 1974

Shortwave Broadcasting in the 19707s.
In How. to listen to the world, Hvidovre 1971

The Right to know, Report of the Presidential
Study Commission on International Radio Broad-
casting, Washington 1973

International Image-Making: The Case of
South Africa.

In South African Propaganda, Unit on
Apartheid, No. 26/71, New York 1971

Some Effects of Radio Moscow”s North
American Broadcasts. Public Opinion
Quarterly, Winter 1970-1971

Hal14 Sverige! Radiosdndningar pd svenska
fran utldndska radiostationer, seminar essay,
Vaxjo 1972

Attityder til1l nigra internationella problem
och massmedier, the Swedish Board of Psycho-
logical Defence, Stockholm 1970

Radioséndningar till utlandet frén Polen,
Ungern och Ruimdnien, the Swedish Board of
Psychological Defence, Stockholm 1973

Kallt krig i Etern, Folk och Forsvars Skrift-
serie, Karlskrona 1970



